Przejdź do serwisu tematycznego

Nowy wyświetlacz do kabiny Typhoona

Spółka BAE Systems zaprezentowała nowy, duży ciekłokrystaliczny dotykowy wyświetlacz LAD do samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon.

6 sierpnia spółka BAE Systems zaprezentowała nowy, duży ciekłokrystaliczny dotykowy wyświetlacz LAD (Large Area Display) do samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, który zastąpi w kabinach obecnie wykorzystywane trzy wielofunkcyjne wyświetlacze MFD (Multi-Function Display). Prezentacja wyświetlacza LAD zamontowanego na symulatorze lotu samolotu odbyła się podczas pokazów lotniczych Kaivopuisto Airshow 2021 w Finlandii.

Spółka BAE Systems zaprezentowała nowy, duży ciekłokrystaliczny dotykowy wyświetlacz LAD do samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon / Zdjęcie: BAE Systems

Jednocześnie spółka otrzymała zlecenie od konsorcjum Eurofighter (złożone z m.in. Airbus Defence and Space i Leonardo) o wartości około 135 mln GBP (726,5 mln zł) na kontynuację modernizacji floty samolotów pięciu państw (Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Niemiec), która umożliwi integrację kolejnych typów uzbrojenia (np. pocisków dalekiego zasięgu MBDA Meteor z niemieckimi samolotami), w tym powietrze-ziemia, zwiększone możliwości ochrony przed zagrożeniami czy bezpieczniejsze i szybsze łącza wymiany danych (Rząd Niemiec kupi akcje Hensoldt).

Modernizacja w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution) ma umożliwić wydłużenie eksploatacji tych samolotów w Europie przez następne dekady, zanim zostaną zastąpione przez perspektywiczne samoloty wielozadaniowe 6. generacji: Tempest (Wielka Brytania i Włochy) i FCAS (Francja, Niemcy i Hiszpania) (Kolejne fundusze na rozwój Tempest).

Prezentacja wyświetlacza LAD w Helsinkach pomiędzy 6 a 7 sierpnia też nie była przypadkowa. Konsorcjum Eurofighter, reprezentowane przez Wielka Brytanię, jest bowiem jednym z pięciu oferentów w fińskim programie zakupu 64 samolotów wielozadaniowych o kryptonimie HX, które zastąpią 62 myśliwce wielozadaniowe F/A-18 Hornet użytkowane przez wojska lotnicze (Suomen Ilmavoimat). Wybór oferenta ma nastąpić do końca roku, a zawarcie umowy w 2022, tak aby dostawy rozpoczęły się od 2025 (Finlandia: Ostatni etap w programie HX).

Jak informuje portal branżowy Janes, BAE Systems rozwija technologie do modyfikacji kabin samolotów Typhoon, w tym interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface), a większość prac przy wyświetlaczu LAD została wykonana w zakładach spółki w Warton w hrabstwie Lancashire, w północnej Anglii. Prace badawczo-rozwojowe były ściśle koordynowane z Airbus Defence and Space i Leonardo oraz użytkownikami samolotów czterech zainteresowanych państw (Niemcy zamawiają 38 najnowszych Typhoonów, Ostatni Typhoon Tranche 3A we Włoszech).

Ponadto, poszczególne państwa realizacją samodzielne wysiłki na rzecz rozwoju części z systemów pokładowych. Przykładem są tu nowa wersja stacji radiolokacyjnej Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie E-Scan Common Radar System Mk.2 (ECRS Mk.2) do brytyjskich samolotów FGR4 czy ECRS Mk.1 dla hiszpańskich i niemieckich samolotów Tranche 1. Dlatego też niezbędny będzie wyświetlacz LAD do pełnego zobrazowania danych, które będą dostarczać nowe radiolokatory. Nieoficjalnie, integracja LAD z samolotami ma rozpocząć się już w 2024 (Środki na radar AESA dla brytyjskich Typhoonów, Radar AESA do Typhoonów Tranche 1).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X