Przejdź do serwisu tematycznego

Prototyp radaru ECRS Mk.2 dla brytyjskich Typhoonów

Brytyjska agencja logistyczna DE&S poinformowała o dostawie pierwszego prototypu nowej wersji radaru Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA o nazwie Common Radar System Mk.2, przeznaczonego dla samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4.

21 kwietnia br. brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony tego kraju poinformowała o dostawie pierwszego prototypu nowej wersji radaru Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ECRS Mk.2 (Common Radar System Mk.2), przeznaczonego dla 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4 (Tranche 3) królewskich brytyjskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF).

31 marca br. urządzenie trafiło z zakładu spółki Leonardo UK w Edynburgu w Szkocji do ośrodka badań w locie spółki BAE Systems w Warton Aerodrome w angielskim hrabstwie Lancashire. Radar przejdzie przygotowania do integracji i testy naziemne, a następnie zostanie zintegrowany z testowym samolotem w konfiguracji jednomiejscowej, który rozpocznie próby w locie w 2024.

Zaledwie kilka dni wcześniej, Air Vice Marshal Simon Ellard, dyrektor działu Combat Air w agencji DE&S, odwiedził je, aby sprawdzić postępy i nadzorować przygotowania w wysłaniu go z Edynburga do Warton. Następnie odwiedził rzeczone zakłady BAE Systems już po dostawie.

Program ECRS Mk.2 jest realizowany formalnie od listopada 2014. Partnerem jest włoska centrala spółki Leonardo, a nowe stacje radiolokacyjne miały też otrzymać samoloty Eurofighter F-2000A Typhoon, należące do włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). Jednak wydaje się, że rząd w Rzymie wycofał się ze swojej części projektu.

Pierwsze środki na rozwój radaru, brytyjski resort obrony przyznał na początku września 2020. Natomiast główna umowa o wartości 2,35 mld GBP (13,2 mld zł) została podpisana 15 lipca 2022. Integracja seryjnych radarów z samolotami ma zostać zrealizowana w latach 2025-2030.

Zdjecia: Defence Equipment & Support

Nowy radar zwiększy zdolności operacyjne brytyjskich samolotów, zwiększając możliwości jednoczesnego wykrywania, identyfikowania i śledzenia celów powietrznych i naziemnych, ale też zapewni możliwość prowadzenia ataku elektronicznego oraz zagłuszania wrogich sygnałów radioelektronicznych wysokiej mocy. Samoloty otrzymają też nowe komputery misji (Nowy wyświetlacz do kabiny Typhoona).

Program modernizacyjny zapewni utrzymanie 1300 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w kraju (pierwotnie była mowa o ponad 600 miejscach pracy – przyp. red.): w zakładach spółki Leonardo UK w Edynburgu, w zakładach Leonardo MW w Luton, w zakładach BAE Systems Warton Aerodrome w Lancashire i 100 w zakładzie w Dunfermline oraz 50 u podwykonawcy – spółki Meggitt w Stevenage (podczas gdy cały program Eurofighter Typhoon generuje ponad 20 000 miejsc pracy w kraju).

Powyższe prace, w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution), pozwolą na utrzymanie samolotów w służbie przynajmniej do 2040, a po tym czasie planowane jest wdrażanie brytyjsko-włosko-japońskich samolotów wielozadaniowych 6. generacji w programie o kryptonimie GCAP (Global Combat Air Programme), w miejsce wcześniej planowanych inicjatyw Tempest (Welka Brytania i Włochy) i F-X (Japonia).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X