Wspomniane prace są realizacją kontraktu zawartego przez Czechy w ramach programu FMS (Foreign Military Sale) z rządem USA na zakup mieszanej floty śmigłowców AH-1Y oraz AH-1Z.

Podczas wizyty polskich dziennikarzy w zakładach w Amarillo w połowie lutego br. mogliśmy się przekonać, że montaż pierwszego UH-1Y dla Cech był już prawie na ukończeniu.

Montaż końcowy śmigłowca UH-1Y dla czeskich sił zbrojnych w zakładach Bella w Amarillo
Zdjęcie: Bell

Przedstawiciele Bella podkreślają, że program śmigłowcowy tego producenta dla czeskich sił zbrojnych obejmuje nie tylko same statki powietrzne, ale także wybudowanie centrum szkolenia z ośrodkiem symulatorowym dla czeskiego personelu lotniczego. (Bell dostarczy trenażer AH-1Z do Czech, Czechy: Centrum szkolenia symulatorowego śmigłowców AH-1Z)

Przypomnijmy, że AH-1Z są oferowane Polsce w ramach programu zakupu śmigłowców bojowych Kruk. Przedstawiciele Bella podkreślają, że ich oferta wykracza poza samą dostawę śmigłowców.

Oferujemy szerokie partnerstwo – mówi Vince Tobin, wiceprezesem Bell Textron ds. programów wojskowych. – AH-1Z Viper w Polsce to otwarcie drzwi do szerszej kooperacji, także w programie Future Vertical Lift. Chcemy działać wspólnie z PGZ i WZL-1. Dużo zależy od chęci polskiej strony, tzn. polski rząd musi wyrazić zainteresowanie wejściem do programu poprzez wystosowanie letter of interest do rządu USA – dodaje Vince Tobin.

Oprócz czeskich śmigłowców, na linii produkcyjnej w Amarillo montowane są obecnie także śmigłowce AH-1Z dla US Marine Corps (Setny egzemplarz śmigłowca AH-1Z w USMC) oraz dla Bahrajnu (Pierwszy AH-1Z dla Bahrajnu ukończony). Do tej pory zakłady Bella opuściło 217 AH-1Z Viper oraz 168 UH-1Y Venom. Zamówienia na śmigłowce rodziny H-1 dla Korpusu Piechoty Morskiej USA i klientów programu FMS opiewa ponad 100 kolejnych wiropłatów.