7 grudnia br. rosyjska agencja prasowa RIA Novosti poinformowała, że na przyzakładowym rosyjskiego Taganrogowskiego Lotniczego Kompleksu Naukowo-Technicznego (TANTK) im. G.R. Berijewa w Taganrogu w obwodzie rostowskim nieznani sprawcy włamali się do strategicznego samolotu dowodzenia prezydenta i dowódcy sił zbrojnych na wypadek wojny typu Ił-80 (w kodzie NATO Maxdome) i ukradli wyposażenie łącznościowe (Pierwszy Tu-95MSM oblatany, 2020-08-24).

Rosyjskie Siły Powietrzno-Kosmiczne dysponują trzema strategicznymi samolotami dowodzenia prezydenta i dowódcy sił zbrojnych na wypadek wojny typu Ił-80 / Zdjęcie: Alan Wilson

Rosyjskie Siły Powietrzno-Kosmiczne dysponują trzema strategicznymi samolotami dowodzenia prezydenta i dowódcy sił zbrojnych na wypadek wojny typu Ił-80 / Zdjęcie: Alan Wilson

Jak powiedział w rozmowie z RIA Novosti przedstawiciel departamentu transportu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Rosji w Północno-Kaukaskim Okręgu Federalnym, nieznani osobnicy otworzyli luk ładunkowy samolotu Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS), który przechodził przegląd i konserwację oraz wynieśli wyposażenie łącznościowe nieujawnionego typu.

Sprawę kradzieży lokalnej policji zgłosił przedstawiciel TANTK, po tym jak 4 grudnia zauważono ślady włamania i brak rzeczonego wyposażenia. Wszczęto postępowanie wyjaśniające. Nieoficjalnie, sprawcy zostawili ślady swojej obecności, w tym odciski palców. W chwili kradzieży wyposażenia, samolot oczekiwał na odbiór użytkownika, po tym jak po zakończeniu prac konserwacyjnych, został zaplombowany. 26 listopada przeprowadzono ostatnią inspekcję, po której stwierdzono, że plomby są nienaruszone. Sytuacja zmieniła się w grudniu.

31 maja ub. r. zakończyła się modernizacja trzech samolotów Ił-80 oraz jednego Ił-82 realizowana przez Zjednoczenie Naukowo-Produkcyjne Mechaniki Stosowanej Poljot w Niżnym Nowogrodzie na zlecenie Zjednoczonej Korporacji Produkcji Instrumentów (UIMC). Były to ostatnie prace wydłużające eksploatację samolotów w WKS przed planowanym od pięciu lat zastąpieniem ich przez nowe Ił-96WKP (Wozdusznyj Komandnyj Punkt), zbudowanymi na bazie kadłuba Ił-96M-400 (wariant wydłużony). W styczniu br. rozpoczęto montaż końcowy pierwszego egzemplarza. Oblot planowany jest w 2021, a wejście do służby w 2025 (Ił-80 i Ił-82 zmodernizowane, 2019-06-03).

Opis
Pierwotnie zbudowane cztery samoloty Ił-80 (RF-86146, RF-86147, RF-86148 i RF-86149), oznaczone także jako Ił-86WPK na bazie szerokokadłubowych samolotów pasażerskich Ił-86, powstały jako uzupełnienie wyższego szczebla dla Ił-22M-11 Zebra.

Cechą charakterystyczną Ił-80 jest brak okien i kopuła za kabiną pilotów w kształcie odwróconej wanny, w której wg specjalistów umieszczono anteny systemów łączności satelitarnej. Z kolei przed statecznikiem pionowym ogona w mniejszej kopule umieszczono prawdopodobnie anteny systemu łączności Asteroid-S, a u dołu kadłuba znajduje się, rozwijana w czasie lotu, antena linowa o długości kilkuset metrów, będąca częścią systemu łączności w zakresie bardzo niskich częstotliwości Friegat do łączności ze strategicznymi okrętami podwodnymi. Pod skrzydłami, pomiędzy wewnętrznymi silnikami a kadłubem, umieszczono dodatkowe generatory z uwagi na zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną przez systemy pokładowe, a w kadłubie znajdują się dodatkowe zbiorniki paliwa. Pozostałe w służbie trzy samoloty są przypisane do 6991. Bazy Lotnictwa Transportowego w Czkałowskim pod Moskwą, do niedawna w 216. Eskadrze 8. Dywizji Lotnictwa Specjalnego.