10 grudnia br. podczas awaryjnego lądowania w swojej macierzystej bazie lotniczej Whiteman w stanie Missouri, bombowiec strategiczny B-2A Spirit zapalił się i został uszkodzony. Lądowanie nastąpiło po wystąpieniu awarii podczas rutynowego lotu. To drugi incydent z najdroższym samolotem wojskowym świata w ciągu nieco ponad roku (Bombowce B-2A z pociskami JASSM-ER).
Zdjęcie: Airman 1st Class Cody H. Ramirez, USAF
509. Skrzydło Bombowe Dowództwa Lotnictwa Strategicznego (Air Force Global Strike Command, AFGSC) skomentowało zdarzenie:
B-2 Spirit amerykańskich Sił Powietrznych doświadczył dzisiaj awarii podczas rutynowej operacji i został uszkodzony na pasie startowym w bazie sił powietrznych Whiteman po pomyślnym zakończeniu lądowania awaryjnego. Nie odnotowano obrażeń personelu. Po wylądowaniu samolot zapalił się, a lotniskowa straż pożarna zgasiła pożar. Zdarzenie jest badane.
Wcześniej doniesienia o możliwym wypadku w bazie lotniczej Whiteman pojawiły się w mediach społecznościowych. Na profilu Air Force amn/nco/snco na Facebooku zostało opublikowane zdjęcie z opisem: B-2 wypadł z pasa startowego w Whiteman AFB. Może się palić lub nie. Lewe skrzydło (dotyka) ziemi.
Ostatni wypadek z B-2A miał miejsce 14 września 2021, również w bazie lotniczej Whiteman. Tamten samolot również lądował awaryjnie i w wyniku czego doznał uszkodzeń. Później pojawiła się fotografia, która ukazała, że również wypadł z pasa i zahaczył skrzydłem o grunt (B-2A Spirit uszkodzony w trakcie awaryjnego lądowania).
Po wypadku z 14 września 2021 / Zdjęcie: USAF
Wcześniej, 23 października 2018 samolot o nazwie własnej Spirit of Nebraska (nr płatowca AV-13, nr boczny 89-0128) lądował awaryjnie na cywilnym lotnisku w Colorado Springs, dzielącym drogi startowe z bazą lotniczą Peterson, w stanie Kolorado (Awaryjne lądowanie B-2A Spirit).
Jeśli chodzi o poważniejsze zdarzenia, to w historii służby operacyjnej B-2A Spirit doszło do jednej katastrofy i zapalenia się silników. 23 lutego 2008 B-2A Block 10 Spirit of Kansas (AV-12, 89-0127) rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej Andersen na wyspie Guam. Załoga zdążyła się bezpiecznie katapultować. Starty oceniano wówczas na 1,4 mld USD (ponad 5 mld zł).
Niemal równo dwa lata później, 26 lutego 2010 doszło do kolejnego incydentu w bazie Andersen, gdy B-2A Block 10 Spirit of Washington (AV-11, 88-0332) zapalił się na ziemi. Po 18 miesiącach napraw został przywrócony do służby w grudniu 2013.
Łącznie, spółka Northrop Grumman zbudowała 21 samolotów B-2A Spirit, które są najdroższymi statkami powietrznymi w historii. 2 grudnia br. spółka po raz pierwszy zaprezentowała pierwszy prototyp ich następcy, czyli B-21A Raider, który zostanie oblatany w przyszłym roku (Amerykański bombowiec strategiczny B-21A Raider zaprezentowany).