7 grudnia br. w centrum testowym włoskiej spółki Leonardo Aircraft Division na lotnisku Tyryn-Caselle odbyło się formalne przekazanie przedstawicielom władz Kuwejtu i wojsk lotniczych (Al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya) pierwszych dwóch egzemplarzy samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3A – z 28 łącznie zamówionych. Tym samym Kuwejt stał się ósmym użytkownikiem samolotów tego typu (Ostatni Typhoon Tranche 3A we Włoszech).
Włoska spółka Leonardo przekazała wojskom lotniczym Kuwejtu pierwsze dwa egzemplarze samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3A – z 28 łącznie zamówionych / Zdjęcie: Leonardo
W uroczystości, ze strony gości, wzięli udział wzięli udział m.in. zastępca dowódcy wojsk lotniczych, wicemarszałek Bandar Al-Mezyen oraz ambasador Kuwejtu we Włoszech, szejk Azzam Mubarak Sabah Al-Sabah oraz piloci. Ten pierwszy powiedział dla kuwejckiej agencji prasowej KUNA, że samoloty o nr seryjnych CSX55243 (KT001) i CSX55244 (KT002) odlecą do bazy lotniczej Ali as-Salim jeszcze w bieżącym tygodniu (pierwotnie dostawy miały rozpocząć się pomiędzy kwietniem a wrześniem 2020 i zakończyć w 2023, ale opóźniła je pandemia COVID-19).
Są to egzemplarze dwumiejscowe, przeznaczone do przeszkolenia pilotów na nowy typ samolotu, które zostały oblatane jednocześnie 15 października br. Co ciekawe, 23 grudnia 2020 oblatano egzemplarz jednomiejscowy, ale brak informacji na temat jego przekazania. Należy dodać, że pierwszych siedmiu pilotów kuwejckich zrealizowało szkolenie na włoskich Eurofighter F-2000 Typhoon od lipca 2019 do lipca 2020 w bazie lotniczej Galatina (Kuwejcki Typhoon oblatany).
Pierwsze informacje o rozmowach z Kuwejtczyków z Włochami w sprawie zakupu Typhoonów pojawiły się w czerwcu 2015. 11 września konsorcjum Eurofighter potwierdziło negocjacje z władzami Kuwejtu. 1 marca 2016 zakup zatwierdziło Kuwejckie Zgromadzenie Narodowe. 5 kwietnia 2016 ministerstwo obrony Kuwejtu i Leonardo podpisały umowę na dostawę 22 jedno- i 6 dwumiejscowych samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 3A w konfiguracji P3Eb (Phase 3 Enhancement b) ze zmodernizowanym systemem planowania misji, wyposażenia pokładowego i nawigacyjnego. Spółka Leonardo Aircraft Division została głównym wykonawcą umowy o wartości 7,957 mld EUR (36,73 mld zł), obejmującej pakiet wsparcia, części zamiennych oraz szkoleń załóg i personelu naziemnego.
Kuwejckie Typhoony są wyposażane w pierwszą wersję produkcyjną radaru z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E Scan (znanego jako Mk.0 lub Radar 1 Plus) i system samoobrony Leonardo Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System). Ten drugi zapewnia on ochronę przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi w podczerwieni i za pomocą radiolokatora. Otrzymują także system pasywnego śledzenia statków powietrznych w podczerwieni EuroFIRST PIRATE (EuroFirst Passive Infrared Airborne Track Equipment), rejestratory parametrów walki powietrznej (ACMI) P5DRS-Cubic i zmodernizowane narzędzia nawigacyjne. Samoloty są integrowane z pociskami rakietowymi klasy powietrze-ziemia MBDA Brimstone i manewrującymi MBDA Storm Shadow/SCALP, a także z zasobnikiem celowniczym Lockheed Martin Sniper ATP.
W wojskach lotniczych Kuwejtu, Typhoony zostaną uzupełnione o również 28 egzemplarzy amerykańskich samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet (z opcją na 12 kolejnych), z których pierwszy egzemplarz został oblatany 2 lipca 2020. Są to samoloty zbliżone do standardu Block III i faktycznie wszystkie egzemplarze z zamówienia podstawowego zostały zbudowane, ale nie zostały dotąd przekazane, a tymczasowo przypisane do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) oraz zmagazynowane w USA (Kuwejcki Super Hornet oblatany).
Oba typy nowych samolotów mają zastąpić w służbie 27 starszych jednomiejscowych F/A-18C i 7 dwumiejscowych F/A-18D (z 40 F/A-18C/D Hornet dostarczonych począwszy od października 1991), zgrupowanych w dwóch eskadrach, stacjonujących w bazie lotniczej Ahmed al Jaber.