30 listopada br. departamenty obrony USA i Australii zapowiedziały rozpoczęcie programu o kryptonimie SCIFiRE (Southern Cross Integrated Flight Research Experiment), którego celem jest opracowanie nowej generacji pocisku hipersonicznego. Partnerzy zapowiedzieli, że prace rozwojowe mają potrwać 5-10 lat. pierwsze próby demonstratorów technologii nowego pocisku mają rozpocząć się w ciągu pięciu miesięcy. W czasie prac zostanie wykorzystane doświadczenie przy poprzednim wspólnym programie badawczo-rozwojowym o krypt. HIFiRE (Hypersonic International Flight Research Experimentation), realizowanym od 2008.

Prawdopodobnym nosicielem amerykańsko-australijskich pocisków hipersonicznych, o ile te powstaną, będą F/A-18F Super Hornet, ale nie można wykluczyć innych platform będących w wyposażeniu królewskich australijskich wojsk lotniczych. / Zdjęcie: RAAF

Prawdopodobnym nosicielem amerykańsko-australijskich pocisków hipersonicznych, o ile te powstaną, będą F/A-18F Super Hornet, ale nie można wykluczyć innych platform będących w wyposażeniu królewskich australijskich wojsk lotniczych. / Zdjęcie: RAAF

SCIFiRE to druga inicjatywa obu państw w ramach programu Allied Prototyping Initiative, rozpoczętego w 2019 przez biuro podsekretarza Departamentu Obrony USA ds. badań i inżynierii (Under Secretary of Defense for Research and Engineering) za pośrednictwem dyrektoriatu Advanced Capabilities. 

Departament Obrony USA zaznacza, że powodem dla którego Australia przystępuje do inicjatywy SCIFiRE jest zagrożenie ze strony ChRL, zwłaszcza w postaci rozwijanych przez to państwo systemów rakietowych (ponaddźwiękowych i balistycznych). Władze w Canberze zobowiązały się do gruntownego przemodelowania swoich priorytetów obronnych w związku z rosnącymi napięciami na linii Waszyngton-Pekin. 

Nowe pociski hipersoniczne opracowane przez USA i Australię mogą wejść do wyposażenia królewskich wojsk lotniczych Australii (Royal Australian Air Force, RAAF). Uzbrojenie mogłoby byś przenoszone przez m.in. wielozadaniowe samoloty bojowe F/A-18F Super Hornet, które mają też być wyposażone w pociski przeciwokrętowe dalekiego zasięgu Lockheed Martin AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) (LRASM dla Australii, 2020-02-09). 

W nowe pociski hipersoniczne mogłyby również zostać wyposażone inne statki powietrzne RAAF, w tym morskie samoloty patrolowe P-8A Poseidon, samoloty walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej nieprzyjaciela EA-18G Growler czy najnowsze samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II. Ten ostatni typ samolotów bojowych będzie też mógł przenosić w wewnętrznych komorach uzbrojenia pomniejszone pociski hipersoniczne opracowywane przez Lockheed Martin  w ramach programu HAWC (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) (DARPA testuje hipersoniczne pociski manewrujące HAWC, 2020-09-02). 

Departament obrony Australii poinformował o planie wdrożenia do służby nowych pocisków hipersonicznych w opublikowanej na początku 2020 strategii rozwoju rodzimych sił zbrojnych, 2020 Force Structure Plan Defence Strategic Update. Władze Australii zakładają przeznaczenie 6,2-9,3 mld AUD (17,1-26,7 mld zł) na systemy rakietowe dalekiego zasięgu, w tym hipersoniczne do roku 2040. 

Warto przypomnieć, że w USA trwają obecnie prace nad pociskami hipersonicznymi o napędzie strumieniowym z ponaddźwiękową komorą spalania. Konstrukcja rozwijana jest przez Boeing. Przedsięwzięcie nadzoruje laboratorium badawcze sił powietrznych USA (Air Force Research Laboratory). Nosicielem nowego systemu uzbrojenia mają być pokładowe wielozadaniowe samoloty bojowe F/A-18E/F Super Hornet lotnictwa US Navy (Próby kołowania Boeing ATS, 2020-10-22).