14 września około godz. 12.40 czasu lokalnego, podczas awaryjnego lądowania w swojej macierzystej bazie lotniczej Whiteman w stanie Missouri, bombowiec strategiczny B-2A Spirit został uszkodzony. Jednocześnie, Federalna Administracja Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) opublikowała depeszę NOTAM (Notice to AirMen), informującą o tymczasowym zamknięciu przestrzeni powietrznej wokół bazy dla żeglugi (Temporary Flight Restriction, TFR).
Podczas awaryjnego lądowania w swojej macierzystej bazie lotniczej Whiteman w stanie Missouri, bombowiec strategiczny B-2A Spirit został uszkodzony, a przestrzeń powietrzna wokół bazy zamknięta / Zdjęcie: Whiteman Air Force Base
Bliższe szczegóły incydentu nie są znane. Wiadomo z komunikatu prasowego Dowództwa Lotnictwa Strategicznego (Air Force Global Strike Command, AFGSC), iż nieujawniony egzemplarz B-2A wykonywał rutynowy dzienny lot ćwiczebny, podczas którego doszło do awarii na pokładzie, co zmusiło załogę do powrotu do bazy macierzystej. Podczas lądowania awaryjnego miało dojść do uszkodzeń samolotu nieznanej natury, ale wiadomo, iż nie doszło do pożaru. Nie odnotowano innych szkód na ziemi, ani ofiar/rannych na pokładzie i na ziemi.
Obostrzenia TFR mają obowiązywać w promieniu 10 km od bazy lotniczej Whiteman, gdzie stacjonuje 509. Skrzydło Bombowe AFGSC, przynajmniej do 17 września. Zdarzenie jest badane przez odpowiednie organy, a dodatkowe informacje na temat incydentu mają zostać opublikowane w późniejszym terminie.
Fakt wprowadzenia obostrzeń TFR może wynikać z tego, iż samoloty B-2A Spirit są wyjątkowo cennym i utajnionym systemem uzbrojenia amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), a ich płatowce są zbudowane i pokryte materiałami, które mogą być toksyczne w przypadku uszkodzenia. Jednak fakt, iż nie doszło do pożaru, ani zranienia załogi może świadczyć, iż zdarzenie nie będzie skutkować np. skreśleniem samolotu ze stanu.
Aktualizacja: Zgodnie z opublikowanymi przez spółkę Planet Labs zdjęciami satelitarnymi bazy lotniczej Whiteman z 15 września z godz. 10.30 czasu lokalnego widać, że samolot wypadł z pasa startowego i znajduje się w niemal prostopadłym położeniu do drogi. Układ rzucanego przez samolot cienia wskazuje, iż został przechylony na lewo skrzydło, które zdaje się stykać z gruntem. Według nowych, ale jeszcze nieoficjalnych informacji, samolot miał doznać awarii układu hydraulicznego w powietrzu, przez co cały podczas lądowania awaryjnego lewa goleń podwozia głównego schowała się co mogło skutkować opisanym powyżej wypadnięciem z pasa. Stan techniczny samolotu pozostaje nieznany.
Ostatni incydent związany z eksploatacją bombowców strategicznych B-2A Spirit przez USAF miał miejsce 23 października 2018, gdy samolot o nazwie własnej Spirit of Nebraska (nr płatowca AV-13, nr boczny 89-0128) lądował awaryjnie na cywilnym lotnisku w Colorado Springs, dzielącym drogi startowe z bazą lotniczą Peterson, w stanie Kolorado (Awaryjne lądowanie B-2A Spirit).
Jeśli chodzi o poważniejsze zdarzenia, to w historii służby operacyjnej B-2A Spirit doszło do jednej katastrofy i zapalenia się silników. 23 lutego 2008 B-2A Block 10 Spirit of Kansas (AV-12, 89-0127) rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej Andersen na wyspie Guam. Załoga zdążyła się bezpiecznie katapultować. Starty oceniano wówczas na 1,4 mld USD (ponad 5 mld zł).
Niemal równo dwa lata później, 26 lutego 2010 doszło do kolejnego incydentu w bazie Andersen, gdy B-2A Block 10 Spirit of Washington (AV-11, 88-0332) zapalił się na ziemi. Po 18 miesiącach napraw został przywrócony do służby w grudniu 2013.
Łącznie, spółka Northrop Grumman zbudowała 21 samolotów B-2A Spirit, które są najdroższymi statkami powietrznymi w historii. Obecnie pracuje ona nad następcą tych samolotów, oznaczonych jako B-21A Raider, opracowywanych w ramach programu Long Range Strike-Bomber (LRS-B). Oblot pierwszego prototypu zaplanowano na maj 2022. USAF planuje zakupić maksymalnie 149 egzemplarzy (Nowa wizualizacja bombowca B-21A Raider).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.