16 listopada Minister Spraw Wewnętrznych Ukrainy Arsen Awakow poinformował, że wkrótce zostanie podpisana umowa międzyrządowa z Francją o wartości 136,5 mln EUR (585,11 mln zł). Na jej mocy francuska spółka OCEA dostarczy Gwardii Morskiej Państwowej Służbie Granicznej 20 łodzi patrolowych FPB 98 Mk.I.

Łódź patrolowa FPB 98 Mk.I ma 32 m długości, załoga liczy 13 członków z możliwością zaokrętowania jeszcze jednej osoby. Osiąga prędkość 35 w. i zasięg do 1200 mil morskich przy prędkości 12 w. Wyposażone stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym i półsztywna łódź obserwacyjna. Jak dotąd wyeksportowano je do Nigerii i Surinamu. Pozostałe modele w ofercie OCEA to 35-metrowe FFB 110, 37-metrowe FFB 115 i 41-metrowe FFB 125 / Zdjęcie: OCEA

Łódź patrolowa FPB 98 Mk.I ma 32 m długości, załoga liczy 13 członków z możliwością zaokrętowania jeszcze jednej osoby. Osiąga prędkość 35 w. i zasięg do 1200 mil morskich przy prędkości 12 w. Wyposażone stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym i półsztywna łódź obserwacyjna. Jak dotąd wyeksportowano je do Nigerii i Surinamu. Pozostałe modele w ofercie OCEA to 35-metrowe FFB 110, 37-metrowe FFB 115 i 41-metrowe FFB 125 / Zdjęcie: OCEA

Umowa zostanie ratyfikowana przez Radę Najwyższą Ukrainy. Dostawy pierwszych jednostek do bazy morskiej w Odessie rozpoczną się w 2022 (Kutry patrolowe Island dla Ukrainy, 2018-04-04). Zakup jest związany z projektem wzmocnienia systemu bezpieczeństwa morskiego i ochrony granic Ukrainy.

Jak poinformował Awakow, zakup zostanie sfinansowany w 15% z budżetu MSW na rok fiskalny 2020, 51% dzięki pożyczkom banków komercyjnych i 34% z pożyczki francuskiego Ministerstwa Gospodarki i Finansów. Oferta spółki OCEA była najbardziej korzystna ekonomicznie a jedna czwarta zamówionych łodzi zostanie zbudowana na Ukrainie (An-178 dla ukraińskiego MSW, 2019-07-01).

Oprócz produkcji i dostaw kontrakt obejmie pakiet serwisowy, szkolenie 240 członków załogi i 120 pracowników obsługi technicznej, części zamienne i narzędzia niezbędne do konserwacji w ciągu 2 lat eksploatacji (lub 2400 godzin pracy). Ponaddto zostanie zapewnione wsparcie techniczne w kraju w ciągu 60 miesięcy od daty dostarczenia pierwszej jednostki i ubezpieczenie na czas transferu z Francji na Ukrainę.

Dostawa patrolowców to kolejny projekt francusko-ukraiński i wzmocnienie potencjału Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy. 8 czerwca 2018 podpisano umowę ze spółką Airbus Helicopters na dostawy 55 śmigłowców, w tym 21 średnich H225 Super Puma, 24 lekkich H125 Écureuil i 10 H145, które trafią do Państwowej Służby Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, Gwardii Narodowej, Policji Państwowej oraz Państwowej Straży Granicznej. Pierwsze dwa H225 odebrano 21 grudnia 2018, natomiast 8 listopada 2019 poinformowano, że w 2020 do kraju przyleci 10 kolejnych wiropłatów (Ukraina odebrała pierwsze H225, 2018-12-22).

Analiza
O planach zakupu francuskich patrolowców po raz pierwszy poinformowano 29 grudnia 2018. Według Awakowa, 80% floty Gwardii Morskiej jest przestarzała i wymagają ciągłych napraw.

Obecnie są wykorzystywane ponad 30-letnie łodzie patrolowe typu Żuk zmodernizowanego projektu 1400M Grif. Piętnaście jednostek stacjonuje w Odessie w ramach 18. Brygady Łodzi Patrolowych. Wcześniej Gwardia Morska miała do dyspozycji siedem starszych jednostek projektu 1400/1400A Gurzuf w ramach 5. Brygady Łodzi Patrolowych w Bałakławie (część Sewastopolu), ale zostały one zajęte przez Rosjan wraz z półwyspem krymskim, a trzy z nich zniszczone podczas walk o Mariupol w 2014. Razem z mniejszymi jednostkami, Rosja zajęła łącznie 19 jednostek pływających Gwardii Morskiej.

Wcześniej planowano zastąpienie łodzi 1400M Grif przez nowe jednostki projektu 58130MP Orłan. Z ośmiu planowanych łodzi zbudowano i zwodowano prototypową w stoczni OAO Fieodosijskaja Sudostroitielnaja Kompanija Morie na Krymie w październiku 2012. Jednostka została przeniesiona do Odessy, a plany budowy pozostałych przerwała aneksja półwyspu przez Rosję w marcu 2013. W stoczni budowano także większą łódź projektu 58160 Korał, lecz los projektu pozostaje nieznany.