Przejdź do serwisu tematycznego

Wizualizacja zmodernizowanego bombowca B-52J/K Stratofortress

Magazyn branżowy Air & Space Forces Magazine opublikował wizualizację zmodernizowanego bombowca strategicznego B-52J/K Stratofortress, którą otrzymano od Boeinga.

19 października br. magazyn branżowy Air & Space Forces Magazine opublikował wizualizację zmodernizowanego bombowca strategicznego B-52J/K Stratofortress, którą otrzymano od spółki Boeing. Obraz w 3D zmodernizowanego B-52H do standardu B-52J lub B-52K został renderowany z cyfrowego modelu do prototypowania i prawdopodobnie będzie bardzo przypominał ostateczną konfigurację (Prezentacja B-21A Raider w grudniu).

Wizualizacja B-52J/K / Grafika: Boeing via Air & Space Forces Magazine

Najbardziej widoczną zmianą jest osiem silników turboodrzutowych dwuprzepływowych Rolls-Royce F130 (wariant BR700) w miejscu Pratt & Whitney TF33-PW-103 (JT3D), które zostały zintegrowane z platformą w 1963. 24 września 2021 Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF podpisało umowę o wartości 500,87 mln USD z opcją rozszerzenia do 2,6 mld USD ze spółką Rolls-Royce Corp. w programie B-52 Replacement Engines na dostawę 608 nowych silników (Rolls-Royce dostarczy nowe silniki do B-52).

Widoczna jest również zmodyfikowana sekcja nosowa samolotu. Przewidziano bowiem rezygnację z dotychczasowego radaru Northrop Grumman AN/APQ-166 z mechanicznym skanowaniem o zasięgu 277,8 km współpracującego z systemem obserwacyjnym FLIR/EO do lotów na małej wysokości na rzecz nowego radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, pochodną urządzeń typów AN/APG-63(v)3 (wykorzystywanych w F-15C/D i F-15SG), AN/APG-79 (F/A-18E/F i EA-18G) i AN/APG-82(V)1 (F/A-18E/F i F-15E). Urządzenia dostarczy spółka Raytheon Technologies na mocy umowy z Boeingiem z 11 lipca 2019 (Radary AESA dla B-52H).

Nad skrzydłami widoczne są również dwie owiewki, ale według rzecznika prasowego Boeinga, nie są nowością i częścią programu modernizacyjnego. Wydają się jednak większe niż wcześniej – znajdują się tam nadajniki GPS i inne wyposażenie do łączności i nawigacji. Zapewne ten element modernizacji jest niejawny (Bombowce B-2A z pociskami JASSM-ER).

Wizja zmodernizowanego B-52J została ujawniona w sierpniu 2018 podczas konferencji w bazie lotniczej Tinker w Oklahomie przedstawicieli USAF i przemysłu. Oprócz modyfikacji napędu oraz systemów wykrywania i obserwacji, planuje się częściową wymianę wskaźników analogowych na cyfrowe wyświetlacze (kabina hybrydowa), co odciąży załogę i ułatwi integrację kolejnych systemów, montaż systemu diagnostycznego wszystkich instalacji pokładowych czy modernizacji systemów walki radioelektronicznej. Jak również zwiększenie odporności awioniki na zakłócenia oraz lokalizacji źródeł zagrożeń, co zwiększyłoby świadomość sytuacyjną załogi. Niewykluczone, że w toku prac zasobniki celownicze AN/AAQ-33 Sniper ATP zostałyby przeniesione z pod prawego skrzydła pod kadłub, co zwiększyłoby jego pole widzenia. Rozważana jest też instalacja dodatkowych czujników optoelektronicznych, zwiększających możliwości obserwacji w dzień i w nocy (B-52J ujawniony).

Samoloty, zapewne jeszcze zanim zostaną oficjalnie przemianowane na B-52J/K, zostaną też zintegrowane z przyszłymi pociskami manewrującymi dalekiego zasięgu Raytheon AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off) z głowicami jądrowymi i o zredukowanym przekroju radarowym (samolot ma przenosić maksymalnie do 20 pocisków jednocześnie) (2 mld dolarów na YAGM-181A LRSO, LRSO dla B-52H).

Przewiduje się, że przynajmniej część z floty 76 samolotów B-52H zostanie zmodernizowana do standardu B-52J/K do końca bieżącej dekady, tak aby samoloty mogły pozostawać w służbie przynajmniej do lat 2050, zgodnie z ujawnionymi w lutym 2018 planami Bomber Vector (Flota bombowców B-1B Lancer zredukowana).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X