W środę, 29 listopada, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) ogłosiła, że Komitet Budżetowy niemieckiego Bundestagu zatwierdził sfinansowanie opracowania przez nią samolotu walki radioelektronicznej (WRE) Eurofighter EK (Electronik Combat). Pakiet zostanie opracowany dla 15 egzemplarzy Eurofighter Typhoon.
Samoloty otrzymają system lokalizacji nadajników i system samoobrony szwedzkiej spółki Saab Defence and Security, a także pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile) amerykańskiej spółki Northrop Grumman. Eurofighter EK ma uzyskać certyfikat NATO do 2030 roku – wtedy zastąpi niemieckie Panavia Tornado ECR w roli maszyn samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Electronic Combat Reconnaissance, Suppression of Enemy Air Defences, ECR/SEAD).
Walka elektroniczna i rozpoznanie to ważne dla NATO zdolności. Obecne konflikty pokazują, jak ważne, mówi dyrektor generalny Airbus Defence and Space, Michael Schöllhorn. W tym kontekście decyzja niemieckiego rządu o doposażeniu Eurofighterów w sprzęt do walki elektronicznej jest ważna. Wersja EK doda tę istotną zdolność do i tak szerokiego portfolio operacyjnego Eurofightera, wzmacniając przy tym europejską suwerenność i autonomię zbrojeniową.
Grafiki: Airbus Defence and Space
Za sprawą zgody Komitetu Budżetowego Bundestagu, Eurofighter został oficjalnie namaszczony na następcę Tornado ECR (Electronic Combat/Reconnaissance). Airbus czeka teraz na oficjalne zamówienie na instalację wybranej aparatury w wytypowanych do modernizacji egzemplarzach. Stosowna umowa pomiędzy spółką Eurofighter GmbH, jako głównym wykonawcą, agencją NETMA (NATO Eurofighter 2000 i Tornado Management Agency) zostanie prawdopodobnie podpisana przed końcem roku.
Dzięki systemowi namierzania nadajników radiolokacyjnych Saaba i przeciwradarowemu samonaprowadzającemu się pociskowi AARGM spółki Northrop Grumman, Eurofighter EK będzie w stanie wykrywać, lokalizować i niszczyć radary zestawów obrony przeciwlotniczej. Dodatkowo sprzęt Saaba posiada funkcje zakłócające, które poprawiają zdolności samoobrony Eurofightera. Wersja EK otrzyma również aparaturę opracowaną przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy. Należy do nich oprogramowanie AI, umożliwiające analizę sygnatur wykrytych stacji radarowych i szybki dobór precyzyjnych środków samoobrony.
Airbus współpracuje już z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), Siłami Powietrznymi Niemiec (Luftwaffe) i Urzędem Lotnictwa Bundeswehry nad szczegółowym harmonogramem wdrożenia wybranych rozwiązań EK w 15 samolotach Eurofighter.
Wideo: Airbus Defence and Space
Warto dodać, że już w 2019 Airbus prezentował koncepcję samolotu Typhoon do prowadzenia działań ECR/SEAD (Nowa odsłona Typhoona).