8 maja Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) zdecydowały o wyborze A-29 Super Tucano, oferowanego przez konsorcjum Sierra Nevada Corp. i Embraer, w programie Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR). Podpisanie umowy na nastąpić w ostatnim kwartale 2019. USAF chcą zamówić łącznie 359 samolotów wsparcia powietrznego, które wejdą na wyposażenie ośmiu eskadr liniowych i dwóch szkoleniowych.

Lekkie samoloty szturmowe mają umożliwić USAF 
prowadzenie misji bezpośredniego wsparcia wojsk lądowych i sojuszniczych, uzupełniając, znacznie droższe w eksploatacji  F-15E Strike Eagle czy F-16 Viper. Samoloty będą mógły wykonywać także niektóre zadania, które realizują bojowe, bezzałogowe statki powietrzne MQ-9 Reaper / Zdjęcie: USAF

Lekkie samoloty szturmowe mają umożliwić USAF
prowadzenie misji bezpośredniego wsparcia wojsk lądowych i sojuszniczych, uzupełniając, znacznie droższe w eksploatacji F-15E Strike Eagle czy F-16 Viper. Samoloty będą mógły wykonywać także niektóre zadania, które realizują bojowe, bezzałogowe statki powietrzne MQ-9 Reaper / Zdjęcie: USAF

W sierpniu 2017 USAF zaprosiły powyższe konsorcjum, a także spółkę Textron Aviation, oferującą samolot Beechcraft AT-6B Wolverine do kolejnego etapu programu mającego wyłonić lekki samolot szturmowy pod kryptonimem OA-X. Jednak co ciekawe, wybór A-29, nie oznacza całkowitego odrzucenia oferty konkurencji. Rzeczniczka prasowa USAF, Ann Stefanek poinformowała, że planowany jest oddzielny zakup pewnej ilości AT-6B wraz z trzecim typem samolotu do specjalnych prób w bazach lotniczych Nellis w Nevadzie i Hurlburt Field na Florydzie. 

Jeszcze na początku 2019 USAF przyznały, że nie są gotowe przyznać zamówienia jednemu wykonawcy i wnioskowały o zakontraktowanie po 35 mln USD (134,31 mln zł) na zakup A-29 i AT-6B do dalszych prób w roku fiskalnym 2020. Wywołało to krytykę ze strony członków Kongresu, a także analityków lotniczych, którzy stwierdzili, że krok ten ma na celu odwlekanie programu LAAR, co doprowadziłoby do jego anulowania w kolejnych latach. Kongresmeni są bowiem zwolennikami zakupu nowych samolotów szturmowych i naciskają w tej sprawie Departament Obrony.

Jednak według szefa sztabu USAF, gen. Davida L. Goldfeina dalsze próby miałyby pomóc zawęzić wymogi operacyjne dla lekkich samolotów szturmowych. Dodał, że USAF będą gotowe do zamówień dużej liczby samolotów dopiero w latach 2022-2024. Wcześniej zakup obu typów samolotów miałby pochodzić z niewykorzystanego funduszu w wysokości 160 mln USD (614 mln zł). W marcu 2019 szef sztabu informował ponadto, że zakupem samolotów szturmowych tego samego typu co USAF, zainteresowany jest Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (Bronco II na rynek amerykański, 2018-02-23).

Analiza
A-29 Super Tucano jest amerykańską modernizacją brazylijskiego samolotu EMB 314.  Samolot jest uzbrojony w dwa 12,7-mm wkm w skrzydłach. Ma także węzły pod skrzydłami i kadłubem mogące przenosić 34 typy amunicji powietrze-ziemia, w tym bomby, kierowane i niekierowane pociski rakietowe. Maksymalny udźwig wynosi 1500 kg.

Super Tucano były oferowane USAF już w 2009, które poszukiwały dostawcy 100 samolotów do zwalczania sił partyzanckich. Dwa lata później A-29 wygrał z AT-6B, oferowanym wówczas przez Hawker Beechcraft Defense Company (HBDC), gdyż Biuro Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) wykazało błędy we wniosku o udział w postępowaniu. Mimo to HBDC złożyło zażalenie i ostatecznie procedurę zakupu A-29 wstrzymano w 2012.