Przejdź do serwisu tematycznego

F-35 dla Niemiec: Decyzja wiosną

W weekendowym wydaniu tygodnia Bild pojawiła się informacja, że najpóźniej do Wielkanocy, rząd federalny Niemiec podejmie decyzję o zakupie 35-40 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II.

12 lutego br. w weekendowym wydaniu niemieckiego tygodnia Bild pojawiła się informacja, że najpóźniej do Wielkanocy, rząd federalny Niemiec podejmie decyzję o zakupie 35-40 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Oznaczałoby to odejście od rekomendacji poprzedniego gabinetu dotyczącej pozyskania 30 samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet wraz z 15 samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler (Niemcy odebrały pierwszego Super Herculesa).

W weekendowym wydaniu tygodnia Bild pojawiła się informacja, że najpóźniej do Wielkanocy, rząd federalny Niemiec podejmie decyzję o zakupie 35-40 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II / Zdjęcie: USAF

‘Powrót F-35 na niemiecki stół negocjacyjny nastąpił w styczniu br., a dokładniej pierwsze doniesienia prasowe w niemieckich mediach na ten temat pojawiły się 11 stycznia. Z kolei 4 lutego kolejne doniesienia na ten temat opublikowała agencja prasowa Reuters. Jednak wówczas źródła twierdziły, że ostateczna decyzja w tej sprawie nie została podjęta.

Wydaje się, że sprawie biegu nadał narastający kryzys na linii Rosja-Ukraina. Federalne ministerstwo obrony pod przewodnictwem Christiny Lambrecht zarekomendowało zakup F-35A, zwłaszcza, że nowy rząd Olafa Scholza zadeklarował 24 listopada ub. r., że Niemcy pozostaną w programie NATO Nuclear Sharing, w związku z czym konieczne będzie pozyskanie następcy 68 samolotów szturmowych Panavia Tornado IDS (rząd Merkel rekomendował zakup Super Hornetów i Growlerów, ale ustępując pozostawił ostateczną decyzją swoim następcom) (Niemcy pozostaną w NATO Nuclear Sharing).

Przypomnijmy, że w bazie lotniczej Büchel, w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat, przechowywanych jest 20 amerykańskich kierowanych bomb nuklearnych B61-3 i B61-4, gotowych do użycia w razie potrzeby przez niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe), a zadania te obecnie mają wykonywać starzejące się Tornado IDS (Saab zmodernizuje system ostrzegania samolotów Tornado).

Mimo, że zarówno F-35A, jak i F/A-18E/F będą platformami przenoszącymi kierowane bomby nuklearne rodziny B61 (modernizowane do standardu B61-12), to Lambrecht argumentuje, że konstrukcja Lockheed Martin zdobywa coraz większą popularność w siłach zbrojnych państw NATO oraz Europy Zachodniej i w związku z tym, wojska lotnicze będą w dużej mierze kompatybilne ze sobą (w ostatnim czasie na zakup zdecydowały się Finlandia i Szwajcaria, oferta została złożona Grecji, a zainteresowanie wyrażają też Rumunia i Hiszpania – przyp. red.) (Tajlandia zainteresowana zakupem F-35, Ostatnie próby F-35 z bombami nuklearnymi B61-12).

Teraz, według najnowszych doniesień tygodnia Bild, ostateczna decyzja o zakupie F-35A powinna zostać ogłoszona najpóźniej do Wielkanocy (która w tym roku wypada 17 kwietnia – przyp. red.). Jednocześnie, rząd w Berlinie nie zrezygnuje z zakupu kolejnych samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 3 – według wcześniejszych deklaracji planowano pozyskanie 55 egzemplarzy (z radarami AESA typu Captor-E Mk.1).

Przypomnijmy, że w przeszłości rząd ówczesnej kanclerz Angeli Merkel zainteresował się zakupem F-35A – zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w tej sprawie zostało wysłane w pierwszej połowie maja 2017, o czym informowała agencja Reuters (17 maja). Pomysł jednak spotkał się ze sprzeciwem krajowego przemysłu lotniczego, choć zwolennikiem amerykańskich samolotów był inspektor generalny Luftwaffe gen. Karl Müllner, który piastował swoje stanowisko od 2012.

Ostatecznie, gdy rząd stał się uległy wewnętrznym naciskom, Müllner za swój opór stracił stanowisko 29 maja 2018, a ostateczna decyzja rządu o odrzuceniu oferty z F-35A została podjęta 1 lutego 2019 (na stole negocjacyjnym pozostały Super Hornet i Typhoon, choć ten drugi nie otrzymał zgody na integrację z bombami B61). W międzyczasie przyspieszył francusko-niemiecki program FCAS (Future Combat Air System), który ma na celu budowę samolotu wielozadaniowego 6. generacji (potem dołączyła do niego Hiszpania) (Kryzys w programie FCAS).

Na koniec warto dodać, że również 12 lutego br., na łamach dziennika Die Welt pojawiła się informacja, że zgodnie z poufnymi dokumentami, do których dziennikarze mieli dostęp, federalne ministerstwo obrony negocjuje z resortem finansów środki budżetowe na najbliższe pięć lat. Minister finansów Christian Lindner zaproponował o 37,6 mld EUR mniej środków finansowych, niż wnioskował o to resort obrony, co oznaczałoby powrót do poziomu finansowania obronności mniej więcej z 2020 roku. Niemniej to, jaki wpływ negocjacje będą mieć na powyższe programy zakupowe, okaże się w niedalekiej przyszłości.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Szczegóły porozumienia o współpracy wojskowej Polski i Ukrainy z 8 lipca 2024

Wczoraj podczas wizyty prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie została podpisana 10-letnie porozumienie o zacieśnieniu współpracy dwustronnej w dziedzinie bezpieczeństwa. Warto przyjrzeć się…

USA: Produkcja Patriot i NASAMS dla Ukrainy priorytetem

Jak poinformował brytyjski dziennik Financial Times, powołując się na rzecznika Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA Johna Kirby’ego, USA wstrzymały dostawy pocisków rakietowych…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X