30 maja 2018 norweska agencja uzbrojenia FLO/NDLO (Forsvarets logistikkorganisasjon, znana też pod angielskim akronimem Norwegian Defence Logistics Organisation) wybrała ofertę niemieckiej spółki Flensburger Fahrzeugbau (FFG) dotyczącą przerobienia gąsienicowych transporterów opancerzonych M113F4 do roli wozów wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle). Elementem kontraktu jest też system wsparcia eksploatacji. Postępowanie rozpoczęło się 15 grudnia 2013.

Przykładowa konfiguracja jednego z dwóch wariantów wozu wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle), czyli dalekiej modernizacji gąsienicowych transporterów opancerzonych M113F4 wojsk lądowych Norwegii / Rysunek: FLO

Przykładowa konfiguracja jednego z dwóch wariantów wozu wsparcia ACSV (Armoured Combat Support Vehicle), czyli dalekiej modernizacji gąsienicowych transporterów opancerzonych M113F4 wojsk lądowych Norwegii / Rysunek: FLO

W ramach kontraktu Norwegia dostarczy używane przez siły zbrojne tego państwa M113F4 ACV (Armoured Combat Vehicle), a FFG ma dostosować pojazdy do nowej roli. Na bazie transporterów mają powstać dwie odmiany ACSV: 35-70 wozów z podniesionym stropem o większej objętości wnętrza oraz 30-50 pojazdów także z podniesionym stropem i przestrzenią ładunkową zdolną zmieścić 10-stopowy kontener.

Pierwszy wariant wozu ma mieć 5-7-osobową załogę, odmiana transportowa 3-osobową. ACSV ma chronić przed wybuchami min i fugasów, być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, wyrzutnie granatów dyspersyjnych i zabezpieczać transportowanych żołnierzy przed działaniem broni masowego rażenia. Pojazd ma charakteryzować się ruchliwością równą lub lepszą od bazowego M114F4.

Do zmodyfikowanych transporterów FFG ma wprowadzić nowy powerpack (silnik zintegrowany z przekładnią), układ sterowania, zawieszenie, opancerzenie i inne niezbędne komponenty. Masa ACSV nie może przekroczyć 21 t, choć Norwegowie chcą aby pojazd charakteryzował się jej potencjalnym zwiększeniem do 23 t. Zmodyfikowane M113F4 mają pozostać w służbie przez kolejnych 20 lat i będą używane na całym terenie Norwegii, jak też misjach zagranicznych.

Analiza
Oferta FFG bazuje na koncepcji modułowego pojazdu PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier) opartego na M113. Jego dopuszczalna masa całkowita to 26,5 t, ładunku – 8,5 t. Przestrzeń ładunkowa wynosi 14,5 m³. Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 560 KM, który zapewnia mu prędkość maksymalną do 74 km/h i zasięg do 1000 km. Wóz wyposażony w gumowe gąsienice może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60% i bocznym 30%.

Norweska modyfikacja M113F4 powstanie na bazie demonstratora FFG ACSV opartego na wozie PMMC G5 pokazywanego od kilku lat na światowych targach uzbrojenia / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Norweska modyfikacja M113F4 powstanie na bazie demonstratora FFG ACSV opartego na wozie PMMC G5 pokazywanego od kilku lat na światowych targach uzbrojenia / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Oferowane przez FFG warianty zabudowy PMMC G5 obejmują: wóz dowodzenia, wóz zabezpieczenia technicznego, wóz ratownictwa technicznego, moździerz, transporter piechoty oraz opancerzony ambulans. W przypadku pojazdu wsparcia ACSV, wariant ten zostanie dostosowany do transportu w tylnej części kadłuba standardowego kontenera.

Demonstrator ACSV zostanie zaprezentowany na targach uzbrojenia Eurosatory w Paryżu, które odbędą się od 11 do 15 czerwca 2018. Równolegle będą prezentowane wozy zabezpieczenia technicznego/inżynieryjnego Wisent 2. Norweskie siły zbrojne zamówiły w maju 2015 za 42 mln EUR (181 mln zł) sześć tych pojazdów do jednostek wyposażonych w czołgi Leopard 2A4NO.

W ramach Białej Księgi Obronności Norwegii, w której zawarto plan zamówień na lata 2018-2025, z 1,7 mld koron norweskich (757,35 mln zł) na wojska lądowe w bieżącym roku, 10% budżetu zostanie przeznaczone na wyposażenie inżynieryjne (Norweskie zakupy 2018-2025, 2018-03-23).