20 grudnia br. Dziennik Gazeta Prawna (DGP) poinformował, powołując się na swoje źródła, że Skarb Państwa RP i europejska spółka Airbus Helicopters doszły do ugody w sprawie zerwania w 2016 roku umowy na zakup 50 śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal i Polska zgodziła się zapłacić 80 mln zł kary umownej.
Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, Skarb Państwa i spółka Airbus Helicopters doszły do porozumienia w sprawie zerwania umowy na zakup śmigłowców H225M Caracal i Polska zapłaci 80 mln zł kary umownej / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Jak informuje DGP, ugoda została zatwierdzona sądownie. Wyjściowa kwota jakiej żądała spółka Airbus Helicopters miała być około kilkukrotnie wyższa, ale polski rząd i producent wiropłatów ustalili wspólne stanowisko w tej sprawie, zamykając spór i spoglądając w przyszłość. W planach jest bowiem rozbudowa ośrodka badawczo-rozwojowego w Łodzi, aby odpowiedzieć na przyszłe potrzeby w dziedzinie śmigłowców w Polsce. Ma to być też element ocieplenia stosunków polsko-francuskich, obejmującego m.in. ewentualny udział polskich Wojsk Specjalnych w operacji w afrykańskim Sahelu czy rozmowach na temat budowy elektrowni atomowych w Polsce.
Przypomnijmy, że 4 października 2016 ministerstwo finansów (za rządów PiS) zerwało rozmowy offsetowe związane z zatwierdzoną 24 września 2015 przez ówczesną koalicję PO-PSL umową na dostawę 50 śmigłowców H225M Caracal za 13,347 mld zł z dostawami począwszy od 2017. Zakładano wówczas, że miały to być śmigłowce w wariantach: transportowym i wielozadaniowym (16 egz.), ratownictwa bojowego (13), zwalczania okrętów podwodnych (8), wsparcia operacji sił specjalnych (8) oraz ewakuacji medycznej (5). Wiropłaty miały trafić do wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
W związku z zerwaniem umowy, deklarowano możliwość zakupu śmigłowców AW149 od spółki PZL-Świdnik (należącej do Leonardo) oraz S-70i Black Hawk International wraz z S-70B Seahawk od PZL Mielec (należącej wówczas do Sikorsky, a obecnie Lockheed Martin). Jednakże od tamtej pory zamówiono łącznie tylko 12 nowych wiropłatów, w tym 8 S-70i w PZL Mielec dla Wojsk Specjalnych oraz 4 AW101 dla Marynarki Wojennej, których tylko niektóre elementy powstają w PZL-Świdnik, a główne prace i montaż końcowy odbywa się w brytyjskich zakładach Leonardo Helicopters w Yeovil. Z powyższej puli na dzień dzisiejszy dostarczono do wojska 4 S-70i (Umowa na kolejne Black Hawki dla Wojsk Specjalnych, Pierwszy AW101 dla Polski oblatany).
MON prowadzi obecnie też program o kryptonimie Kondor, który zakłada zakup od 4 do 8 wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych, które zastąpią w Marynarce Wojennej RP śmigłowce SH-2G Super Seasprite (Dziewięciu chętnych w programie Kondor).
Nadal w planach pozostaje też, mocno opóźniony, bo realizowany od 2013, program Kruk, który zakłada zakup 32 nowych śmigłowców szturmowych. Zastąpią one wysłużone i pozbawione przeciwpancernych pocisków kierowanych śmigłowce Mi-24D/W, choć wydaje się, że program zostanie odsunięty dalej w czasie (Czekając na Kruka: Mi-24 odzyskają szpony?).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.