Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi prototyp odrzutowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma

Turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała drugi prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS.

26 sierpnia br. turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała drugi prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, tur. bojowy bezzałogowy system powietrzny) i którego koncepcję ujawniono 20 lipca ub. r. (Baykar MİUS ujawniony).

Turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała drugi prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS

Poinformował o tym w mediach społecznościowych Selçuk Bayraktar, główny specjalista (dyrektor) ds. technologii w Baykar Makina. Pierwszy prototyp ukończono w czerwcu br., a oba mają zostać oblatane w 2023. Bayraktar Kizilelma będzie to napędzany silnikiem odrzutowym naddźwiękowy bezzałogowy statek powietrzny zdolny do operowania z pokładów okrętów lotniczych, opracowany w ramach projektu MİUS.

Po ujawnieniu projektu 20 lipca, niedługo, bo już 4 sierpnia 2021 zatwierdzono wstępny projekt płatowca projektu. Zgodnie z informacjami producenta, Bayraktar Kizilelma ma osiągać pułap praktyczny 12 000 m, przy maksymalnej masie startowej 5500 kg, z czego 1500 kg wyniesie ładowność (w tym 1000 kg na uzbrojenie).

Zakłada się trzy warianty bezzałogowca, w zależności od napędu. Kızılelma-A będzie zdolny do prędkości zbliżonych do naddźwiękowych dzięki ukraińskiemu silnikowi turbowentylatorowemu Iwczenko-Progress AL-25TLT. Kızılelma-B będzie latać z prędkością ponaddźwiękową, napędzaną ukraińskim silnikiem AL-322F i wreszcie Kızılelma-C będzie napędzany dwoma silnikami AL-322F. Nie wykluczono także zastosowania w przyszłości rodzimych silników TEI TF-6000. Kızılelma-B będzie wyposażony zatem w silnik o 2,5-krotnie większym ciągu, co znacznie odróżnia go pod względem parametrów technicznych od Kızılelma-A. Dzięki temu będzie możliwy start z pokładu nowego śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400) bez konieczności wykorzystania katapulty, a dzięki rampie startowej (Próby stoczniowe Anadolu).

Bezzałogowiec będzie docelowo charakteryzować się w pełni autonomiczny startem i lądowaniem, zredukowanym przekrojem radarowym (RCS, Radar Cross-Section), dużą zwrotnością, działaniem w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS), możliwość startu i lądowania z lotniskowców i innych okrętów lotniczych z płaskim pokładem, wysoką świadomością sytuacyjną dzięki radarowi AESA z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym i wewnętrznymi komorami uzbrojenia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Najnowszy bezzałogowiec Mojave na brytyjskim lotniskowcu

Amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. i brytyjska królewska marynarka wojenna poinformowały o testach startów i lądowania nowego bojowego bezzałogowego statku latającego…

Turcja negocjuje zakup 40 Typhoonów

Minister obrony Turcji Yaşar Güler poinformował parlament, że rząd negocjuje z Wielką Brytanią zakup 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, mimo sprzeciwu ze strony…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X