Przejdź do serwisu tematycznego

Czesi szkolą się na śmigłowcach Bella

Od lipca czescy piloci i technicy szkolą się na nowe śmigłowce szturmowe AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom. Czeski resort obrony poinformował właśnie o pierwszych lotach na wiropłatach amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej.

26 września br. ministerstwo obrony Republiki Czeskiej poinformowało, że piloci wojsk lotniczych (Vzdušné síly Armády České republiky) przeprowadzili pierwsze loty zapoznawcze na śmigłowcach szturmowych Bell AH-1Z Viper i wielozadaniowych UH-1Y Venom w Marine Corps Base Camp (MCBC) Pendleton, bazie amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) w południowej Kalifornii.

Od lipca czescy piloci i technicy szkolą się na nowe śmigłowce szturmowe AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom. Czeski resort obrony poinformował właśnie o pierwszych lotach na wiropłatach amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej

Podczas szkolenia teoretycznego żołnierze uzyskali wiedzę na temat budowy śmigłowców, awioniki i systemów sterowania. Szkolenie obejmowało również przygotowanie załóg do sytuacji awaryjnych. Na przykład szkoliliśmy przetrwanie po upadku śmigłowca do morza. Ćwiczyliśmy procedury bezpiecznego opuszczania kabiny, jak ratowanie samego śmigłowca, opisuje major Marcel Kica, dowódca grupy treningowej H-1.

Część teoretyczną uzupełniono szkoleniem na symulatorze, od opanowania najprostszych procedur sterowania śmigłowcem i kontroli poszczególnych systemów do najbardziej złożonych zadań. Tylko pozytywne zaliczenie poszczególnych obszarów tematycznych szkolenia, od przepisów lotniczych dotyczących eksploatacji tych śmigłowców, procedur awaryjnych czy zasad latania w bazie, upoważniło czeskich pilotów do wykonania samodzielnych lotów.

Ćwiczono m.in. tankowanie na ziemi przy uruchomionych silnikach oraz wirniku głównym (gorące tankowanie). Nowością dla Czechów była także kabina z nowoczesnym wielofunkcyjnym wyświetlaczem lub użycie ruchomych map, co zapewnia ogromne uproszczenie w nawigacji wiropłatem. W związku z realizacją lotów szkoleniowych nad Oceanem Spokojnym piloci są również narażeni na dyskomfort, do którego nie są przyzwyczajeni na czeskich szerokościach geograficznych, a mianowicie wykonywali loty w kamizelkach i ze sprzętem ratowniczym.

Pierwsze doświadczenie z lotu przyniosło nam odkrycie, że nie wymaga tak dużej siły fizycznej i jest znacznie bardziej wrażliwy. Jesteśmy przyzwyczajeni do różnic w rodzaju przeciwnego kierunku obrotów wirnika ogonowego, przeciwnej pracy wirnika z korektą przepustnicy itp., powiedział major Kica.

Załoga UH-1Y składa się także z technika pokładowego (tzw. szefa załogi). Specjaliści ci przechodzą również kompleksowe przygotowania dotyczące obszaru materiałowego, zasad i organizacji ruchu naziemnego i lotniczego w warunkach bazy lotniczej. Amerykańscy instruktorzy przeszkolili swoich czeskich kolegów w zakresie przygotowania sprzętu lotniczego na stanowiskach dla śmigłowców. Obejmowało to kontrolę przed lotem, inspekcję i uzupełnianie wszystkich płynów operacyjnych, modyfikację konfiguracji ładowni, w tym załadunek śmigłowca. Technicy zapoznali się z osobistymi materiałami lotniczymi i możliwościami indywidualnego dostosowania ich do każdego członka załogi.

Czeski personel wojskowy pochodzi z 22. Bazy Śmigłowcowej Biskajská w Náměšť nad Oslavou, gdzie trafi łącznie 20 śmigłowców rodziny H-1, czyli 10 AH-1Z i 10 UH-1Y. Z tej floty, 4 AH-1Z i 8 UH-1Y zostały zamówione 12 grudnia 2019 za 14,6 mld CZK, natomiast pozostałe 6 AH-1Z i 2 UH-1Y ma zostać podarowanych przez rząd amerykański, o czym informowano 18 sierpnia br. (Czechy otrzymają za darmo dodatkowe śmigłowce Bella).

Nowe wiropłaty zastąpią 16 śmigłowców szturmowych Mi-24DU/V/Mi-35. W Náměšť nad Oslavou bazowało także 25 śmigłowców transportowych Mi-171Š i Mi-17 (aktualna liczba śmigłowców jest nieznana, gdyż co najmniej dwa szturmowe Mi-35 o nr seryjnych 3370 i 7353 zostały przekazane walczącej Ukrainie, a w maju była też mowa o możliwości dostarczenia transportowych Mi-17).

Zamówione niecałe trzy lata temu śmigłowce znajdują się obecnie na etapie montażu końcowego w zakładach amerykańskiej spółki Bell Textron w Amarillo w Teksasie. Zakończenie dostaw wiropłatów jest planowane na listopad 2023. Wraz ze śmigłowcami AH-1Z zamówiono 8 zestawów nawigacji GPS/INS (EGI) oraz 14 przeciwpancernymi pociskami kierowanymi AGM-114 Hellfire. Pakiet dodatkowy obejmuje nieokreślone wyposażenie łącznościowe, systemy walki elektronicznej, głowice optoelektroniczne AN/AAQ-30, 20-mm działek M197, systemów wskazywania celów, części zamiennych i naprawczych (Trwa montaż śmigłowców AH-1Z i UH-1Y dla Czech).

Zdjęcia: ministerstwo obrony Republiki Czeskiej

Z kolei obiecane niedawno śmigłowce w ramach amerykańskiego wsparcia wojskowego będzie najpewniej pochodzić ze stanu amerykańskiego USMC, wycofanych niedawno w ramach restrukturyzacji o nazwie Force Design 2030 (cięcia objęły 27 AH-1Z i 26 UH-1Y, łącznie 53 wiropłaty) (USMC wycofa jedną piątą śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X