Podczas paryskich targów Eurosatory 2018, BAE Systems Hägglunds, szwedzki oddział brytyjskiego koncernu BAE Systems, zaprezentował demonstrator technologii gąsienicowego, bojowego wozu piechoty (bwp) CV90 MkIV. Jest to piąta generacja pojazdów produkowanych od 1991.
 CV90 MkIV został zaprezentowany w Paryżu w nowym kamuflażu / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

CV90 MkIV został zaprezentowany w Paryżu w nowym kamuflażu / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Bwp został opracowany przez BAE na podstawie doświadczeń wynikających z eksploatacji starszych wersji CV90. Najważniejszą modyfikacją jest zastosowanie modułowej wieży serii D, która może zostać wyposażona w szerokie spektrum uzbrojenia, od 30/40-mm i 35/50-mm armaty automatycznej po 120-mm gładkolufową armatę czołgową.

Uzbrojenie dodatkowe stanowią wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy ze zwiększonym zapasem amunicji. Wieża została wyposażona w skomputeryzowane systemy kontroli ognia i sensory wpięte w się ćwymiany informacji BAE Systems iFighting. Całość zaprojektowano zgodnie z najnowszą architekturę systemów elektronicznych NGVA Standard Electronic Architecture, zgodnych ze standardami NATO. Zapewnia ona efektywniejsze przekazywanie danych pochodzących z czujników i przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem algorytmów bazujących na tzw. sztucznej inteligencji. Pozwala to na rozszerzenie świadomości sytuacyjnej załogi poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality; AR).

Mobilność bwp została zwiększona dzięki zastosowaniu nowemu układowi przeniesienia napędu i technologii aktywnego tłumienia, dostosowującej charakterystykę zawieszenia do chwilowego stanu nawierzchni. Serce zespołu napędowego stanowi silnik diesla o mocy 1 000 KM oraz zmodernizowana skrzynia biegów Caterpillar X300. Dopuszczalna masa całkowita została zwiększona z 35 do 37 t, ograniczeń mobilności i poziomu ochrony balistycznej (zgodnego z normą STANAG 4569).

Oprócz standardowych, stalowych gąsienic, na życzenie klienta CV90 MkIV może zostać wyposażony w gąsienice kompozytowe typu Soucy, które są lżejsze, cichsze, zapewniają mniejsze wibracje, a także opór, co przekłada się na większy zasięg pojazdu. Nowy bwp może być oferowany z różnymi pakietami opancerzenia i ochrony balistycznej. Mogą być na nim zabudowane systemy ochrony aktywnej takie jak izraelski IMI Systems Iron Fist, wcześniej zastosowany w holenderskich CV9035NL.

Projekt CV90 MkIV został ujawniony po raz pierwszy podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) 22-25 stycznia 2018 w Londynie.

Analiza
Dotychczas dostarczono 1 280 CV90 do siedmiu państw (cztery generacje i piętnaście wersji). Wśród użytkowników są siły zbrojne Danii (45 egz. CV9035DK), Estonii (44 CV9035EE), Finlandii (102 CV9030FIN), Holandii (193 CV9035NL), Norwegii (144 CV9030N/CV9030NF1), Szwecji (509 CV90, w tym 42 CV9040C) i Szwajcarii (186 CV9030CH). BAE Systems chce zaoferować CV90 MkIV siłom zbrojnym Republiki Czeskiej we współpracy z lokalnym przemysłem. Czesi poszukują następcy 174 egzemplarzy przestarzałych BVP-2 (Wybór następcy czeskich BVP-2 latem, 2018-03-23).