Przejdź do serwisu tematycznego

Mniej Black Hawków dla Brazylii

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Brazylii dwunastu śmigłowców wielozadaniowych UH-60M Black Hawk – to cztery mniej niż wnioskowały władze w Brasilii.

W piątek, 24 maja 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na na ewentualną sprzedaż do Brazylii 12 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk w pakiecie z innym wyposażeniem i usługami za maksymalnie 950 mln USD (3,724 mld zł).

Zdjęcie: Lockheed Martin

Zgodnie z opublikowaną informacją pakiet został podzielony na dwie części. W pierwszym, procedurą MDE (Major Defense Equipment) za 450 mln USD (1,764 mld zł), rząd w Brasilii wnioskował o możliwość zakupu 12 śmigłowców UH-60M Black Hawk, 34 silników turbowałowych T700-GE-701D, 24 zestawów nawigacji satelitarnej i inercyjnej Eagle-M i 24 szyfrowanych radiostacji AN/ARC-231A.

W ramach drugiej części obejmującej inne wyposażenie i usługi za 500 mln USD (1,96 mld zł), wnioskowano o klucze SKL do modułów kryptograficznych AN/PYQ-10, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 wraz z transponderami APX-123A, kolejne radiostacje AN/ARC-231, jednokanałowe radiostacje programowalne  ARC-201D SINCGARS, radiostacje ARC-220 HF z modułami kryptograficznymi KY-100M, stacje naziemne VRC-100, systemy nawigacyjne ARN-147, odbiorniki sygnałów radiolatarni ARN-149, systemy nawigacji taktycznej ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze APN-209, radiostacje AN/ARC-210 Gen 6 HF i układy systemu ostrzegania przed przed opromieniowaniem laserem AN/AVR-2B(V).

Wnioskowano też m.in. o 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe M134D-H wraz z mocowaniem, zasilaniem, systemem przechowywania amunicji, akcesoriami, montażami i częściami zamiennymi, systemu planowania misji (AMPS), obsługi naziemnej (AGSE), hełmy pilotów HGU-56/P, komputery, wyświetlacze dzienne i nocne, interfejsy, radary pogodowe RDR-7000, zawiesie i haki, wciągarki, systemy antykolizyjne TCAS, system szybkiego desantowania liną FRIES, zestawy awaryjnego lokalizatora EBC-406HM, dodatkowe wewnętrzne zbiorniki paliwa, usługi pomocy technicznej i wsparcia logistycznego; publikacje oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.

Co istotne, wykonawcą programu będzie spółka Sikorsky Aircraft Corporation (część Lockheed Martin), co oznacza, że będą to śmigłowce fabrycznie nowe, a nie używane z zasobów amerykańskich wojsk lądowych (US Army) jak wcześniej wnioskowano. Również liczba wiropłatów jest mniejsza: 12 zamiast 16 (UH-60M Black Hawk w końcu dla Brazylii).

Najwyraźniej negocjacje nie powiodły się, gdyż jeszcze w sierpniu ub. r. planowano zakup co najmniej 12 UH-60M za pośrednictwem programu FMS (Foreign Military Sales) w celu zastąpienia 4 śmigłowców HM-2 (lokalne oznaczenie S-70A Black Hawk) i 8 HM-3 (Eurocopter AS532UE Cougar) z dostawami od drugiej połowy 2025 w tempie dwóch śmigłowców rocznie.

S-70A Black Hawk, równoważne dla standardu UH-60L w US Army, trafiły do Exército Brasileiro w 1997. Weszły na stan 4. batalionu lotnictwa (4 Batalhão de Aviação) z dowództwem w Manuas. Zostały zamówione na potrzeby sił pokojowych na granicy Peru z Ekwadorem w ramach misji MOMEP (Missão de Observação Militar Equador-Peru).

Kolejne 16 egzemplarzy, ale w konfiguracji do prowadzenia bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR, Combat Search And Rescue) trafiły do wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira) w latach 2008-2012. Nie są planowane do wycofania. 9 września 2014 Brazylia otrzymała zgodę na zakup 3 egzemplarzy UH-60M za maksymalnie 145 mln USD, ale procedura zakupowa została wstrzymana. Uzupełnieniem UH-60M w lotnictwie wojsk lądowych, w segmencie śmigłowców transportowych, będzie 16 europejskich Airbus H225M Caracal, z których dostarczono już 14.

W ostatnich tygodniach umowy na zakup Black Hawków podpisały dwa państwa: 5 kwietnia Grecja na 35 egzemplarzy, natomiast 13 marca Chorwacja na 8 kolejnych (dołączą do 4 dostarczonych). Z kolei zakup 24 S-70M Black Hawk w wersji GFA wyraża Indonezja, a na początku roku do Albanii dostarczono 2 z 3 UH-60M, których zakup sfinansował rząd USA. W ub. r. pierwsze trzy greckie MH-60R Seahawk zakończyły testy w locie, kolejne S-70i trafiły do polskich Wojsk Specjalnych, a Państwowa Straż Pożarna odebrała egzemplarz zakupiony wraz Komendą Główną Policji, dostarczono pierwsze S-70M do Rumunii i pierwsze UH-60M do Australii. Przekazano też drugiego UH-60A dla Ukrainy ze zbiórek oraz oblatano używanego UH-60 dla Portugalii. Natomiast Agencja Uzbrojenia nadal negocjuje zakup 32 S-70i dla wojsk aeromobilnych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X