Przejdź do serwisu tematycznego

Bayraktar Kızılelma oblatany

Turecka spółka Baykar Makina oblatała pierwszy prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS.

3 grudnia br. turecka spółka Baykar Makina oblatała pierwszy prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, tur. bojowy bezzałogowy system powietrzny). Drugi prototyp zaprezentowano 26 sierpnia br. (Drugi prototyp odrzutowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma).

Turecka spółka Baykar Makina oblatała pierwszy prototyp odrzutowego bojowego bezzałogowca Bayraktar Kızılelma, znanego wcześniej jako MİUS / Zdjęcie: Baykar Makina

Zgodnie z krótką informacją, po zakończeniu prób naziemnych, z sukcesem prototyp wykonał pierwszy lot na niskim pułapie, po czym wylądował.

Bayraktar Kizilelma będzie to napędzany silnikiem odrzutowym naddźwiękowy bezzałogowy statek powietrzny zdolny do operowania z pokładów okrętów lotniczych, opracowany w ramach projektu MİUS.

Po ujawnieniu projektu 20 lipca, niedługo, bo już 4 sierpnia 2021 zatwierdzono wstępny projekt płatowca projektu. Zgodnie z informacjami producenta, Bayraktar Kizilelma ma osiągać pułap praktyczny 12 000 m, przy maksymalnej masie startowej 5500 kg, z czego 1500 kg wyniesie ładowność (w tym 1000 kg na uzbrojenie).

Zakłada się trzy warianty bezzałogowca, w zależności od napędu. Kızılelma-A będzie zdolny do prędkości zbliżonych do naddźwiękowych dzięki ukraińskiemu silnikowi turbowentylatorowemu Iwczenko-Progress AL-25TLT. Kızılelma-B będzie latać z prędkością ponaddźwiękową, napędzaną ukraińskim silnikiem AL-322F i wreszcie Kızılelma-C będzie napędzany dwoma silnikami AL-322F. Nie wykluczono także zastosowania w przyszłości rodzimych silników TEI TF-6000. Kızılelma-B będzie wyposażony zatem w silnik o 2,5-krotnie większym ciągu, co znacznie odróżnia go pod względem parametrów technicznych od Kızılelma-A. Dzięki temu będzie możliwy start z pokładu nowego śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400) bez konieczności wykorzystania katapulty, a dzięki rampie startowej (Próby stoczniowe Anadolu).

Bezzałogowiec będzie docelowo charakteryzować się w pełni autonomiczny startem i lądowaniem, zredukowanym przekrojem radarowym (RCS, Radar Cross-Section), dużą zwrotnością, działaniem w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS), możliwość startu i lądowania z lotniskowców i innych okrętów lotniczych z płaskim pokładem, wysoką świadomością sytuacyjną dzięki radarowi AESA z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym i wewnętrznymi komorami uzbrojenia.

Źródło: Baykar Makina

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X