5 kwietnia spółka BAE Systems poinformowała, że wspólnie z amerykańskimi wojskami lotniczymi (US Air Force, USAF) przeprowadzono próby w locie technologii oprogramowania SABER (Small Adaptive Bank of Electronic Resources) dla przyszłych samolotów walki radioelektronicznej EC-37B Compass Call.

Spółka BAE Systems i amerykańskie wojska lotnicze przetestowały technologię oprogramowania SABER dla przyszłych samolotów walki radioelektronicznej EC-37B Compass Call / Grafika: BAE Systems

Według BAE Systems, system SABER to duży postęp technologiczny obejmujący transformację walki radioelektronicznej (WRE) z systemów opartych o sprzęt (hardware) na systemy oparte o oprogramowanie (software). Jest zbudowany na pakiecie radiostacji definiowanych programowo (SDR, Software Defined Radio) przy użyciu otwartej architektury i będzie stanowić podstawę systemu operacyjnego EC-37B.

Pam Potter, dyrektor działu Electronic Attack Solutions w BAE Systems, powiedziała, że:

Implementacja systemu SABER zapewni możliwość aktualizacji podsystemów bez znaczącej fizycznej rekonfiguracji. Dostosowuje się również do nowych aplikacji, jak również do zmian w istniejących aplikacjach. Jest to technologia, która umożliwi USAF szybkie i aktywne reagowanie na pojawiające się zagrożenia widma radioelektronicznego.

Jedenaście testów w locie zrealizowano na samolocie walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call z bazy lotniczej Davis-Monthan w Arizonie. Jeszcze w bieżącym roku zaplanowano kolejne testy, obejmujące jednoczesne przeprowadzenie wielu ataków elektronicznych, dynamiczne dzielenie się sygnaturami widm elektromagnetycznych, szybką integrację nowych aplikacji oraz jednoczesną pracę na kilku z nich.

Czternaście samolotów EC-130H, pozostających w służbie operacyjnej od 1982 roku, zostanie w najbliższych latach zastąpione przez dziesięć EC-37B w ramach programu EC-X. W kwietniu 2015 pojawiła się informacja o planach wycofania co najmniej siedmiu EC-130H, z kolei 4 maja 2017 poinformowano, że do 2029 wszystkie egzemplarze zostaną wycofane (EC-130H Compass Call w Krzesinach).

8 września 2017 spółka L3 Technologies, jeden z głównych wykonawców programu EC-X, wybrała samolot Gulfstream G550 AEW (Airborne Early Warning) jako platformę dla przyszłego samolotu walki radioelektronicznej. Odrzucono tym samym kontroferty Boeinga z modelem B737NG i Bombardier Aerospace z modelem Global 6000.

Wstępna gotowość operacyjna pierwszych dostarczonych dwóch EC-37B ma zostać ogłoszona w 2023. Wszystkie trafią do 55. Grupy Walki Elektronicznej (55th Electronic Combat Group) z bazy lotniczej Davis-Monthan. Prace nad pierwszym z nich rozpoczęto w lipcu 2018.