15 stycznia rząd Republiki Słowenii poinformował, że tamtejsze ministerstwo obrony otrzymało zgodę na rozpoczęcie negocjacji z włoskim rządem w sprawie zakupu pojedynczego, lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan.

Ministerstwo obrony Słowenii zdecydowało się na rozpoczęcie negocjacji z włoskim rządem w sprawie zakupu pojedynczego, lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan. Odrzucono tym samym kontroferty z C295W, A400M-180 Atlas, C-130J-30 Super Hercules i C-390 Millenium. / Zdjęcie: Borut Podgoršek, ministerstwo obrony Słowenii

Ministerstwo obrony Słowenii zdecydowało się na rozpoczęcie negocjacji z włoskim rządem w sprawie zakupu pojedynczego, lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan. Odrzucono tym samym kontroferty z C295W, A400M-180 Atlas, C-130J-30 Super Hercules i C-390 Millenium. / Zdjęcie: Borut Podgoršek, ministerstwo obrony Słowenii

Wybór włoskiej konstrukcji jest wynikiem postępowania przetargowego prowadzonego od wiosny ubiegłego roku. W wyniku analizy rynku rynku stwierdzono, iż w dobie pandemii COVID-19, a co za tym idzie zwiększonego zapotrzebowania na ewakuację obywateli z innych państw oraz transport środków medycznych do kraju, wymagane jest zwiększenie możliwości transportu powietrznego. 

W 2020 rząd w Lublanie musiał polegać w tym zakresie na Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) i realizowanym przez nią programie SALIS (Strategic Airlift International Solution) obejmującym wspólne transporty powietrzne medykamentów z Chin (COVID-19: Mrija w Niemczech, 2020-04-28). 

Dlatego siły zbrojne Słowenii (Slovenska vojska, SV) muszą otrzymać pojedynczy samolot transportowy, zdolny do przemieszczania się na duże odległości, w tym transportu żołnierzy, wsparcia działań bojowych i humanitarnych, ewakuacji medycznej personelu wojskowego i ewakuacji obywateli, a także ewakuacji zestrzelonych pilotów. Co ciekawe, sam program zakupu takiego samolotu, o kryptonimie TTL (Taktično Transportno Letalo), był realizowany od 2006, ale dopiero pandemia COVID-19 przyspieszyła jego realizację (Eksportowa produkcja JLTV, 2020-02-19). 

Przeprowadzone w toku postępowania badanie rynku dotyczyło następujących konstrukcji fabrycznie nowych w dwóch kategoriach, lekkich: C295W (europejskiej spółki Airbus Defence and Space) i C-27J Spartan (włoskiej Leonardo) oraz średnich: C-130J-30 Super Hercules (amerykańskiej Lockheed Martin), C-390 Millenium (brazylijskiej Embraer) i A400M-180 Atlas (Airbus). Brano też pod uwagę konstrukcje używane. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze modelu i dostawcy, przeprowadzono też rozmowy z użytkownikami samolotów tych typów (Słowenia użytkownikiem CGM4, 2018-11-26). 

Biorąc pod uwagę możliwości powyższych konstrukcji przy obliczonych kosztach eksploatacyjnych oraz fakt uczestniczenia Słowenii w programach NATO: SALIS i SAC (Strategic Airlift Capability), gdzie do dyspozycji są samoloty o bardzo dużych możliwościach transportowych (C-17A Globemaster III czy An-124 Rusłan), zdecydowano o wyborze samolotu lekkiego. W końcowej ocenie brano zatem pod uwagę tylko C295W i C-27J, przy czym obiektywne przesłanki skłoniły do wyboru samolotu włoskiego. 

Negocjacje z rządem Włoch pozwolą władzom słoweńskim na zawiązanie współpracy z włoskimi wojskami lotniczymi (Aeronautica Militare), które użytkują dwanaście samolotów tego typu w zakresie wspólnych szkoleń, wsparcia eksploatacji i konserwacji. Jeśli te zakończą się sukcesem, Słowenia stanie się piętnastym użytkownikiem tych samolotów, po Australii, Bułgarii, Czadzie, Grecji, Kenii, Litwie, Maroku, Meksyku, Peru, Rumunii, Słowacji, Włoszech, USA i Zambii. Obecnie, spółka Leonardo testuje pierwszy egzemplarz zmodernizowanego C-27J Next Generation, który ma zostać dostarczony nieujawnionemu zamawiającemu w bieżącym roku (Próby C-27J Next Generation, 2020-11-12).