Przejdź do serwisu tematycznego

Nowe wyświetlacze i hełmy do brytyjskich Typhoonów

Spółki Collins Aerospace (część RTX) i BAE Systems dostarczą na potrzeby brytyjskich samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4, odpowiednio, nowe duże wyświetlacze LCD oraz wielofunkcyjne hełmy pilotów.

Zgodnie z informacjami spółek Collins Aerospace (część korporacji RTX) i BAE Systems oraz brytyjskich królewskich wojsk lotniczych RAF (Royal Air Force) z 13 września, na potrzeby samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR 4 zostały pozyskane nowe duże wyświetlacze LCD typu Large Area Display (LAD) oraz wielofunkcyjne hełmy pilotów Striker II.

Large Area Display

Dostarczony przez Collins Aerosoapce, duży wyświetlacz LCD o ultra wysokiej rozdzielczości LAD zostanie zintegrowany z kabinami brytyjskich samolotów przez BAE Systems w ramach programu Project Medulla. Trafią na wyposażenie samolotów RAF (Eurofighter Typhoon FGR4 z serii Tranche 3), a w dalszej kolejności także do fabrycznie nowych egzemplarzy serii Tranche 5. Są to ekrany dotykowe, podobnie jak w samolotach wielozadaniowych rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II, konsolidujące kluczowe dane lotu, ze wszystkich czujników i informacje taktyczne w jednym, łatwo dostępnym interfejsie.

Dzięki przesyłaniu danych w czasie rzeczywistym z radaru, czujników, systemów kierowania i wykrywania zagrożeń piloci Eurofighter Typhoon będą uzyskiwać dane niezbędne do szybkiego i precyzyjnego podejmowania decyzji podczas starć o wysokie stawki.

Wybór Collins Aerospace jako obecnie najlepszego dostawcy dla wyposażenia kabiny typu LAD będzie wspierać nasze dalsze inwestycje w platformy bojowe, w tym Typhoony – powiedział Ian Clark, szef programu Project Medulla w BAE Systems Air. Wraz z ulepszonymi systemami misji i zwiększoną mocą przetwarzania, którą rozwijają nasze zespoły, wyświetlacz LAD umożliwi pilotom wykorzystanie pełnego potencjału Typhoona w zaawansowanej technologii radarowej i uzbrojenia, zapewniając, że samolot pozostanie kręgosłupem bojowych sił powietrznych przez dziesięciolecia.

Nasz duży wyświetlacz kabiny Eurofighter Typhoon stanowi przełomowy postęp w lotnictwie bojowym – powiedział Craig Bries, wiceprezes ds. marketingi i sprzedaży w Collins Aerospace. Specjalnie zaprojektowany dla samolotów bojowych, Large Aera Display zrewolucjonizuje operacje lotnicze, oferując pełną świadomość sytuacyjną i niezrównaną skuteczność operacyjną, zapewniając pilotom myśliwskim odpowiednią przewagę.

Intuicyjna konstrukcja i rezystancyjna technologia ekranu dotykowego wyświetlacza LAD usprawni przepływ informacji i znacznie zmniejszy obciążenie, umożliwiając pilotom skupienie się na kluczowych zadaniach i manewrach, maksymalizując w ten sposób efektywność operacyjną. Dzięki tej najnowocześniejszej technologii piloci samolotów bojowych będą lepiej przygotowani do zarządzania złożonymi scenariuszami lotniczymi, optymalizacji lotu i proaktywnego reagowania na zagrożenia ze strony przeciwnika.

Collins Aerospace będzie współpracować z BAE Systems w celu wdrożenia rozwiązań LAD, które wykorzystuje istniejące, sprawdzone elementy konstrukcyjne, jednocześnie wprowadzając najnowsze dostępne technologie wyświetlania w celu zminimalizowania ryzyka starzenia się technologii i harmonogramu dalszego rozwoju.

Collins Aerospace od dawna współpracuje z BAE Systems, który ewoluował dzięki udanej współpracy w programach lotniczych samolotów Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon i BAe Hawk. Collins Aerospace dostarcza prawie 50% światowych wyświetlaczy do kabin samolotów i ma ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji wyświetlaczy do myśliwców, a także samolotów szkolnych , bombowców, śmigłowców i samolotów cywilnych na całym świecie.

LAD został zaprezentowany przez BAE Systems po raz pierwszy 6 sierpnia 2021 w celu zastąpienia w kabinach Typhoonów obecnie wykorzystywanych trzech wielofunkcyjnych wyświetlaczy MFD (Multi-Function Display). Prezentacja wyświetlacza LAD zamontowanego na symulatorze lotu samolotu odbyła się podczas pokazów lotniczych Kaivopuisto Airshow 2021 w Finlandii.

BAE Systems rozwija technologie do modyfikacji kabin samolotów Typhoon, w tym interfejsu człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface), a większość prac przy wyświetlaczu LAD została wykonana w zakładach spółki w Warton w hrabstwie Lancashire, w północnej Anglii. Prace badawczo-rozwojowe były ściśle koordynowane z Airbus Defence and Space i Leonardo oraz użytkownikami samolotów czterech zainteresowanych państw (Nowy wyświetlacz do kabiny Typhoona).

Striker II

Zdjęcia: Royal Air Force

W ramach drugiego kontraktu BAE Systems, za równowartość 40 mln GBP (215,17 mln zł) dostarczy na potrzeby Typhoonów nowe hełmy pilotów Striker II z wyświetlaczami nahełmowymi HMD (Helmet Mounted Display), które zostały opracowane w zakładach spółki w Rochester w hrabstwie Kent. Hełm integruje w pełni cyfrowy system noktowizyjny z kolorowym wyświetlaczem w świetle dziennym.

Striker II wyświetla dane bezpośrednio na wizjerze hełmu pilota, wykorzystując technologie rozszerzonej rzeczywistość wraz z informacjami o znaczeniu kluczowym dla powodzenia misji tuż przed jego oczami. Niektóre rozwiązania są porównywalne z najbardziej zaawansowanym obecnie hełmem na świecie, czyli HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System) z samolotów rodziny F-35 (Pierwsze hełmy HMDS Gen III dla polskich pilotów F-35A).

Striker II zapewni pilotom Typhoonów RAF-u kluczową zaletę – oferując niezrównaną świadomość sytuacyjną w kabinie, pomagając jednocześnie uniknąć przeciążenia sensorycznego, co jest niezbędne w nowoczesnym i dynamicznym środowisku. Kontrakt ten umożliwi naszym ekspertom w dziedzinie elektroniki i lotnictwa bojowego współpracę nad opracowaniem hełmu w celu dalszego wzmocnienia kluczowej roli, jaką odgrywają piloci Typhoonów w całodobowej obronie i bezpieczeństwie naszego kraju – powiedziała Andrea Thompson, dyrektor zarządzająca na Europę i zagranicę w BAE Systems Air.

Hełmy Striker II oferują najnowocześniejsze wyświetlacze danych i można je dostosować do rosnących wymagań pola walki. Inwestycja ta wesprze rozwój najnowocześniejszego sprzętu dla przyszłych lotników, a jednocześnie zapewni setki miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji – dodał James Cartlidge, podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii.

Powyższy kontrakt pozwoli na utworzenie i utrzymanie ponad 200 stanowisk pracy dla wysoko wykwalifikowanych pracowników w zakładach BAE Systems w Kent i Lancashire, którzy będą bezpośrednio pracować nad programem Striker II. W sumie program Typhoon zapewnia zatrudnienie ponad 20 800 pracownikom w Wielkiej Brytanii.

Modernizacja Typhoonów w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution) ma umożliwić wydłużenie eksploatacji tych samolotów przez następne dekady, zanim zostaną zastąpione przez perspektywiczne samoloty wielozadaniowe 6. generacji GCAP (Global Combat Air Programme), w miejsce wcześniej planowanych inicjatyw Tempest (Welka Brytania i Włochy) i F-X (Japonia).

Warto dodać, że21 kwietnia brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony tego kraju informowała o dostawie pierwszego prototypu nowej wersji radaru Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ECRS Mk.2 (Common Radar System Mk.2), przeznaczonego dla 40 samolotów Typhoon FGR4. Radary zostały zaprojektowane aby współpracować z nowymi wyświetlaczami LAD oraz hełmami Striker II (Prototyp radaru ECRS Mk.2 dla brytyjskich Typhoonów).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X