4 sierpnia hiszpańska spółka Indra ogłosiła, że wspólnie ze spółką Hensoldt zbudują nową wersję stacji radiolokacyjnej Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), przeznaczoną dla samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 1. Urządzenie otrzyma oznaczenie E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1) i trafi na wyposażenie hiszpańskich (Ejército del Aire Español, EdAE) i niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe).

Dzięki modernizacji radarów, hiszpańskie Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersji Tranche 1 pozostaną w służbie do 2045 / Zdjęcie: Eurofighter

Dzięki modernizacji radarów, hiszpańskie Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersji Tranche 1 pozostaną w służbie do 2045 / Zdjęcie: Eurofighter

Zgodnie z komunikatem, hiszpańska spółka zwiększy tym samym swój udział w programie europejskiego samolotu bojowego, podczas gdy już teraz jest drugim największym poddostawcą awioniki i systemów elektronicznych. Będzie uczestniczyć we wszystkich etapach rozwoju ECRS Mk.1, zaprojektuje kilka nowych modułów i będzie odpowiedzialna za opracowanie niektórych istotnych funkcjonalności. Będzie także odpowiadać za produkcję, eksploatację i konserwację przyszłych radarów.

ECRS Mk.1 radykalnie poprawi zdolności operacyjne zmodernizowanych samolotów, a także ich potencjał obronny. Wzmocni zdolności wykrywania i identyfikacji celów powietrznych i naziemnych oraz zwiększy odporność na próby zakłóceń elektromagnetycznych. Dodatkowo system radarowy będzie miał własne zdolności prowadzenia walki radioelektronicznej oraz zwiadu.

Istotną jest również informacja, że nowe stacje radiolokacyjne ECRS Mk.1 trafią na wyposażenie również najstarszych niemieckich samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 1 / Zdjęcie: Luftwaffe

Istotną jest również informacja, że nowe stacje radiolokacyjne ECRS Mk.1 trafią na wyposażenie również najstarszych niemieckich samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 1 / Zdjęcie: Luftwaffe

ECRS Mk.1 będzie faktycznie czwartym radarem opracowanym dla samolotów Eurofighter Typhoon po pierwszym ECR-90 Captor z anteną z dopplerowskim mechanicznym skanowaniem opracowanym przez spółkę joint venture Euroradar, złożoną z Salex ES (Obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus Defence and Space), która ostatecznie została rozwiązana w 2018. Następnie powstały dwa projekty radarów z antenami AESA: ukończony w maju 2007 międzynarodowy Captor E-Scan (Mk.0 i Mk.1) na zlecenie agencji NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency) i będący w realizacji od listopada 2014 włosko-brytyjski ECRS Mk. 2 (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24).

Ministerstwo obrony Hiszpanii wskazało Indrę wraz z niemieckim oddziałem Hensoldt Sensors w ramach programu modernizacji najstarszych samolotów bojowych Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersji Tranche 1 (lokalnie oznaczonych C.16 Tifón), dzięki czemu pozostaną w służbie do 2045. Warto przypomnieć, że 9 lipca br. pojawiła się informacja o negocjacjach dotyczących zakupu kolejnych 20 Typhoonów w najnowszej wersji Tranche 3A w ramach programu kr. Halcón za równowartość 2 mld EUR (8,81 mld zł). Warto dodać, że planowano wcześniej, że 19 hiszpańskich samolotów otrzyma radary AESA typu Captor E-Scan (w wersji Mk.1 z wielokanałowym odbiornikiem), podobnie jak niemieckie wersji Tranche 2 i Tranche 3A (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów, 2020-07-10; Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów, 2020-07-10).

Istotną jest również informacja, że nowe stacje trafią na wyposażenie również najstarszych niemieckich samolotów tego typu. 10 listopada ub. r. informowano o rozpoczęciu programu o kr. Quadriga, który miał na celu zastąpienie 26 niemieckich jednomiejscowych EF2000 i 7 dwumiejscowych EF2000T Tranche 1 nowo wyprodukowanymi samolotami w wersji Tranche 3A. Jednocześnie 33 samoloty Tranche 1 miały zostać zaoferowane na sprzedaż. Może to oznaczać, że plany się zmieniły, ale niewątpliwie potrzebne jest tu oficjalne potwierdzenie ze strony niemieckiej (Niemcy zastąpią najstarsze Typhoony, 2019-11-12).

Indra podkreśla, iż potencjał nowego kontraktu pozwoli na wzmocnienie potencjału technologicznego i roli kluczowego dostawcy w dziedzinie czujników dla samolotów bojowych oraz lidera w tej dziedzinie w ramach niemiecko-francusko-hiszpańskiego programu samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kr. FCAS (Future Combat Air System) (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14).