Przejdź do serwisu tematycznego

Saab zmodernizuje system ostrzegania samolotów Tornado

Szwedzka spółka Saab Defence and Security zmodernizuje system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru niemieckich samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado.

24 maja szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości około 400 mln SEK (177,04 mln zł) z niemiecką spółką Panavia Aircraft na realizację usług modernizacji systemu ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru (RWR, Radar Warning System) samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado należących do Luftwaffe (Niemcy zamawiają 38 najnowszych Typhoonów).

Od 1981 Luftwaffe eksploatuje 83 samoloty Panavia Tornado, w tym 21 w wersji ECR (rozpoznawczej i przeznaczonej do przełamywania obrony przeciwlotniczej) i 68 w wersji IDS (szturmowej). Ponadto, 10 z nich służy jedynie do szkoleń naziemnych. Stopniowe wycofywanie ich ze służby miałoby rozpocząć się od 2025 / Zdjęcie: Bundeswehra

Prace będą realizowane w Norymberdze w Bawarii oraz Järfälla w regionie Sztokholm w latach 2021-2025. Szwedzka spółka dostarczy nowe cyfrowe komponenty, które zwiększą wydajność komputerów pokładowych i wydłużą okres ich eksploatacji. Saab dostarczył niemieckim wojskom lotniczym pierwsze zestawy systemu klasy RWR do samolotów Tornado w 1999 roku. Zapewniają one załogom świadomość sytuacyjną w całym spektrum elektromagnetycznym.

Anders Carp, wiceprezes Saab Defence and Security i szef działu biznesowego Surveillance, powiedział:

Wzajemne zaufanie, niezawodność i wydajność są podstawą udanego, długoterminowego partnerstwa między Panavia, niemieckimi siłami zbrojnymi i Saabem. Z niecierpliwością czekamy na wsparcie Luftwaffe najnowszymi technologiami, które przyczynią się do zwiększenia zdolności przetrwania platformy i powodzenia misji. Zasadnicze prace zostaną przeprowadzone w Niemczech, co jest zgodne ze strategią Saaba mającą na celu zwiększenie naszej obecności na niemieckim rynku obronnym.

8 lutego br. Panavia Aircraft przekazała Luftwaffe pierwszy wyremontowany egzemplarz samolotu Tornado IDS o nr seryjnym 43+42 (w wersji szkolnej). Wspólnie ze spółkami Airbus Defence and Space i BAE Systems w zakładach Manching w Bawarii realizowane są prace nad wydłużeniem trwałości strukturalnej tych samolotów do 8 tys. godzin nalotu.

Wcześniej, 28 kwietnia 2020 spółka podpisała umowę z agencją NETMA (NATO Eurofighter 2000 i Tornado Management Agency) w ramach projektu MET 30 Contract na integrację z samolotami rakietowych pocisków przeciwradarowych Northrop Grumman AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile). Niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) zamówił w Stanach Zjednoczonych 91 pocisków bojowych i 8 ćwiczebnych. Wejdą one na uzbrojenie wariantu Tornado ECR (Electronic Combat Reconnaissance), przeznaczonego do prowadzenia rozpoznania i walki radioelektronicznej (AARGM dla niemieckich Tornado).

Według planów kierownictwa federalnego ministerstwa obrony, 83 pozostające w służbie samoloty Panavia Tornado zostaną zastąpione przez kolejną partię 55 wielozadaniowych samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 3 (z radarami AESA typu Captor-E Mk.1), a także 30 amerykańskich F/A-18E/F Super Hornet z 15 EA-18G Growler. Jednak ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść najwcześniej w 2022 (Dwóch następców niemieckich Tornado, Nowa odsłona Typhoona).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X