Przejdź do serwisu tematycznego

Pocisk przeciwradiolokacyjny Roketsan Akbaba

Turecka państwowa spółka Roketsan ujawniła, że pracuje nad własnym rakietowym pociskiem przeciwradiolokacyjnym Akbaba, który zastąpi amerykańskie AGM-88 HARM.

W ostatnich dniach pojawiła się informacja, że turecka państwowa spółka Roketsan pracuje nad własnym rakietowym pociskiem przeciwradiolokacyjnym Akbaba (z tureckiego: Sęp), który zastąpi w wojskach lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) amerykańskie pociski tej klasy, Raytheon AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) o zasięgu do 150 km.

Turecka państwowa spółka Roketsan ujawniła, że pracuje nad własnym rakietowym pociskiem przeciwradiolokacyjnym Akbaba, który zastąpi amerykańskie AGM-88 HARM / Zdjęcie: Türk Hava Kuvvetleri

Główne założenia realizowanego projektu miały zostać ujawnione 30 czerwca br. podczas briefingu prasowego podczas ćwiczeń Anatolian Eagle 2021, rozgrywanych od 21 czerwca do 2 lipca w 3. głównej bazie lotniczej Konya w południowej części kraju, wspólnie z wojskami lotniczymi Azerbejdżanu (2x MiG-29 i 2x Su-25), Kataru (4x Dassault Rafale DQ/EQ) i Pakistanu (5x JF-17 Thunder). Jednym z ośmiu scenariuszy była pozorowana misja przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (SEAD, Suppression/Destruction of Enemy Air Defences). Ze strony gospodarza brało w nim udział co najmniej 38 F-16C/D, tankowiec KC-135R-CRAG oraz samolot dowodzenia i kontroli E-7T Peace Eagle (ze wsparciem natowskiego odpowiednika E-3A Sentry) (Tureckie F-16 w Malborku).

Sam projekt jest na tyle utajniony, że brakuje informacji o nim na oficjalnej stronie producenta, a na pytania amerykańskiego portalu Defense News z 8 lipca, turecki producent oficjalnie nie odpowiedział, zasłaniając się tajemnicą państwową.

Niemniej, jeden z przedstawicieli spółki, zachowując anonimowość powiedział, że Akbaba zastąpi około 100 pocisków AGM-88 HARM, które są używane na wyspecjalizowanych samolotach wielozadaniowych F-16C/D Block 50 z 151. Eskadry Bronze z 5. głównej bazy lotniczej Merzifon w prowincji Amasya, na północy kraju.

Ten sam urzędnik miał poinformować, że spółka może otrzymać pierwsze zamówienie o wartości rzędu około 50 mln USD (192 mln zł), a w dalszej kolejności nie wykluczono kolejnych. Będą one zależeć od postępów w programie jednomiejscowego samolotu 5. generacji TF-X (Turkish Fighter–Experimental), znanego też pod tureckim akronimem MMU (Milli Muharip Ucak) (SIAE 2019: Makieta TF-X).

Pociski Akbaba wzmocnią krajowe zdolności Turcji do prowadzenia ofensywnej walki radioelektronicznej, razem z planowanymi do wdrożenia czterema samolotami WRE dalekiego zasięgu HAVA SOJ (HAVA SOJ dla Turcji).

Obecnie pociski AGM-88 HARM są używane w Turcji na wyspecjalizowanych samolotach wielozadaniowych F-16C/D Block 50 z 151. Eskadry Bronze / Zdjęcie: Savunma Sanayi ST

W ramach misji SEAD, pociski przeciwradiolokacyjne klasy AGM-88 HARM służą do obezwładniania stanowisk obrony powietrznej przeciwnika i niszczenia posterunków radiolokacyjnych, naprowadzając się na źródła promieniowania elektromagnetycznego, a więc stacje radarowe wchodzące w ich skład.

Na bazie AGM-88 HARM w Stanach Zjednoczonych opracowano zaawansowany pocisk Northrop Grumman AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile) i wariant o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Extended Range), z którym od zeszłego roku są prowadzone próby w locie. W dalszej perspektywie poszukiwany jest pocisk nowej generacji w ramach programu SiAW (Stand-in Attack Weapon) w oparciu o zmodyfikowany AARGM-ER (Próby AARGM-ER, Przeciwradiolokacyjny SiAW, AGM-88E AARGM dla polskich F-16).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X