We wtorek, 12 grudnia, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, wsparła rządowe testy w komorze bezodbiciowej nowego systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-248 AOEW (Advanced Off-Board Electronic Warfare), zintegrowanego z morskim śmigłowcem wielozadaniowym Sikorsky MH-60R Seahawk.
Testy zrealizowane we współpracy z amerykańską marynarką wojenną (US Navy) w bazie lotniczej Patuxent River w stanie Maryland. System jest również integrowany ze starszymi śmigłowcami MH-60S Seahawk. System składa się z niezależnego zasobnika walki radioelektronicznej, w którym znajduje się zarówno odbiornik sygnałów elektromagnetycznych o wysokiej czułości, jak i podsystemy do prowadzenia ataku elektronicznego.
System AOEW to jeden z najbardziej zaawansowanych i złożonych systemów walki elektronicznej, jaki kiedykolwiek opracowano – powiedział Deon Viergutz, wiceprezes Spectrum Convergence w Lockheed Martin. AOEW to mnożnik siły dla naszych marynarzy, który pomoże im dominować i kontrolować pole walki bez konieczności oddania ani jednego strzału. Został zaprojektowany z myślą o ewolucyjnych możliwościach, jest w pełni programowalny, dzięki czemu może opracowywać, dostarczać i wdrażać nowe techniki w miarę zmiany krajobrazu zagrożeń.
AOEW to pokładowy elektroniczny system obrony przeciwrakietowej oraz walki radioelektronicznej, który zapewni US Navy większe możliwości działania w spektrum widma elektromagnetycznego wobec zagrożeń ze strony pocisków przeciwokrętowych. Do tej pory system pomyślnie przeszedł serię stopniowych testów rozwojowych i operacyjnych w zakładzie Lockheed Martin w Syracuse w stanie Nowy Jork.
AOEW można w pełni zintegrować z okrętowym Systemem Walki Aegis Baseline 9C.2+ i okrętowym systemem walki radioelektronicznej AN/SLQ-32(V)6 SEWIP Block 2 (Surface Electronic Warfare Improvement Program) jak i najnowszym AN/SLQ-32(V)7 SEWIP Block 3. System może pracować niezależnie lub z innymi systemami rozmieszczonymi na okrętach i innych platformach (US Navy odebrała system walki radioelektronicznej AN/SLQ-32(V)7).
AOEW wykorzystuje rozwiązania oparte na architekturze systemów otwartych, umożliwiając szybkie aktualizacje, interoperacyjność, obniżone koszty cyklu życia i szybkie instalowanie nowego wyposażenia. Architektura i technologie AOEW stanowią podstawę do zapewnienia podobnych możliwości innym zasobom, takim jak małe okręty czy bezzałogowe statki powietrzne i nawodne.
W 2024 zaplanowano więcej testów i demonstracji zasobnika AOEW na platformach śmigłowcowym. Zespół Lockheed Martin wykorzysta wyniki do dalszego udoskonalania wydajności systemu. Obecnie AOEW jest objęte umową na produkcję małoseryjną (Low rate initial production, LRIP), a dostawy pierwszych zasobników AOEW spodziewane są w przyszłym roku.
Po otrzymaniu pod koniec 2016 kontraktu na projekt wstępny AOEW AMP, spółka Lockheed Martin otrzymała od dowództwa technicznego NAVSEA (Naval Sea Systems Command) we wrześniu 2017 zlecenie za rozwój inżynieryjny i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Spółka Cobham Advanced Electronic Solutions jest partnerem i głównym podwykonawcą Lockheed Martin w zakresie opracowania AN/ALQ-248.
Umowa LRIP udzielona spółce-córce Lockheed Martin Rotary and Mission Systems o wartości 17,8 mln USD została podpisana 29 września 2021, a termin jej obowiązywania minie w maju 2024 (Pierwszy lot Growlera z NGJ-MB).