25 lipca Boeing Defense, Space & Security (BDS) zapowiedział rezygnację z udziału w programie budowy przyszłego, międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego o kryptonimie GBSD (Ground Based Strategic Deterrent). Koszt opracowania nowej konstrukcji szacuje się nawet na 86 mld USD (331 mld zł). Decyzja Boeinga oznacza, że w programie budowy następcy obecnie użytkowanych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III pozostanie tylko Northrop Grumman. Nowa broń strategiczna ma pozostać w linii do 2075.

Program GBSD ma na celu opracowanie międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego bazowania lądowego, który zastąpi 450 pocisków LGM-30G Minuteman III, rozmieszczonych w bazach lotniczych F.E. Warren w Wyoming (90. Skrzydło Rakietowe USAF), Minot w Dakocie Północnej (91. Skrzydło) i Malmstrom w Montanie (341. Skrzydło). Program rozpoczęto 31 lipca 2016, a pierwsze pociski nowej generacji mają wejść do służby od 2027. Zakłada opracowanie, oddzielnie, systemu rakietowego oraz infrastruktury dowodzenia i kierowania ogniem / Grafika: Boeing

Program GBSD ma na celu opracowanie międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego bazowania lądowego, który zastąpi 450 pocisków LGM-30G Minuteman III, rozmieszczonych w bazach lotniczych F.E. Warren w Wyoming (90. Skrzydło Rakietowe USAF), Minot w Dakocie Północnej (91. Skrzydło) i Malmstrom w Montanie (341. Skrzydło). Program rozpoczęto 31 lipca 2016, a pierwsze pociski nowej generacji mają wejść do służby od 2027. Zakłada opracowanie, oddzielnie, systemu rakietowego oraz infrastruktury dowodzenia i kierowania ogniem / Grafika: Boeing

 

Rzecznik prasowy BDS, Todd Blecher poinformował Siły Powietrzne (US Air Force, USAF), że po wielu próbach rozwiązania problemów w procesie zamówień, koncern nie złoży swojej oferty w ramach fazy produkcyjno-inżynieryjnej (Engineering & Manufacturing Development, EMD), obejmującej pięć prototypów. Z kolei Leanne Caret, prezes i dyrektor generalna BDS stwierdziła, że obecne podejście USAF do procedury nie zapewni uczciwej konkurencji. USAF miały bowiem nie uwzględnić wcześniejszych zastrzeżeń Boeinga.

Od 21 sierpnia 2017 Boeing i Northrop Grumman uczestniczyły w fazie analityczno-koncepcyjnej i doskonalenia technologii (Technology Maturation and Risk Reduction, TMRR)). Boeing zatwierdził wymagania taktyczno-techniczne 30 listopada 2017. Faza EMD formalnie wystartowała 16 lipca 2019. Wstępny projekt pocisku (Preliminary Design Review, PDR) ma zostać przedstawiony zamawiającemu w 2020.

Analiza
Dowództwo Sił Powietrznych nie skomentowało decyzji Boeinga, ale komplikuje ona wcześniejsze plany Departamentu Obrony dotyczące renegocjacji dotychczas zawartych umów. Brak konkurencji będzie też oznaczać niemożność wyboru tańszej oferty i konieczność negocjacji tylko z jednym oferentem. 

Według komentatorów, Boeing znalazł się w gorszej pozycji, gdy 18 września 2017 Northrop Grumman ogłosił zakup korporacji Orbital ATK za 9,2 mld USD (35,42 mld zł). W USA bowiem Orbital ATK (obecnie Northrop Grumman Innovation Systems) i spółka Aerojet Rocketdyne jako jedyne produkują zespoły napędowe rakiet nośnych na paliwo stałe (Solid Rocket Motor, SRM) i ich udział jako podwykonawcy będzie niezbędny. Aerojet Rocketdyne produkuje jednak jednostki o mniejszym ciągu, więc ich udział wydaje się mniej prawdopodobny. To postawiłoby Boeinga w trudnej sytuacji w przypadku zwycięstwa. 

Dlatego Boeing nalegał, aby zespoły napędowe były zamawiane oddzielnie przez USAF, czego jednak nie uwzględniono w założeniach fazy EMD. Jest to o tyle zaskakująca sytuacja, gdyż krótko po przejęciu Orbital ATK, Departament Obrony alarmował, że rynek SRM może zostać zmonopolizowany, co będzie niekorzystne dla odbiorców, w tym konsorcjum United Launch Alliance, NASA i US Navy. Faktem jest, że Northrop Grumman jest na najlepszej drodze do uzyskania monopolu jako dostawca systemów amerykańskiej triady nuklearnej. Już teraz dostarcza silniki do morskich pocisków balistycznych UGM-133 Trident II D5 i jest głównym wykonawcą nowych bombowców strategicznych B-21 Raider (Redukcja mocy Redukcja mocy Trident II D5, 2019-01-29; Projekt bombowca B-21 zatwierdzony, 2018-12-10).