Przejdź do serwisu tematycznego

B-2A wznowiły loty po prawie pół roku uziemienia

Amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Strategicznego AFGSC wznowiło loty bombowców strategicznych Northrop Grumman B-2A Spirit, które były uziemione po grudniowym wypadku jednego z nich.

22 maja br. amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Strategicznego (Air Force Global Strike Command, AFGSC) poinformowało o wznowieniu lotów floty bombowców strategicznych Northrop Grumman B-2A Spirit, które były uziemione po wypadku jednego z nich z 10 grudnia ub. r.

Zdjęcie: Airman 1st Class Cody H. Ramirez, USAF

O wydaniu zgody przez dowódcę AFGSC gen. Thomasa A. Bussiere’a na wznowienie lotów operacyjnych informował jako pierwszy 18 maja br. magazyn branżowy Air & Space Forces Magazine, a pierwszy rutynowy lot zaplanowano właśnie na 22 maja.

Nagranie wideo ze startu samolotu o nazwie własnej Spirit of Washington (nr płatowca AV-11, nr boczny 88-0332) ze swojej macierzystej bazy lotniczej Whiteman w stanie Missouri opublikowano dzisiaj. Wystartował on wczoraj o godz. 8.20 czasu lokalnego i miał sygnał wywoławczy Spirit 01, co według niektórych oznacza, że za sterami zasiadł sam dowódca 509. Skrzydła Bombowego AFGSC, a więc płk Daniel C. Diehl, który zanim objął to stanowisko był dowódcą załogi B-2A (Bombowce B-2A z pociskami JASSM-ER).

Podczas prawie półrocznej pauzy, załogi B-2A odbyli zwiększoną liczbę godzin lotów w symulatorach misji w swojej bazie, a także na samolotach szkolnych T-38C Talon. Przeprowadzono również przeglądy wszystkich użytkowanych samolotów, a więc 18 egzemplarzy.

Tymczasem nadal niewiele wiadomo o grudniowym wypadku, podczas którego lądujący w Whiteman bombowiec wypadł z pasa i zapalił się. Przez ponad tydzień znajdował się w miejscu wypadku, obok drogi startowej nr 1, zanim go stamtąd usunięto. W podobny sposób miał miejsce wypadek z innych B-2A, który miał miejsce w tej samej lokalizacji, 14 września 2021. W tym przypadku ostatecznie orzeczono awarię dwóch zużytych sprężyn na lewym zespole podwozia głównego. Nie jest jasne czy w ostatnim wypadku również problem leżał w podwoziu.

Wcześniej, 23 października 2018 samolot o nazwie własnej Spirit of Nebraska (nr płatowca AV-13, nr boczny 89-0128) lądował awaryjnie na cywilnym lotnisku w Colorado Springs, dzielącym drogi startowe z bazą lotniczą Peterson, w stanie Kolorado.

Co ciekawe, po ogłoszeniu przez AFGSC uziemienia całej floty B-2A Spirit, jeden z samolotów musiał przymusowo zostać w bazie lotniczej Hickam na Hawajach, gdzie znajdował się w tamtej chwili. Z kolei z Whiteman nie mógł wrócić do bazy lotniczej Edwards w Kalifornii jedyny egzemplarz nieoperacyjny B-2A, używany jedynie do testów.

Jaki będzie los egzemplarza, który w grudniu zapalił się nie jest jasny. USAF może spisać go ze stanu, z uwagi na fakt, że niewielka flota najdroższych samolotów świata, generuje bardzo wysokie koszty ewentualnych napraw. Mógłby on jednak posłużyć jako magazyn części zamiennych dla pozostałych i zostać poddany kanibalizacji. W ten sposobów pozyskano niektóre ocalałe części z egzemplarza Spirit of Kansas (AV-12, 89-0127), który 23 lutego 2008 rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej Andersen na wyspie Guam. Załoga zdążyła się bezpiecznie katapultować. Starty oceniano wówczas na 1,4 mld USD (ponad 5 mld zł).

Odnotowano jednak przypadek również pomyślnej naprawy. Mianowicie, 26 lutego 2010 doszło do kolejnego incydentu w bazie Andersen, gdy, co ciekawe, Spirit of Washington zapalił się na ziemi. Po 18 miesiącach napraw został przywrócony do służby w grudniu 2013. A więc mowa o egzemplarzu, który wczoraj jako pierwszy wykonał lot po uziemieniu floty.

Łącznie, spółka Northrop Grumman zbudowała 21 samolotów B-2A Spirit. Ich następcami mają być pochodzące z tej samej stajni B-21A Raider, których pierwszy prototyp zaprezentowano 2 grudnia ub. r., a oblot ma nastąpić już niebawem. Seryjne egzemplarze mają zacząć wchodzić do służby od połowy lat 2020., dlatego to również może być argument nad zasadnością być może kosztownej naprawy uszkodzonego w grudniu B-2A, który i tak musi zostać wycofany za kilka lat.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

VIDEO WOJNA W UKRAINIE

Pożar rosyjskiego okrętu na Bałtyku. Ukraiński sabotaż?

Według doniesień medialnych, w niedzielę doszło do poważnego pożaru na pokładzie rosyjskiego małego okrętu rakietowego RFS Sierpuchow (563) proj. 21631 Bujan-M. Tymczasem Główny…

Pierwszy amerykański bezzałogowiec nawodny kamikaze

Amerykańska spółka Maritime Tactical Systems, Inc. zaprezentowała bezzałogowiec nawodny kamikaze Muskie M18, który został już przekazany na testy Departamentowi Obrony USA.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X