W środę, 16 sierpnia br., w godzinach popołudniowych do zakładów PZL-Świdnik (należących do Leonardo Helicopters) przyleciał drugi z czterech zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pierwszy wiropłat znajduje się w kraju od 7 sierpnia br.
Zdjęcie poglądowe / Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Wiropłat o brytyjskim nr rejestracyjnym ZR287 wystartował z brytyjskiego Yeovil i wykonał międzylądowanie w porcie lotniczym Rotterdam/Haga w Królestwie Niderlandów o godz. 12.00 czasu środkowoeuropejskiego, celem dotankowania. Następnie wystartował o 13.04 i kolejny przystanek wykonał na lotnisku w Babimoście (woj. lubuskie), o godz. 16.24. Stamtąd wystartował o 17.37 i ostatecznie wylądował w Świdniku k. Lublina o godz. 19.49.
Dostawa pozostałych dwóch śmigłowców AW101 ma zostać zrealizowana jeszcze w tym roku.
Tymczasem, pierwszy śmigłowiec tego typu, o nr rejestracyjnym ZR288, brał udział we wczorajszej Wielkiej Defiladzie Silna Biało-Czerwona w Warszawie z okazji Święta Wojska Polskiego. Leciał w szyku z W-3 Sokół oraz AW149 (egzemplarz należący do Leonardo).
Śmigłowiec weźmie udział Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show 2023 organizowanymi w dniach 26 i 27 sierpnia br. na lotnisku 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego im. kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. Stanisława Wigury w Radomiu.
Wcześniej, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik w sprawie pozyskania kolejnych 22 AW101 dla Wojska Polskiego, a dokładnie Wojsk Aeromobilnych.
Przypomnijmy, że 12 maja br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji czterech śmigłowców AW101.
Jak podano wówczas, pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL-Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Jest tam już gotowe 6 hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.
Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.
Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.
6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany był montaż końcowy tych śmigłowców.
AKTUALIZACJA:
Agencja Uzbrojenia poinformowała 17 sierpnia br., że rozpoczęły się testy AW101:
Trwają testy zamówionych w 2019 roku śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych #ZOP #AW101. pic.twitter.com/9dZUqkoNUf
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) August 17, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.