Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja Watchkeeper X w Rumunii

Brytyjska spółka joint venture U-TacS podpisała umowę z rumuńską Aerostar w sprawie możliwości uruchomienia produkcji bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Watchkeeper X w Rumunii.

20 lipca burmistrz rumuńskiego miasta Bacău, Lucian Daniel Stanciu Viziteu, poinformował w mediach społecznościowych, że brytyjska spółka joint venture U-TacS (izraelskiej Elbit Systems i brytyjskiej Thales UK) podpisała umowę o współpracy z rumuńską Aerostar w sprawie możliwości uruchomienia produkcji bojowo-rozpoznawczych bezzałogowych statków latających (bsl) Watchkeeper X w Rumunii (PZL Mielec oferuje Black Hawki dla MSW Rumunii).

Brytyjska spółka joint venture U-TacS podpisała umowę z rumuńską Aerostar w sprawie możliwości uruchomienia produkcji bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Watchkeeper X w Rumunii / Zdjęcia: Lucian Daniel Stanciu Viziteu

Produkcja seryjna bsl Watchkeeper X, ujawnionego po raz pierwszy w 2015 na londyńskich targach DSEI (Defence and Security Equipment International), miałaby odbywać się w zakładach Aerostar w Bacău, leżącym we wschodnie Rumunii, w okręgu Bacău, nad Bystrzycą, w pobliżu jej ujścia do Seretu. Nadzorem miałoby się zajmować utworzone w tym celu konsorcjum spółek Aerostar, Thales România i Romaero oraz Narodowego Instytutu Badań Lotniczych (Institutul Național de Cercetare Aerospațială).

Pod warunkiem, że oferta z Watchkeeper X zwycięży w przetargu na nowe bezzałogowce dla rumuńskich wojsk lotniczych (Forțele Aeriene Române), które obecnie dysponują sześcioma zestawami z amerykańskim bsl RQ-7 Shadow 600. Latem 2020 rumuński parlament upoważnił ministerstwo obrony do zakupu siedmiu zestawów, liczących po trzy bsl (łącznie dwadzieścia jeden samolotów), a budżet zamówienia to 277 mln EUR (1,26 mld zł). Resort obrony wysłał już zapytania o informację (LoR, Letter of Request) do przemysłu, ale nie opublikowano listy zainteresowanych (nieoficjalnie Elbit Systems oferuje siostrzane bsl Hermes 450, spółka ma cztery zakłady w Rumunii, w tym w AE Electronics w Bacău i Simultec w Măgurele).

Opis

Watchkeeper X to ewolucja Watchkeeper WK450, który z kolei jest pochodną izraelskiego Hermes 450. Spółka joint venture U-TacS (UAV Tactical Systems Ltd) powstała w 2005 z siedzibą w Lester w hrabstwie Leicestershire w celu rozpoczęcia produkcji WK450 dla brytyjskich wojsk lądowych (British Army). Prototyp oblatano 14 kwietnia 2010, a pełną gotowość operacyjną system osiągnął 30 listopada 2018. Zamówiono 54 samoloty, z których sześć rozbiło się: WK031 (16 października 2014), WK006 (2 listopada 2015), WK042 (3 lutego 2017), WK043 (24 marca 2017), WK050 (13 czerwca 2018) i samolot o nieujawnionym nr rejestracyjnym w październiku 2020.

W porównaniu z WK450, w Watchkeeper X zwiększono udźwig, obejmujący głowice optoelektroniczne (w tym dzienno-nocną kamerę nawigacyjną i w podczerwieni), stacje radiolokacyjne do lokalizowania celów naziemnych i morskich, czujników do prowadzenia wywiadu sygnałów łączności radiowej (COMMINT) oraz radarowych i kryptograficznych zasobników elektronicznych środków wsparcia ESM (Electronic Support Measure). Integracja powyższych czujników odbywa się na zasadzie plug-and-play. Watchkeeper X może też przenosić uzbrojenie, w tym lekkie bomby lotnicze ogólnego przeznaczenia FF LLM (Free Fall Light Multirole Missile).

Warto przypomnieć, że w lipcu 2015 Thales razem z Grupą WB zawarły porozumienie dotyczące wspólnej oferty Watchkeeper X w programie Gryf na zestawy bsl średniego zasięgu dla Sił Powietrznych RP. Samolot zaprezentowano na kieleckich MSPO w tym samym roku. Według najnowszych informacji z 13 kwietnia br., zapotrzebowanie na bsl Gryf wynosi 15 zestawów (Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X