18 czerwca kmdr Steve Moorhouse, dowódca brytyjskiej lotniskowcowej grupy bojowej (UK Carrier Strike Group) poinformował w mediach społecznościowych, że samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II zostały certyfikowane do wykonywania działań z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08).

Admiralicja brytyjska oczekuje, że od 2023 z pokładu obu lotniskowców typu Queen Elizabeth będą działać dwa skrzydła lotnicze, liczące po 24 samoloty  krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II

Admiralicja brytyjska oczekuje, że od 2023 z pokładu obu lotniskowców typu Queen Elizabeth będą działać dwa skrzydła lotnicze, liczące po 24 samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II

Wcześniej, 9 czerwca na pokładzie okrętu po raz pierwszy, po osiągnięciu gotowości operacyjnej, wylądowały F-35B Lightning II z 617. Eskadry RAF Dambusters. Jednocześnie rozpoczęto trwającą ponad tydzień certyfikację. Warto wyjaśnić, że pierwsze trzy brytyjskie F-35B z tej eskadry (jeszcze w trakcie certyfikacji), wylądowały na pokładzie lotniskowca 13 października 2019 w ramach misji Westland 19 u wschodnich wybrzeży USA. Z kolei rok wcześniej, w czasie misji Westland 18, próby prowadzono z amerykańskimi samolotami testowymi (Brytyjskie F-35B na Queen Elizabeth, 2019-10-15).

Celem ostatnich ćwiczeń, realizowanych na Atlantyku, było przetestowanie samolotów pod kątem obrony macierzystego okrętu. Ćwiczono patrole bojowe, alarmowe starty z pokładu lotniskowca w celu identyfikacji i neutralizacji zagrożenia powietrznego oraz osiągnięcie pełnej gotowości do działań lotniczych w krótkim czasie.

Certyfikacja ma na celu sprawdzenie gotowości do działań, ogłoszenia statusu wstępnej gotowości operacyjnej z końcem roku, a przede wszystkim przygotowań do przyszłorocznej, pierwszej misji bojowej okrętu w ramach grupy bojowej Global Carrier Strike Group 21. Okręt będzie wówczas eskortowany przez dwa niszczyciele typu 45 Daring, dwie fregaty typu 23 Duke, wielozadaniowy atomowy okręt podwodny typu Astute, tankowiec typu Tide i okręt zaopatrzeniowy RFA Fort Victoria (A387). Co ciekawe, na pokładzie brytyjskiego lotniskowca wśród łącznie 24 samolotów F-35B, znajdą się także te należące do amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (Amerykańskie F-35 na Queen Elizabeth, 2019-02-14).

W 2021 grupa bojowa brytyjskiego lotniskowca, w eskorcie dwóch niszczycieli, dwóch fregat, atomowego okrętu podwodnego, dwóch jednostek wsparcia oraz z brytyjskimi i amerykańskimi samolotami F-35B na pokładzie, zrealizuję pierwszą misję na Oceanach Atlantyckim, Indyjskim i Spokojnym / Zdjęcie: Royal Navy

W 2021 grupa bojowa brytyjskiego lotniskowca, w eskorcie dwóch niszczycieli, dwóch fregat, atomowego okrętu podwodnego, dwóch jednostek wsparcia oraz z brytyjskimi i amerykańskimi samolotami F-35B na pokładzie, zrealizuję pierwszą misję na Oceanach Atlantyckim, Indyjskim i Spokojnym / Zdjęcie: Royal Navy

Na pokładzie zostaną też rozmieszczone śmigłowce: wielozadaniowe Merlin HM2 i wczesnego ostrzegania i kontroli Merlin MK2 Crowsnest, transportowe Chinook HC, uderzeniowe Apache AH Mk 1, wspierane przez Merlin HC4 i Wildcat HMA2. Te ostatnie zostały przed miesiącem zintegrowane z lekkimi, wielozadaniowymi kierowanymi pociskami rakietowymi Thales Martlet/Lightweight Multirole Missile (LMM), które będą służyć do ochrony lotniskowca (Wildcat HMA2 z pociskami Martlet, 2020-05-25).

Przed samym rozpoczęciem misji, na początku 2021 zostaną zrealizowane ostatnie ćwiczenia u wybrzeży Hebrydów Zachodnich. Potem rozpocznie się patrol bojowy na Morzu Śródziemnym, Czerwonym i w regionie Zatoki Perskiej. Kulminacją rejsu będzie patrol na Oceanie Spokojnym, gdzie Wielka Brytania chce wspólnie z USA zademonstrować Chinom swoje prawa do swobodnej żeglugi w pobliżu spornych Wysp Spartly i Paracelskich.