Pomiędzy 22 a 28 czerwca w brytyjskim Blackpool w hrabstwie Lancashire odbywa się Tydzień Sił Zbrojnych (Armed Forces Week). Trzeciego dnia wydarzenia, spółka BAE Systems ogłosiła podpisanie umowy o wartości 3,2 mln GBP (15,73 mln zł) z marynarką wojenną (Royal Navy) na dostawę autonomicznej wersji łodzi półsztywnej Pacific 24 (PAC24). W planach są kolejne zamówienia.

Łódź PAC24 w wersji autonomicznej, po raz pierwszy została zaprezentowana na początku 2019 następnie przetestowana we wrześniu, podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019

Łódź PAC24 w wersji autonomicznej, po raz pierwszy została zaprezentowana na początku 2019 następnie przetestowana we wrześniu, podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019

 

Łódź, po raz pierwszy zaprezentowana na początku 2019 i przetestowana we wrześniu, w czasie trwania londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019, została opracowana w ramach finansowanego przez Royal Navy funduszu innowacji Autonomous Hardware Accelerator NavyX przez BAE Systems Boats (DSEI2019: Bezzałogowy MAST-13, 2019-09-14).

Udzielenie zamówienia nastąpiło po miesiącach demonstracji i prezentacji dla Royal Navy i innych agencji brytyjskiego Ministerstwa Obrony. BAE Systems wykorzystało łańcuch dostaw partnerów dla tego projektu i współpracowało z MSI Defence i L3 Harris, które opracowały odpowiednio planowany system uzbrojenia PAC24 i autonomiczne systemy nawigacji.

Teraz zamówiony egzemplarz przejdzie kolejne próby, które pozwolą na szersze wdrożenie bezzałogowych i autonomicznych zdolności w Royal Navy. Pomyślne wodowanie łodzi miało miejsce w Trafalgar Wharf w Portsmouth na początku tego miesiąca. Próby odbiorcze zaplanowano na 2020.  Sukces tych prób może zdecydować, czy Royal Navy zdecyduje się na zmodernizowanie, czy zamówienie całej floty takich jednostek. Może to obejmować ich wdrożenie jako wyposażenia przyszłych okrętów, takich jak fregaty rakietowe nowej generacji typu 26 City lub typu 31.

W przyszłości bezzałogowe łodzie, takie jak PAC24, będą służyć do ochrony dużych okrętów przed piratami, identyfikacji takich zagrożeń jak miny morskie, kontroli granic morskich czy gromadzenia danych wywiadowczych / Zdjęcie i grafika: BAE Systems

W przyszłości bezzałogowe łodzie, takie jak PAC24, będą służyć do ochrony dużych okrętów przed piratami, identyfikacji takich zagrożeń jak miny morskie, kontroli granic morskich czy gromadzenia danych wywiadowczych / Zdjęcie i grafika: BAE Systems

PAC24 o długości 7,8 m, rozwija maksymalną prędkość 38 węzłów (prawie 70 km/h). Jest używana do różnych zadań. Załogowa wersja jest obecnie powszechnie używana przez Royal Navy. Łodzie są wyposażeniem wielu okrętów i jednostek królewskiej floty pomocniczej (Royal Fleet Auxiliary), w tym nowych brytyjskich lotniskowców HMS Queen Elizabeth (R08) i HMS Prince of Wales (R09), wszystkich niszczycieli typu 45 Daring, fregat typu 23 Duke i okrętów patrolowych OPV (HMS Queen Elizabeth gotowy do operacji lotniczych, 2020-06-20).

Autonomiczna PAC24 może działać do 45 godzin poruszając z prędkością patrolową lub w promieniu 100 mil morskich (185 km) w trybie pościgu, działając autonomicznie lub będąc zdalnie sterowana przez członka załogi okrętu.

Co ciekawe, PAC24 nie jest pierwszą bezzałogową łodzią, jaką zamówiła Royal Navy. Pierwsze takie jednostki pływające klasy USV (Unmanned Surface Vehicle), odebrano w maju 2018. Był to bezzałogowy, autonomiczny system przeciwminowy Mine Countermeasures and Hydrographic Capability Combined Influence Minesweeping (MHC) o długości 11 m i wyporności 10 t, opracowany przez spółkę Atlas Elektronik UK (Royal Navy odebrała bezzałogowce MHC , 2018-05-06).