Przejdź do serwisu tematycznego

Radar AESA dla pierwszego B-52H Stratofortress

Do centrum obsługowego Boeinga w San Antonio, w stanie Teksas, przyleciał pierwszy bombowiec strategiczny B-52H Stratofortress, który w ramach modernizacji otrzyma nowy radar z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA.

We wtorek, 30 maja br., służba prasowa amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała, że do centrum obsługowego spółki Boeing w San Antonio, w stanie Teksas, przyleciał pierwszy bombowiec strategiczny B-52H Stratofortress, który w ramach modernizacji otrzyma nową stację radiolokacyjną z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) w ramach inicjatywy B-52 Radar Modernization Program (B-2A wznowiły loty po prawie pół roku uziemienia).

Zdjęcie: USAF

Samolot, należący do 307. Skrzydła Bombowego (307th Bomb Wing), podległego pod Dowództwo Lotnictwa Strategicznego (Air Force Global Strike Command, AFGSC) został przebazowany 25 maja br. z bazy lotniczej Barksdale w stanie Luizjana.

Przybycie tego samolotu to wielka sprawa i sygnalizuje początek kluczowej części naszych wysiłków zmierzających do modernizacji floty B-52 — powiedział płk Louis Ruscetta, starszy kierownik ds. zaopatrzenia w biurze programowym B-52 w Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, które prowadzi B-52 Radar Modernization Program oraz całokształt prac nad modernizacją bombowców. AESA zastąpi technologię radarową z lat 60. XX wieku i znacznie zwiększy możliwości nawigacji i celowania B-52 w obszarach o większym zagrożeniu.

Oprócz zwiększonej świadomości sytuacyjnej oraz możliwości nawigacji i celowania, radar AESA został zaprojektowany tak, aby można go było dostosowywać, dzięki czemu poprzez modyfikacje oprogramowania można dodawać nowe możliwości związane z przyszłymi zagrożeniami.

W prace integracyjne zaangażowane będą spółki Boeing i Raytheon Technologies.

Boeing jest producentem OEM [producentem oryginalnego sprzętu] dla B-52, więc ich wieloletnia historia i wiedza na temat platformy są naprawdę kluczowe, abyśmy mogli jak najszybciej zintegrować [AESA] – dodał płk Louis Ruscetta. Współpracujemy również z firmą Raytheon w zakresie radarów. Ogólnie rzecz biorąc, partnerstwo pomaga zapewnić, że dysponujemy gotowym rozwiązaniem, które minimalizuje prace rozwojowe i pomaga skrócić zarówno czas opracowywania, jak i testowania.

Przypomnijmy, że 11 lipca 2019 Raytheon informował o otrzymaniu zlecenia od Boeinga na zaprojektowanie, opracowanie, budowę i dostawy stacji radiolokacyjnych z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, w które zostaną wyposażone wszystkie bombowce strategiczne B-52H Stratofortress.

Integracja radarów AESA to jeden z kluczowych programów modernizacyjnych B-52 w historii floty. Szacuje się go na około 2,8 mld USD, a wstępna gotowość operacyjna spodziewana jest w 2027. Wiadomo, że nowy radar dla B-52H jest pochodną urządzeń typów AN/APG-63(v)3 (wykorzystywane w F-15C/D i F-15SG), AN/APG-79 (F/A-18E/F i EA-18G) i AN/APG-82(V)1 (F/A-18E/F i F-15E).

Zastąpiony zostanie radar AN/APQ-166 z mechanicznym skanowaniem, współpracujący z systemem obserwacyjnym FLIR/EO do lotów na małej wysokości.

Całościowa modernizacja amerykańskich bombowców ma obejmować przynajmniej część z floty 76 samolotów B-52H, które otrzymają oznaczenie B-52J i zostanie sfinalizowana do końca bieżącej dekady, tak aby samoloty mogły pozostawać w służbie przynajmniej do lat 2050.

Samoloty otrzymają również nowe silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe Rolls-Royce F130-200 (wariant BR700) w ramach CERP (Commercial Engine Replacement Program) czy pociski manewrujące nowej generacji AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off) z głowicą jądrową i o zredukowanym przekroju radarowym (B-52 ma przenosić maksymalnie do 20 pocisków jednocześnie).

Nad skrzydłami znajdą się dwie owiewki, prawdopodobnie dla nadajników GPS i innego niejawnego wyposażenia do łączności i nawigacji. Przewiduje się częściową wymianę wskaźników analogowych na cyfrowe wyświetlacze (kabina hybrydowa), co odciąży załogę i ułatwi integrację kolejnych systemów (Combat Network Communications Technology, CONECT), montaż systemu diagnostycznego wszystkich instalacji pokładowych, modernizację systemów walki radioelektronicznej, zastosowanie systemów wymiany danych klasy Link 16, jak również zwiększenie odporności awioniki na zakłócenia oraz lokalizacji źródeł zagrożeń.

Niewykluczone, że w toku prac zasobniki celownicze AN/AAQ-33 Sniper ATP zostaną przeniesione z pod prawego skrzydła pod kadłub, co zwiększyłoby jego pole widzenia. Rozważana jest też instalacja dodatkowych czujników optoelektronicznych, zwiększających możliwości obserwacji w dzień i w nocy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X