1 września amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała, że wspólnie z wojskami lotniczymi (US Air Force, USAF) przeprowadziły próby na uwięzi dwóch prototypów hipersonicznych pocisków manewrujących o napędzie strumieniowym, zbudowanych przez spółki Lockheed Martin i Raytheon Technologies w ramach projektu HAWC (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) (USA zainteresowane odpowiednikiem hipersonicznego Awangarda, 2020-08-20).

Agencja DARPA realizuje projekt badawczy HAWC wspólnie z USAF i przemysłem obronnym, ale w zakresie badań nad poszczególnymi technologiami współpracuje także z Agencją Obrony Przeciwrakietowej MDA (Missile Defence Agency), marynarką wojenną (US Navy) i agencją kosmiczną NASA / Grafika: DARPA

Agencja DARPA realizuje projekt badawczy HAWC wspólnie z USAF i przemysłem obronnym, ale w zakresie badań nad poszczególnymi technologiami współpracuje także z Agencją Obrony Przeciwrakietowej MDA (Missile Defence Agency), marynarką wojenną (US Navy) i agencją kosmiczną NASA / Grafika: DARPA

Dyrektor programu HAWC w biurze TTO (Tactical Technology Office) agencji DARPA, Andrew Knoedler poinformował, że w bieżącym roku kalendarzowym zostaną przeprowadzone pierwsze próby prototypów w swobodnym locie z wykorzystaniem napędu strumieniowego z ponaddźwiękową komorą spalania (scramjet) w oparciu o paliwo węglowodorowe. Zostaną przetestowane także technologie zarządzania termicznego, tj. wymienników ciepła, dzięki którym będzie możliwe wydłużenie lotu napędowego z prędkościami powyżej Ma5. Co istotne, technologię tą o nazwie HTX (HeaT eXchanger) na zlecenie agencji DARPA, opracowała i przetestowała w październiku ub. r. spółka Reaction Engines (Partnerstwo Rolls-Royce z Reaction Engines, 2020-08-23; USAF testują nowy silnik strumieniowy, 2019-08-08).

DARPA nie poinformowała kiedy i gdzie przeprowadzono próby na uwięzi, ani jaki samolot był platformą testową, ale już wcześniej laboratorium badawcze sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) informowało, że może wykorzystać do tego bombowiec strategiczny B-52H Stratofortress. Samolot tego typu wykorzystano w ostatnim czasie do prób prototypu oraz odpowiednika gabarytowo-masowego pocisków hipersonicznych AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon) (Próby AGM-183A ARRW wchodzą w decydującą fazę, 2020-08-10).

Jednak co istotne, od czerwca 2019 partnerem Raytheona w HAWC jest spółka Northrop Grumman, która w przeszłości do testów na uwięzi rakiety nośnej Pegasus XL wykorzystywała samolot Stargazer, czyli zmodyfikowany Lockheed L-1011 TriStar o nr rej. N140SC. W sierpniu br. spotterzy odnotowali start tego samolotu z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii, w której mieści się najważniejszy ośrodek testowy USAF (Raytheon i Northrop Grumman budują HAWC, 2019-06-19).

Program HAWC, wcześniej znany jako HABW (Hypersonic Air-Breathing Weapon) został rozpoczęty w 2014. W październiku 2016, Raytheon otrzymał 174,7 mln USD (641,3 mln zł) na zbadanie koncepcji pocisku hipersonicznego. Z kolei 5 marca 2019 Raytheon otrzymał 63,3 mln USD (232,3 mln zł) na opracowanie szybującej głowicy bojowej dla pocisku hipersonicznego średniego zasięgu (Broń hipersoniczna Raytheona , 2019-03-07).

Lockheed Martin ujawnił swoją koncepcję pocisku HAWC 6 maja 2019 podczas konwencji Sea, Air, Space, organizowanej przez stowarzyszenie Navy League. Zaprezentowano go na grafice, ukazującej pocisk pod skrzydłem samolotu pokładowego F-35C Lightning II (Hipersoniczny HCSW anulowany, 2020-02-12).

Co ciekawe, 12 sierpnia br. USAF opublikowały zapytanie o informację (RFI, Request For Information) w sprawie hipersonicznego pocisku manewrującego o napędzie strumieniowym o kryptonimie Mayhem. Pocisk miałby być zdolny do przenoszenia trzech typów ładunków na większe dystanse, niż obecnie wykorzystywane systemy rakietowe powietrze-ziemia. Z kolei w kwietniu br. opublikowano RFI dotyczące technologii miniaturyzacji tych pocisków, aby mogły być przenoszone przez samoloty wielozadaniowe lub bombowce.

W miedzyczasie, w czerwcu br. magazyn Aviation Week informował, że jeden z prototypów w projekcie HAWC miał zostać zniszczony podczas testów w locie, ale ani agencja DARPA, ani AFRL nie potwierdziły tych informacji.