We wtorek, 18 lipca br., europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że pierwsze dwa z 16 zamówionych przez Ministerstwo Obrony Węgier średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal trafiło do odbiorcy.
Oba wiropłaty wylądowały w 86. Szkolnej Bazie Śmigłowcowej Szolnok, leżącej około 100 km na południowy wschód od Budapesztu. Pozostałe 14 wiropłatów ma trafić do odbiorcy do końca 2024.
Śmigłowce zostały zamówione 14 grudnia 2018 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség). Montaż końcowy w zakładach Airbus Helicopters w Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, rozpoczął się w lipcu 2021. Airbus Helicopters dostarcza śmigłowce z pełnym pakietem szkoleń i wsparcia, po części zostaną też wyposażone w system uzbrojenia HForce. Caracale mają zastąpić trzynaście śmigłowców transportowych Mi-8/17 wojsk lotniczych (Magyar Légierő).
H225M zostają wyposażane w najnowszą wersję awioniki i łączności, wraz z czteroosiowym autopilotem. Będą wykorzystywane do transportu do 28 żołnierzy, akcji poszukiwawczo-ratowniczych i misji wsparcia bojowego powietrze-ziemia w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy. Brana jest pod uwagę modyfikacja sześciu z nich do wykonywania misji wsparcia operacji specjalnych – poprzez integrację sond do pobierania paliwa w locie. Zwłaszcza, że 17 listopada 2020 Węgry zamówiły w Brazylii dwa samoloty Embraer C-390 Millenium w wersji transportowo-tankującej KC-390. Ponadto, w 2020 zacieśniono współpracę z Niemcami w zakresie wspólnej eksploatacji samolotów Airbus A400M Atlas, certyfikowanych do tankowania Caracali.
Na mocy porozumienia z Francuzami z 28 maja 2019, Węgry zostały włączone do globalnego łańcucha poddostawców spółki Airbus Helicopters. W miejscowości Gyula, w pobliżu granicy z Rumunią zbudowano zakłady produkujące metalowe podzespoły do przekładni głównych wszystkich typów wiropłatów Airbusa, które następnie będą wysyłane do montowni w innych państwach. Węgierskie zakłady, w których produkcja ruszyła w 2021, odpowiadają za obróbkę powierzchniową. Budowa fabryki na Węgrzech jest wynikiem podpisanego 17 grudnia 2018 memorandum o współpracy.
H225M Caracal dołączą do 19 (z 20) lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, zamówionych w niemieckich zakładach Airbusa 29 czerwca 2018 dla wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő). Ostatni egzemplarz dostarczono 2 grudnia 2021. Węgry zamówiły 10 śmigłowców w konfiguracji wielozadaniowej-transportowej, 5 w poszukiwawczo-ratowniczej SAR oraz 5 w bojowej z systemem uzbrojenia HForce. Jeden ze śmigłowców utracono podczas ćwiczeń w Chorwacji, 21 czerwca br. Trzech żołnierzy znajdujących się na pokładzie zginęło na miejscu. Węgry dysponują również dwoma szkolno-treningowymi Airbus H125, które zostały zamówione w maju 2016.
Węgry są drugim państwem w NATO, które zdecydowało się na zakup H225M Caracal, obok Francji, a wkrótce dołączy do nich Królestwo Niderlandów z 14 planowanymi do zamówienia wiropłatami. Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru i Tajlandii. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
1st two of 16 #H225M 🚁 have left Marignane 🇫🇷 & have landed at the Szolnok Airbase in 🇭🇺. The country has chosen the latest version of a combat-proven, multi-role 🚁, equipped with state-of-the-art communication capabilities, advanced avionics & the HForce weapon management… pic.twitter.com/1QMPX74QCS
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 18, 2023