Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze odpalenie AGM-88G AARGM-ER

Amerykańska marynarka wojenna zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER.

2 sierpnia amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że marynarka wojenna (US Navy) zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) (Pocisk przeciwradiolokacyjny Roketsan Akbaba).

Amerykańska marynarka wojenna zrealizowała pierwszą i udaną próbę odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18E Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER / Zdjęcie: US Navy

Program testowy jest realizowany od czerwca 2020 (początkowo z makietami gabarytowo-masowymi), a pierwsza próba ogniowa, zgodnie z informacją dowództwa NAVAIR (Naval Air Systems Command), została zrealizowana nad poligonem morskim Point Mugu na Oceanie Spokojnym u wybrzeży południowej Kalifornii 19 lipca br. (Próby AARGM-ER).

Test potwierdził ogólna integrację podsystemów i układu napędowego oraz niektóre symulacje, przeprowadzone przed wystrzeleniem do z samolotu. Próbne odpalenie było pierwszym z serii planowanych prób w locie.

Komandor Alex Count Dutko z biura programowego PMA-242 (Navy Program Manager for Direct Time Sensitive Strike), powiedział:

AARGM-ER został pomyślnie wystrzelony z samolotu F/A-18 i osiągnięto kluczowe cele testowe. Departament Obrony i zespół z przemysłu obronnego skupili się na tym, aby przeprowadzić tę demonstrację na trzy miesiące wcześniej, niż pierwotnie planowano.

Gordon Turner, wiceprezes ds. zaawansowanych systemów uzbrojenia w Northrop Grumman, dodał:

W trakcie etapu badawczo-rozwojowego (Engineering and Manufacturing Development, EMD – przyp. red.) Northrop Grumman wykazał się zdolnością do budowy tej niedrogiej i kluczowej broni, która zwiększy możliwości naszej marynarki wojennej. Gratulacje dla kolektywnego zespołu rządowo-przemysłowego za kolejny udany krok, przybliżający AARGM-ER do służby operacyjnej (co zaplanowano na rok fiskalny 2023 – przyp. red).

Docelowo, pociski AGM-88G AARGM-ER zostaną zintegrowane z samolotami US Navy (F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler i F-35C Lightning II), USAF (F-35A) i USMC (F-35B i F-35C). Pociski będą produkowane z nowym zespołem napędowym i ulepszoną głowicą bojową, w oparciu o nowo wyprodukowane układy naprowadzania złożone z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego. Odbywa się to inaczej, niż w przypadku bazowych AGM-88E AARGM, gdzie układ napędowy i głowica bojowa pochodzą ze zmagazynowanych pocisków poprzedniej generacji AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) (Tysięczny AGM-86E AARGM).

Analiza

US Navy zleciła rozpoczęcie prac nad AARGM-ER w 2016, ale wstępne prace badawczo-rozwojowe ze środków własnych spółka Orbital ATK (obecnie wchodząca w skład Northrop Grumman jako dział Innovation Systems), rozpoczęła jeszcze w 2015. We wrześniu 2016 zaprezentowano koncepcję i makietę pocisku, który miał otrzymać nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg miał wzrosnąć dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km. Wzrosnąć miała także prędkość maksymalna. W 2018 i 2019 US Navy udzieliła zamówień na dalsze prace badawczo-rozwojowe.

W 2018 Northrop Grumman badał także koncepcję integracji pocisków AGM-88E AARGM i AGM-88G AARGM-ER z naziemnymi wyrzutniami kontenerowymi, które mogłyby zostać rozmieszczone w kontenerach standardowych ISO. Koncepcja nosi nazwę AReS (Advanced Reactive Strike Missile).

Co ciekawe, 18 marca 2019 amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD. W lipcu tego samego roku Lockheed Martin otrzymał zlecenie na modyfikacje wewnętrznych komór uzbrojenia F-35A (wzmocnienie wręg kadłubowych) z terminem realizacji do lipca 2022. W styczniu 2020 USAF opublikowały zapytanie o informację w sprawie nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla F-35A o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon). Ma to być broń oparta o zmodyfikowany AARGM-ER – różne mają być głowice bojowe i zapalniki (Przeciwradiolokacyjny SiAW).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Nowe konfiguracje THeMIS na DSEI 2023

Estońska spółka Milrem Robotics (należąca do emirackiej grupy przemysłowej EDGE) zaprezentowała dwa nowe warianty bezzałogowej samobieżnej platformy THeMIS – Hunter i Observe…

Mesko na targach DSEI 2023 w Londynie

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółka Mesko ze Skarżyska-Kamiennej prezentuje amunicję mało- i średniokalibrową oraz przenośny przeciwlotniczy zestaw rakietowy Piorun na targach przemysłu obronnego…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X