Przejdź do serwisu tematycznego

Modernizacja awioniki tureckich F-16

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż dla Turcji pakietu modernizacyjnego systemów awioniki samolotów wielozadaniowych F-16C/D.

17 kwietnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż dla Turcji pakietu modernizacyjnego systemów awioniki samolotów wielozadaniowych F-16C/D za maksymalnie 259 mln USD (1,01 mld zł).

Zdjęcie: Türk Hava Kuvvetleri

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Ankarze wnioskował o zakup wyposażenia i usług w celu wsparcia modernizacji obecnej floty samolotów F-16C/D, w celu uwzględnienia aktualizacji oprogramowania awioniki OFP (Operational Flight Program) i jej integracji automatycznym systemem unikania kolizji z ziemią AGCAS (Auto Ground Collision Avoidance System), modyfikacje sprzętu umożliwiające integrację terminali wymiany danych MIDS BU II (Multifunctional Information Distribution System Block Upgrade II), modyfikacje wyposażenia i oprogramowania w celu uwzględnienia głównych modyfikacji samolotów, oprogramowanie jawne i niejawne oraz ich wsparcie techniczne, integrację wyżej wymienionych i wsparcie testów, sprzęt pomocniczy, sprzęt szkoleniowy i treningowy, części zamienne i naprawcze, publikacje i dokumentacje techniczne, wsparcie inżynieryjne rządu USA i wykonawcy umowy (Lockheed Martin Aeronautics) usługi wsparcia logistycznego oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Według danych z raportu World Air Forces 2023, na początku br. w aktywnej służbie w wojskach lotniczych Turcji (Türk Hava Kuvvetleri) były 243 samoloty wielozadaniowe F-16C/D w wersjach Block 30, 40, 50, 50+ i 50+ Advanced (w tym 157 jednomiejscowych F-16C i 86 dwumiejscowych F-16D), co czyni je jednym z największych operatorów tego typu na świecie. Jest to pozostałość po 270 egzemplarzach zamówionych w latach 1985-2012, z których większość została zmontowana na licencji w Turcji.

Przypomnijmy, że 17 października 2021 prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan informował, że USA zaproponowały sprzedaż 40 fabrycznie nowych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 i pakietów modernizacyjnych dla 80 posiadanych przez Turcję samolotów do równoważnego standardu F-16V, w zamian za środki zainwestowane przez Ankarę w program F-35 (przed embargiem amerykańskim Turcja liczyła na zakup nawet 120 konwencjonalnych F-35A dla wojsk lotniczych oraz 12 krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B dla marynarki wojennej). Tydzień wcześniej, 8 października 2021, pojawiła się informacja, że to Turcja wysłała zapytanie ofertowe RFP (Request For Proposals) w tej sprawie do USA.

Jednak od tamtej pory nie została opublikowana zgoda w tej sprawie przez DSCA, a wczorajszy dokument i zawarty w nich pakiet modernizacyjny awioniki trudno nazwać pełnoprawną modernizacją do standardu F-16V. Pojawiły się nawet głosy w Kongresie, aby nie zgadzać się na sprzedaż nowych samolotów bojowych, dopóki Turcja nie odblokuje swojego weta jeśli chodzi o członkostwo Szwecji w NATO, obok Finlandii.

Tymczasem 17 marca br. holding TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) ukończył pierwszy prototyp samolotu wielozadaniowego 5. generacji TF-X (Turkish Fighter – Experimental), znany też pod lokalnym akronimem MMU (Milli Muharip Ucak; pol. narodowy samolot bojowy). Zgodnie z oczekiwaniami, przed końcem dekady (około 2028-2030), TF-X zacznie stopniowo zastępować F-16C/D.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X