Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze odpalenie AGM-88G AARGM-ER

Amerykańska marynarka wojenna zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER.

2 sierpnia amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że marynarka wojenna (US Navy) zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) (Pocisk przeciwradiolokacyjny Roketsan Akbaba).

Amerykańska marynarka wojenna zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER / Zdjęcie: US Navy

Program testowy jest realizowany od czerwca 2020 (początkowo z makietami gabarytowo-masowymi), a pierwsza próba ogniowa, zgodnie z informacją dowództwa NAVAIR (Naval Air Systems Command), została zrealizowana nad poligonem morskim Point Mugu na Oceanie Spokojnym u wybrzeży południowej Kalifornii 19 lipca br. (Próby AARGM-ER).

Test potwierdził ogólna integrację podsystemów i układu napędowego oraz niektóre symulacje, przeprowadzone przed wystrzeleniem do z samolotu. Próbne odpalenie było pierwszym z serii planowanych prób w locie.

Komandor Alex Count Dutko z biura programowego PMA-242 (Navy Program Manager for Direct Time Sensitive Strike), powiedział:

AARGM-ER został pomyślnie wystrzelony z samolotu F/A-18 i osiągnięto kluczowe cele testowe. Departament Obrony i zespół z przemysłu obronnego skupili się na tym, aby przeprowadzić tę demonstrację na trzy miesiące wcześniej, niż pierwotnie planowano.

Gordon Turner, wiceprezes ds. zaawansowanych systemów uzbrojenia w Northrop Grumman, dodał:

W trakcie etapu badawczo-rozwojowego (Engineering and Manufacturing Development, EMD – przyp. red.) Northrop Grumman wykazał się zdolnością do budowy tej niedrogiej i kluczowej broni, która zwiększy możliwości naszej marynarki wojennej. Gratulacje dla kolektywnego zespołu rządowo-przemysłowego za kolejny udany krok, przybliżający AARGM-ER do służby operacyjnej (co zaplanowano na rok fiskalny 2023 – przyp. red).

Docelowo, pociski AGM-88G AARGM-ER zostaną zintegrowane z samolotami US Navy (F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler i F-35C Lightning II), USAF (F-35A) i USMC (F-35B i F-35C). Pociski będą produkowane z nowym zespołem napędowym i ulepszoną głowicą bojową, w oparciu o nowo wyprodukowane układy naprowadzania złożone z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego. Odbywa się to inaczej, niż w przypadku bazowych AGM-88E AARGM, gdzie układ napędowy i głowica bojowa pochodzą ze zmagazynowanych pocisków poprzedniej generacji AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) (Tysięczny AGM-86E AARGM).

Analiza

US Navy zleciła rozpoczęcie prac nad AARGM-ER w 2016, ale wstępne prace badawczo-rozwojowe ze środków własnych spółka Orbital ATK (obecnie wchodząca w skład Northrop Grumman jako dział Innovation Systems), rozpoczęła jeszcze w 2015. We wrześniu 2016 zaprezentowano koncepcję i makietę pocisku, który miał otrzymać nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg miał wzrosnąć dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km. Wzrosnąć miała także prędkość maksymalna. W 2018 i 2019 US Navy udzieliła zamówień na dalsze prace badawczo-rozwojowe.

W 2018 Northrop Grumman badał także koncepcję integracji pocisków AGM-88E AARGM i AGM-88G AARGM-ER z naziemnymi wyrzutniami kontenerowymi, które mogłyby zostać rozmieszczone w kontenerach standardowych ISO. Koncepcja nosi nazwę AReS (Advanced Reactive Strike Missile).

Co ciekawe, 18 marca 2019 amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD. W lipcu tego samego roku Lockheed Martin otrzymał zlecenie na modyfikacje wewnętrznych komór uzbrojenia F-35A (wzmocnienie wręg kadłubowych) z terminem realizacji do lipca 2022. W styczniu 2020 USAF opublikowały zapytanie o informację w sprawie nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla F-35A o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon). Ma to być broń oparta o zmodyfikowany AARGM-ER – różne mają być głowice bojowe i zapalniki (Przeciwradiolokacyjny SiAW).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X