1 lipca amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że ponad 665 egzemplarzy dotychczas dostarczonych do odbiorców samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II wylatało łącznie 400 000 godzin. Do tego wyszkolono ponad 1380 pilotów i 10 670 techników obsługi naziemnej.
Ponad 665 dotychczas dostarczonych do odbiorców samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II wylatało łącznie 400 000 godzin / Grafika: Lockheed Martin
Powyższa suma obejmuje egzemplarze testowe i operacyjne, wykonane loty podczas misji szkoleniowych i bojowych przez użytkowników amerykańskich i eksportowych (z tej liczby 165 000 godzin, czyli ponad 41% globalnego nalotu, wykonały egzemplarze operacyjne). Do 1 lipca br. samoloty F-35 wykonały 235 329 lotów w łącznie 224 lokalizacjach, startując z 21 baz lotniczych oraz pokładów okrętów (F-35B po raz pierwszy na włoskim lotniskowcu).
Samoloty stacjonują obecnie na terytoriach dziewięciu użytkowników: USA, Wielkiej Brytanii, Izraela, Australii, Japonii, Korei Południowej, Norwegii, Włoch i Niderlandów. Na odbiór swoich pierwszych egzemplarzy w najbliższych miesiącach oczekuje Dania (z 27 zamówionych), a prace produkcyjne niebawem rozpoczną się przy 32 F-35A dla Polski, 34 F-35A dla Belgii, 4 F-35B dla Singapuru (z opcją na 8 kolejnych) i 42 F-35B dla Japonii – nad tym wariantem zastanawia się także Korea Południowa (Pierwszy duński F-35, Singapurskie F-35B pozostaną w USA, Trzecia transza funduszy na polskie F-35A).
Program F-35 JSF (Joint Strike Fighter) tylko w czerwcu zanotował kolejne sukcesy związane z samolotami 5. generacji. 30 czerwca Szwajcaria zdecydowała się wybrać tę konstrukcję w programie zakupu 36 nowych samolotów bojowych (Neues Kampfflugzeug, NKF), natomiast 22 czerwca brytyjskie F-35B zadebiutowały w boju z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08) przeciwko Państwu Islamskiemu (Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Debiut bojowy brytyjskiego lotniskowca przeciwko Daesz).
Podczas ćwiczenia Arnhem Thunder 2021, zaplanowanego na 18 maja-15 czerwca, należące do królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force) samoloty F-35A wykonały dotąd ponad 150 lotów, podczas których użyto ponad 50 razy uzbrojenia, przy jednoczesnym zachowaniu wskaźnika gotowości operacyjnej do wykonania misji wynoszącego 80% (do 1 czerwca br. RAAF odebrały 40 egzemplarzy F-35A z 72 zamówionych) (Włoskie F-35A w Estonii, F-35 czterech państw we Włoszech).
Ponadto najnowsze dane amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) pokazują, że F-35A ma najwyższe wskaźniki gotowości operacyjnej spośród całej floty samolotów wielozadaniowych. Przez 18 kolejnych miesięcy, USAF rozmieściły 42 samoloty tego typu w obszarze odpowiedzialności Dowództwa Centralnego Stanów Zjednoczonych (CENTCOM), gdzie wykonały one ponad 1300 lotów z gotowością operacyjną wynoszącą ponad 70% (Pierwsze próby JSM na F-35, Pierwsza eskadra amerykańskich F-35A poza USA nazwana).
Jak podkreśla Lockheed Martin, koszty zakupu i konserwacji samolotów F-35 nadal spadają. Koszty jednostkowe F-35 spadły o ponad 70% od początku programu i teraz są porównywalne z innymi platformami tej klasy, w tym starszej generacji. W ciągu ostatnich pięciu lat obniżono jednostkowy koszt godziny lotu o 44% i spodziewany jest dalszy spadek o 40% w ciągu kolejnych pięciu lat.
Obecnie F-35A biorą udział w przetargach na nowe samoloty bojowe w Finlandii (64 egzemplarze w ramach programu HX) i Kanadzie (88 egzemplarzy w ramach programu Future Fighter Capability Project), a na finalizację oczekuje sprzedaż 50 egzemplarzy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Rozstrzygnięcia są prawdopodobne jeszcze w tym roku (Finlandia: Ostatni etap w programie HX, Trzech w walce o kanadyjski kontrakt).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.