27 czerwca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy poinformowało, że dziesięć dni wcześniej podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019 podpisano wstępne porozumienie z Państwowym Przedsiębiorstwem Antonow na dostawę 13 średnich samolotów transportowych An-178. To pierwsze zamówienie na rodzimym rynku dla oblatanego w 2015 samolotu, będącego transportową wersją pasażerskiego An-158 (An-148-200). Szacowana wartość kontraktu, który zostanie podpisany w ostatnim kwartale 2019, ma wynieść 600-800 mln USD (2,24-2,99 mld zł).

Zapowiedź budowy An-178 pojawiła się w 2010. Prototyp został oblatany 7 maja 2015 i jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Iwczenko-Progress D-436-148FM, które zapewniają mu prędkość 800 km/h i pułap 13 tys. m. Antonow szacuje światowe zapotrzebowanie na samoloty tej klasy na 200 egzemplarzy. Konkurencyjnymi platformami w tym segmencie są Alenia C-27J Spartan, Airbus C295, Lockheed Martin C-130J Super Hercules, Embraer KC-390 i Iljuszyn Il-214 / Zdjęcie: Antonow

Zapowiedź budowy An-178 pojawiła się w 2010. Prototyp został oblatany 7 maja 2015 i jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Iwczenko-Progress D-436-148FM, które zapewniają mu prędkość 800 km/h i pułap 13 tys. m. Antonow szacuje światowe zapotrzebowanie na samoloty tej klasy na 200 egzemplarzy. Konkurencyjnymi platformami w tym segmencie są Alenia C-27J Spartan, Airbus C295, Lockheed Martin C-130J Super Hercules, Embraer KC-390 i Iljuszyn Il-214 / Zdjęcie: Antonow

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych Arsenem Awakowem, dyrektorem generalnym koncernu SC UkrOboronProm Pawło Bukinem i dyrektorem generalnym Antonowa Ołeksandrem Dońcem. Finalna umowa, nad szczegółami której toczą się obecnie rozmowy, zostanie zawarta po oblocie samolotu z wyposażeniem ukraińskim, amerykańskim i zachodnioeuropejskim. Oblatany cztery lata temu prototyp o nr rejestracyjnym UR-EXP, seryjnym 001 i bocznym 313 został bowiem wyposażony w podzespoły rosyjskie.

MSW ma otrzymać pierwsze samoloty w 2022, gdy gotowość osiągnie Połączony System Lotnictwa i Obrony Cywilnej (ESABtCZ). W jego skład którego wejdzie także 21 średnich śmigłowców transportowych H225 Super Puma, 24 lekkich H125 Écureuil i 10 H145, które będą użytkowane przez Państwową Służbę Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, Gwardię Narodową, Policję Państwową oraz Państwową Straż Graniczną. Statki powietrzne będą przeznaczone do prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych, gaszenia pożarów oraz wsparcia operacji w zakresie transportu żołnierzy i ładunków  (Ukraina odebrała pierwsze H225, 2018-12-22).

Zamówienie samolotów podczas paryskich targów ma także zwrócić uwagę ewentualnych zagranicznych nabywców i inwestorów. Ukraiński przemysł lotniczy jest na drodze do zerwanie wszystkich powiązań z rosyjskim, zastępując tamte technologie i części zamienne zachodnimi, a także odbudowując przemysł z zachodnimi partnerami i przestrzegając standardów NATO (Prezentacja prototypu Ił-112W, 2018-11-29).

Antonow poinformował również, że w kijowskich zakładach nr 410 CA dobiega modernizacja An-26 dla wojsk lotniczych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny). Samoloty otrzymują awionikę produkcji ukraińskiej i zachodniej, mającą pozwolić na współdziałanie z lotnictwem NATO. Wcześniej zmodernizowano 40 indyjskich An-32 do standardu An-32RE. Poinformowano również o wstępnym zainteresowaniu ukraińskimi bezzałogowymi statkami powietrznymi przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (Ukraińsko-tureckie porozumienie ws. An-188, 2018-05-05).

An-178 ma 32,95 m długości, 28,84 m rozpiętości skrzydeł i 10,14 m wysokości. Ładownia ma z kolei 16,65 m długości, 2,745 m szerokości i 2,75 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość 1 tys. km, z kolei 10 ton na odległość ponad 4 tys. km. Kadłub został zbudowany z duraluminium i kompozytów. Jak dotąd zainteresowanie zakupem An-178 wyraziły linie lotnicze Maximus Air, Silk Way Airlines (10 samolotów) i A-Star (50 samolotów z propozycją produkcji w Chinach). Dwa samoloty zamówił Irak, Azerbejdżan dziesięć, a Arabia Saudyjska trzydzieści. W przypadku tej ostatniej nie jest jednak jasne, czy zamówienie dojdzie do skutku po zawieszeniu współpracy przy produkcji seryjnej samolotu transportowego An-132D i zmianie wymogów królewskich saudyjskich wojsk lotniczych w zakresie lotnictwa transportowego Ukraińsko-saudyjska współpraca zawieszona, 2019-05-01).