Przejdź do serwisu tematycznego

Niemiecki zakład produkcji centropłatów F-35 powstanie w Weeze

Niemiecka grupa przemysłowa Rheinmetall AG poinformowała, że w miejscowości Weeze, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Düsseldorf, w powiecie Kleve, powstanie zakład produkcji centropłatów samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II.

We wtorek, 4 lipca br., niemiecka grupa przemysłowa Rheinmetall AG poinformowała, że w miejscowości Weeze w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Düsseldorf, w powiecie Kleve, powstanie zakład produkcji centropłatów samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Centropłat F-35A mieści m.in. wloty powietrza, wewnętrzne komory uzbrojenia i zbiorniki paliwa / Zdjęcie: Northrop Grumman

Powyższa decyzja jest skutkiem listu intencyjnego z 17 lutego br., z amerykańskimi spółkami Lockheed Martin i Northrop Grumman, na mocy którego rozpoczęto działania mające na celu zbadanie możliwości uruchomienia przez Rheinmetall AG w Niemczech produkcji centropłatów do F-35A. Po analizie dostępnych lokalizacji w różnych krajach związkowych, zdecydowano o wyborze miejscowości Weeze.

Oczekuje się, że nowy zakład wyprodukuje co najmniej 400 centralnych części kadłuba F-35A dla niemieckich wojsk lotniczych (a więc do 35 samolotów) i innych odbiorców. Rheinmetall może wnieść swoje doświadczenie zarówno jako zintegrowana grupa technologiczna w produkcji złożonych komponentów, jak i jako spółka lotnicza. Produkcja ma się rozpocząć w 2025.

Jesteśmy dumni, że nasze długoterminowe partnerstwo z Northrop Grumman i Lockheed Martin, a także nasze bardzo bliskie związki z Bundeswehrą, które istnieją od dziesięcioleci, prowadzą do prawdziwego transferu wiedzy do Niemiec – powiedział Armin Papperger, dyrektor generalny Rheinmetall. Z przyjemnością przyczyniamy się również do przyszłej rentowności Niemiec jako lokalizacji technologicznej, a tym samym do technologicznego wzbogacenia kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia, w którym mamy naszą tradycyjną siedzibę główną. Niedaleko stolicy Düsseldorfu zbudujemy fabrykę, która ustanowi standardy w Europie. Jesteśmy wdzięczni za wysoki poziom wsparcia politycznego i administracyjnego, które otrzymaliśmy, szukając lokalizacji w Weeze.

Northrop Grumman przetransferuje swoje technologie automatyzacji i produkcji zintegrowanej linii montażowej do Weeze – powiedział Glenn Masukawa, wiceprezes programu F-35 w Northrop Grumman. W połączeniu z możliwościami Rheinmetall, nasza współpraca z Lockheed Martin w zakresie produkcji kadłuba stanowi ważny wkład w globalne bezpieczeństwo. Czekamy na sukces tego najnowszego projektu F-35.

Cieszymy się z szybkiego wyboru lokalizacji Rheinmetall do produkcji części centralnej kadłuba F-35. To ważny kamień milowy w niemieckim programie F-35. Ta ekspansja zdolności pomaga zaspokoić rosnący globalny popyt, a F-35 w stosunku do przyszłych zagrożeń w XXI wieku – powiedział Mike Shoemaker, wiceprezes działu F-35 Customer Programs w Lockheed Martin. Lockheed Martin stara się promować partnerstwa przemysłowe i tworzyć miejsca pracy w Niemczech. Doceniamy rolę Rheinmetall jako zwinnego i elastycznego partnera i oczekujemy dalszej współpracy.

Rheinmetall, Northrop Grumman i Lockheed Martin łączą również inne spółki posiadające odpowiednie umiejętności techniczne z programem F-35 i tworzą lub zabezpieczają liczne pośrednie miejsca pracy w różnych branżach.

Planowana fabryka ma być obsługiwana przez spółkę Rheinmetall Aviation Services GmbH. Zajmie powierzchnię produkcyjną prawie 60 000 metrów kwadratowych. Ponad 400 wysoko wykwalifikowanych nowych pracowników będzie obsługiwać najnowocześniejszą linię montażową. Obiekt obejmie również obszary logistyczne i magazynowe, centra badawcze i testowe, sale szkoleniowe i kontrolę jakości.

Będzie to druga taka linia montażowa, po zakładach Northrop Grumman F-35 IAL (Integrated Assembly Line), które mieszczą się w Palmdale w stanie Kalifornia. W kontekście współpracy przemysłowej, warto dodać, że 19 czerwca br. fińska spółka Patria Oyj podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z Lockheed Martin w sprawie budowy w Finlandii zakładu F-35 FFA (Forward Fuselage Assembly), gdzie powstanie 400 przednich części kadłuba F-35A. Fińska spółka zostanie również włączona do produkcji komponentów do silników Pratt & Whitney F135.

14 grudnia ub. r. Niemcy zamówiły 35 samolotów F-35A z pakietem wyposażenia i uzbrojenia za 8,4 mld USD. Pierwsze 8 samolotów zostanie przekazanych niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) w 2026. Trafią do międzynarodowego ośrodka szkoleniowego, który powstaje w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith. Następnie, w 2027 pierwsze niemieckie F-35A trafią do swojej bazy macierzystej w Büchel w Nadrenii-Palatynacie. Zastąpią obecnie stacjonujące tam samoloty Tornado IDS jako nosicieli bomb jądrowych B61-12 w ramach programu NATO Nuclear Sharing.

Oprócz Niemiec, w ostatnich latach na zakup F-35 zdecydowały się również Polska (32 egz. F-35A), Belgia (34 egz. F-35A), Szwajcaria (36 egz. F-35A), Singapur (12 egz. F-35B), Finlandia (64 egz. F-35A), Kanada (88 egz. F-35A) i Czechy, które 29 czerwca br. otrzymały zgodę na zakup 24 egz. F-35A. Kolejnym państwem, które zdecydowało się na zakup, ale czeka na zgodę jest Grecja (ok. 18-24 egz. F-35A), a ewentualny zakup rozważa Hiszpania (wg pierwotnych planów 45-50 F-35A i 12-15 F-35B). Swoje zamówienia zwiększają także dotychczasowi użytkownicy eksportowi: Japonia (kolejne 63 egz. F-35A i 42 egz. F-35B) i Korea Południowa (20 egz. F-35A i planowane jest 20 egz. F-35B). 11 kwietnia br. decyzję o zakupie F-35A w perspektywie po 2030 podjęła Rumunia, natomiast 23 maja br. pojawiła się informacja, że USA odmówiły sprzedaży 8 samolotów do Tajlandii. 2 lipca br. Izrael ogłosił zakup kolejnych 25 F-35A (do 50 wcześniej zamówionych).

Na początku czerwca br. spółka Lockheed Martin dostarczyła ponad 935 egzemplarzy seryjnych rodziny samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II do 10 państw oraz wyszkoliła (24 kwietnia br.) 2000. pilota na ten typ. Globalna flota wylatała ponad 676 tys. godzin.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

FfWAnITXkAEIa7f

2022-10-18

C295 dla Indii

2019-03-29
X