14 marca dyrektor generalny tureckiego holdingu TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii)/TAI (Turkish Aerospace Industries) prof. dr Temel Kotil poinformował, że ukraińska spółka Motor Sicz z Zaporoża dostarczy silniki turbowałowe na potrzeby rozwijanego od 2019 projektu ciężkich śmigłowców szturmowych T929 ATAK 2 w ramach inicjatywy Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (Rozwój TAI ATAK 2).

Ciężki śmigłowiec szturmowy T929 ATAK 2 ma być następcą T129 ATAK

Prototyp 10-tonowego śmigłowca ma zostać oblatany w 2023 (według pierwotnych planów w 2024). Będzie on zdolny do udźwigu 1500 kg uzbrojenia: 30-mm działka umieszczonego w obrotowej wieżyczce oraz pociski rakietowe: powietrze-powietrze, przeciwpancernych UMTAS/L-UMTAS oraz kierowanych CİRİT i niekierowanych kalibru 70 mm na sześciu węzłach podskrzydłowych. Zgodnie z umową z 2019 powstaną co najmniej trzy prototypy T929 ATAK 2 do prób, a wymogiem zamawiającego, czyli Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB), jest opracowanie wariantu bazowania lądowego i morskiego (Turecki ppk KARAOK, Seryjna produkcja OMTAS).

Dyrektor generalny TUSAŞ/TAI poinformował również, że z uwagi na brak alternatywy dla odpowiedniego silnika turbowałowego na rynku tureckim, rozwiązanie w postaci 2500-konnego zespołu napędowego dostarczy Motor Sicz. Jeśli chodzi o ofertę ukraińskiego producenta, to najbardziej zbliżoną moc wyjściową ma WK-2500-03 (maksymalnie 2700 KM/1985 kW), będący rozwinięciem silnika TW3-117WMA (2400 KM/1765 kW). Silniki na potrzeby T929 ATAK 2 miałyby być produkowane na licencji w Turcji.

Wybór silników ukraińskich wynika nie tylko z niemożności przemysłu tureckiego, ale także zacieśniania współpracy obronnej z Kijowem oraz embargiem państw zachodnich na technologie wojskowe do Turcji. Obecnie produkowane T129A ATAK Faz-1 i zmodernizowane T129B ATAK Faz-2 (licencyjne pochodne włoskich Agusta A129CBT Mangusta) są napędzane dwoma silnikami turbowałowymi CTS800-4A, które dostarcza konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) – joint venture Rolls-Royce i Honeywell. Jednak od 2018 na dalszą sprzedaż ich do Turcji obowiązuje amerykańskie embargo (Bombardier wstrzymał dostawy silników do Turcji).

Pierwotnie planowano zaadaptowanie układu napędowego z 6-tonowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego T625, jednakże prototypy są napędzane silnikami LHTEC-CTS800·4A o mocy 1373 KM (1023 kW), co w świetle embarga również oznacza konieczność szukania alternatywy np. na Ukrainie (Prototyp TAI T625 ujawniony).

TUSAŞ/TAI rozwija także bezzałogowy śmigłowiec szturmowy T629 / Grafika i zdjęcie: TUSAŞ/TAI

Warto wspomnieć na koniec o drugim projekcie śmigłowca szturmowego, rozwijanym przez TUSAŞ/TAI. Makietę bezzałogowego T629 ujawniono 17 lutego br. przy okazji przekazania departamentowi lotnictwa tureckiej policji (Türk Polis Teşkilatı) pierwszego z sześciu zamówionych w 2017 (z opcją na trzy kolejne) śmigłowców T129B ATAK Faz-2 (Pierwszy T129B ATAK w tureckiej policji).

6-tonowy T629 ma być oparty na konstrukcji T129, a pięciołopatowy wirnik główny i czterołopatowy wirnik ogonowy mają być napędzane oddzielnymi silnikami elektrycznymi. Zaprezentowano ją z 20-mm trzylufowym działkiem M197, a w miejscu kabiny załogi znajdują się czujniki. Co ciekawe, wiropłat ma być rozwijany od 2017, a montaż prototypu rozpoczęto w 2019. Oblot ma nastąpić w tym roku. Wiropłat ma wspierać załogowe śmigłowce szturmowe oraz realizować misje poszukiwawczo-ratownicze, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych.