Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na ukraińskie silniki do tureckich śmigłowców

Turecki holding TUSAŞ/TAI podpisał umowę z ukraińską spółką Motor Sicz na dostawę 14 silników turbowałowych na potrzeby śmigłowców bojowych nowej generacji MHCH.

29 czerwca turecki holding TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii)/TAI (Turkish Aerospace Industries) poinformował w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy o nieujawnionej wartości na dostawę 14 silników turbowałowych na potrzeby śmigłowców bojowych nowej generacji MHCH (Multirole Heavy Combat Helicopter) lub ASTH (Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri).

Turecki holding TUSAŞ/TAI podpisał umowę z ukraińską spółką Motor Sicz na dostawę 14 silników turbowałowych na potrzeby śmigłowców bojowych nowej generacji MHCH / Zdjęcie: TUSAŞ/TAI

Umowę sygnowali dyrektor generalny TUSAŞ/TAI prof. Dr Temel Kotil i dyrektor ds. marketingu i sprzedaży spółki Motor Sicz, Paweł Aleksandrowicz Kasaj. Nieujawnione jednostki napędowe mają zostać dostarczone w latach 2022-2025. Będą napędzać prototypy nowego śmigłowca, z których pierwszy ma zostać oblatany już w 2023 (planuje się budowę co najmniej trzech). Po uzyskaniu zamówień na te śmigłowce ze strony tureckich sił zbrojnych należy spodziewać się kolejnych zamówień na silniki, ale nie można wykluczyć, że strona turecka będzie negocjować uzyskanie licencji.

Program nowych ciężkich śmigłowców uderzeniowych w klasie 10 ton w Turcji jest rozwijany od lutego 2019. W związku z amerykańskim embargiem na silniki turbowałowe CTS800-4A, które dostarcza konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) – joint venture Rolls-Royce i Honeywell, Ankara poszukiwała alternatyw w postaci silników o mocy co najmniej 2500 KM (co ciekawe embargo zostało zniesione przez Departament Stanu USA, 18 maja br. – przyp. red.) (Filipińskie T129B jeszcze w tym roku).

Zapowiedź porozumienia z ukraińską Motor Sicz pojawiła się 14 marca br. Jednak zawarcie umowy nastąpiło dopiero tydzień po deklaracji wicepremiera oraz ministra ds. strategicznych gałęzi przemysłu Ołeha Uruskiego o odstąpieniu od planów nacjonalizacji tej spółki, których pierwotne plany pojawiły się 11 marca (Ukraińskie silniki do tureckiego T929 ATAK 2, Ukraina chce znacjonalizować Motor Sicz).

Ciężki śmigłowiec szturmowy T929 ATAK 2 zdolny do udźwigu 1500 kg uzbrojenia: 30-mm działka umieszczonego w obrotowej wieżyczce oraz pociski rakietowe: powietrze-powietrze, przeciwpancernych UMTAS/L-UMTAS oraz kierowanych CİRİT i niekierowanych kalibru 70 mm na sześciu węzłach podskrzydłowych (Rozwój TAI ATAK 2).

Śmigłowiec wyposażony będzie w głowicę optoelektroniczną Aselsan CATS Aselflir. W dolnej części kadłuba zostanie rozmieszczony system wykrywania przeszkód, radar milimetrowy, system zakłócania pocisków rakietowych na podczerwień, a także wyrzutnie flar. Śmigłowiec będzie zdolny do działania w temperaturach od -40 do +50 °C, w dzień jak i w nocy.

Jeśli chodzi o ofertę ukraińskiego producenta, to najbardziej zbliżoną moc wyjściową do potrzeb tureckich ma WK-2500-03 (maksymalnie 2700 KM/1985 kW), będący rozwinięciem rosyjskiego silnika TW3-117WMA (2400 KM/1765 kW).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X