Przejdź do serwisu tematycznego

Amerykański bombowiec strategiczny B-21A Raider zaprezentowany

Northrop Grumman i amerykańskie wojska lotnicze zaprezentowały pierwszy z sześciu prototypów bombowca strategicznego nowej generacji B-21A Raider.

2 grudnia br. o godz. 16.35 czasu pacyficznego (3 grudnia o godz. 1.35 czasu polskiego) w ośrodku Plant 42 w Palmdale w Kalifornii, amerykańska spółka Northrop Grumman wraz z wojskami lotniczymi (USAF, US Air Force) zaprezentowały pierwszy z sześciu prototypów bombowca strategicznego nowej generacji B-21A Raider. Oblot ma nastąpić w przyszłym roku (Prezentacja B-21A Raider w grudniu).

B-21A Raider

Zaprezentowany prototyp otrzymał oznaczenie T1 (lub samolot nr 001), a kolejne pięć egzemplarzy ma znajdować się na różnych etapach montażu. W konstrukcji widać wpływ i doświadczenia Northrop Grumman z bombowcem B-2A Spirit, demonstratorem technologii Tacit Blue, dwoma prototypami samolotów 5. generacji YF-23 Black Widow II czy w końcu bezzałogowcem X-47B.

Zespół Northrop Grumman opracowuje i dostarcza technologię, która rozwija naukę, patrzy w przyszłość i przenosi ją tu i teraz – powiedziała Kathy Warden, dyrektor generalna i prezes Northrop Grumman. B-21 Raider określa nową erę technologii i wzmacnia rolę Ameryki w zapewnianiu pokoju poprzez odstraszanie.

Producent określił bombowiec – pierwszym na świecie samolotem 6. generacji i w przyszłości trzonem amerykańskiego lotnictwa strategicznego, jak również najbardziej zaawansowanym trudnowykrywalnym samolotem wojskowym, jaki kiedykolwiek zbudowano. Opracowano go w ramach programu Long Range Strike-Bomber (LRS-B), którego łączne koszty są szacowane na 240,4 mld USD (1,97 bln zł), a koszt jednostkowy samolotu ma wynieść nie więcej niż 692 mln USD (3,08 mld zł). USAF zamówiły wstępną partię 21 samolotów seryjnych ze 100 planowanych (z opcją na 49 kolejnych). Uzbrojeniem samolotów będą m.in. pociski manewrujące dalekiego zasięgu AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off) z głowicami jądrowymi i o zredukowanym przekroju radarowym, które zbuduje Raytheon Missiles & Defense (2 mld dolarów na YAGM-181A LRSO).

Zdjęcia: Northrop Grumman

B-21 Raider jest świadectwem trwałych zalet Ameryki w zakresie pomysłowości i innowacji. Jest to dowód na długoterminowe zaangażowanie Departamentu w budowanie zaawansowanych zdolności, które wzmocnią zdolność Ameryki do powstrzymania agresji, dziś i w przyszłości. Teraz wzmocnienie i utrzymanie odstraszania USA leży u podstaw naszej strategii obrony narodowej – powiedział obecny na uroczystości sekretarz obrony Lloyd J. Austin III. Ten bombowiec został zbudowany na podstawie silnego, dwupartyjnego wsparcia w Kongresie. Dzięki temu wsparciu wkrótce oblatamy ten samolot, będziemy testować go, a następnie rozpoczniemy produkcję.

Dzięki B-21, siły powietrzne USA będą w stanie powstrzymać lub pokonać zagrożenia w dowolnym miejscu na świecie – powiedział Tom Jones, wiceprezes Northrop Grumman i dyrektor działu Northrop Grumman Aeronautics Systems. B-21 pokazuje, w jaki sposób Northrop Grumman jest liderem w branży transformacji cyfrowej i inżynierii cyfrowej, ostatecznie zapewniając supremację naszym klientom.

Od połowy lat 2020., gdy B-21A zaczną wchodzić do służby, rozpocznie się stopniowy proces wycofywania bombowców B-2A Spirit (do 2032) i B-1B Lancer (do 2036), zgodnie z planami Bomber Vector z 2018. W służbie równolegle z B-21A pozostaną zmodernizowane B-52J/K Startofortress, które będą latać nawet do lat 2050. B-21A będą stacjonować w bazach lotniczych Ellsworth w Dakocie Południowej, Dyess w Teksasie i Whiteman w Missouri. W jednej z nich zostanie utworzona także jednostka szkolna, która będzie zajmować się przygotowywaniem personelu latającego i technicznego do służby (Wizualizacja zmodernizowanego bombowca B-52J/K Stratofortress).

Northrop Grumman otrzymał pierwsze środki na prace badawczo-rozwojowe w programie LRS-B, 27 października 2015, a partnerami spółki są Pratt & Whitney, Janicki Industries, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems i Spirit AeroSystems.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X