12 sierpnia Dowództwo Logistyczne Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Materiel Command, AFMC) poinformowało o zakończeniu rozpoczętego w 2011 programu A-10 Enhanced Wing Assembly. Kontrakt zawarty z Boeingiem w 2007 o wartości 1,1 mld USD (4,26 mld zł) zakładał wymianę skrzydeł dla 173 samolotów szturmowych bliskiego wsparcia sił lądowych A-10C Thunderbolt II (z 281 egzemplarzy pozostających w linii). Dzięki temu samoloty pozostaną w służbie przez 10 kolejnych lat, co odwlecze widmo przyspieszonego wycofania bez wyłonienia następcy.
Wprowadzony do służby w USAF w 1976, A-10 jest jedynym samolotem, produkowanym seryjnie, zapewniającym bliskie wsparcie powietrzne dla jednostek lądowych w siłach zbrojnych USA. W 2015 zaprezentowano plan opracowania następcy w ramach program A-X. Uzupełnieniem A-10C, a w pewnym sensie rozwiązaniem pomostowym ma być nowy lekki samolot szturmowy, rozwijany w ramach programu Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR)
Skrzydła dla ostatniego A-10C zostały zmontowane w kompleksie logistycznym Ogden (Ogden Air Logistics Complex) na terenie bazy lotniczej Hill w Georgii. Zakończono tym samym program, który osiem lat wcześniej rozpoczął się pracami przy egzemplarzu o nr bocznym 80-0173. Pracami zajmowali się specjaliści z 571. Eskadry Konserwacji (571st Aircraft Maintenance Squadron, 571st AMXS), którzy zmontowali łącznie 162 pary skrzydeł. Obloty przebudowanych samolotów przeprowadzili piloci z 514. Eskadry Testowej USAF (514th Flight Test Squadron, 514 FLTS). Pozostałe 11 par zmontowano na samolotach rozmieszczonych w bazie lotniczej Osan (K-55) w Pyeongtaek w Korei Południowej (USAF wybiera Super Tucano, 2019-05-10).
Nowe skrzydła dla samolotów A-10C powstały w zakładach Boeinga w Macon w Georgii. Powstają tam także komponenty do śmigłowców CH-47 i samolotów C-17A i B747-8 / Zdjęcia: USAF
Nowe skrzydła mają zapewnić resurs do 10 tys. godzin bez remontu generalnego. Ponadto opracowano lepszą konstrukcję wiązki przewodów, aby ułatwić demontaż skrzydła i zmniejszyć ryzyko jego uszkodzenia. Modyfikacje obejmowały konieczność wykonania nowych części do kadłuba oraz konieczność pozyskania innych części z A-10, znajdujących się na składowisku 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, 309th AMARG) na terenie bazy lotniczej Davis-Monthan w Arizonie. W międzyczasie dostawy kompletnych skrzydeł opóźniały się z powodu wykrycia nieprawidłowości w konstrukcji kompozytowych elementów zewnętrznych części paneli i konieczności ich przeprojektowania (Niska gotowość Lancerów, 2019-08-01).
Analiza
20 września 2017 ówczesna szefowa AFMC, gen. Ellen M. Pawlikowski informowała Kongres, że 109 z 271 samolotów A-10C może zostać uziemionych w roku fiskalnych 2018, a w kolejnym rozpocznie się przymusowe ich wycofywanie. Powodem było przekroczenie resursu technicznego dla skrzydeł, dla których wymaga się przedłużenia o kolejne 16 tys. godzin nalotu. AFMC zakładało wówczas jako środek zaradczy kanibalizację skrzydeł z egzemplarzy A-10 z 309th AMARG. W przeciwnym razie w najbliższych kilku latach około 70 samolotów miało zostać skreślonych ze stanu. Bez odpowiednich funduszy trzem eskadrom A-10C groziło rozwiązane (Więcej eskadr w USAF?, 2018-09-19).
W marcu 2018 prezydent Donald Trump podpisał poprawki do budżetu federalnego na rok fiskalny 2019 o łącznej wartości1,3 bln USD (5,033 bln zł). Uwzględniły one m.in. 103 mln USD (398,75 mln zł) na nowe skrzydła dla pozostałej setki A-10C. Rzeczniczka prasowa USAF, Ann Stefanek, poinformowała z kolei, że w kwietniu 2019 przeznaczono 267 mln USD (1,034 mld zł) na zakup 20 zestawów skrzydeł w ramach inicjatywy ATTACK (A-10-Thunderbolt II Advanced-Wing Continuation Kit). Z racji planów wydłużenia służby A-10C, USAF planuje przekonstruować siłowniki wysięgników sztywnego przewodu paliwowego. Wcześniej, w listopadzie 2018 poinformowano z kolei o możliwości integracji samolotów z systemem trójwymiarowego ostrzegania dźwiękowego, w celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej pilotów.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.