Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja MH-60R Seahawk dla Hiszpanii

Departament Obrony USA zlecił spółce Lockheed Martin produkcję ośmiu morskich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky MH-60R Seahawk dla marynarki wojennej Hiszpanii.

W czwartek, 12 października, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w stanie Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 379 577 128 USD (1,633 mld zł) ze spółką Lockheed Martin na produkcję ośmiu morskich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky MH-60R Seahawk dla marynarki wojennej Hiszpanii (Armada Española).

Zdjęcie: Lockheed Martin

Prace będą wykonywane w Owego w stanie Nowy Jork (52%), Stratford w Connecticut (40%) i Troy w Alabamie (8%), a zakończenie ma nastąpić w marcu 2027. Środki finansowe w całości pochodzą z programu FMS (Foreign Military Sales).

Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż ośmiu MH-60R Seahawk w marcu 2022, co z pakietem wyposażenia i wsparcia wyceniono na maksymalnie 950 mln USD (4,09 mld zł). Rząd hiszpański zatwierdził zakup na przełomie kwietnia i maja 2023.

Jak informuje Lockheed Martin w swoim komunikacie prasowym z tej okazji, zaprojektowany, zbudowany i zintegrowany z zaawansowanymi systemami misji oraz czujnikami i efektorami do zwalczania okrętów podwodnych i walki na powierzchni, przyszły śmigłowiec hiszpański MH-60R znacząco unowocześni i poszerzy zakres możliwości morskich obecnie realizowanych przez flotę starszych 12 SH-60B Seahawk, użytkowanych od 1988 (ponadto, od 2020 Hiszpanie dysponują 8 eks-amerykańskimi SH-60F Seahawk do zadań transportowych),

Efektywność operacyjna wielozadaniowego śmigłowca MH-60R jest bezpośrednim wynikiem ciągłych inwestycji Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, spółki Sikorsky i naszych partnerów w platformy powietrzne, systemy misji i czujniki – powiedział Hamid Salim, wiceprezes Sikorsky Maritime Systems.

Hiszpańska marynarka wojenna wycofała ostatni z 18 śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King w 2022, po dostawach rozpoczętych w 1966. W latach 1988–2001 nabyto 12 wspomnianych SH-60B, a ostatnio 8 SH-60F wycofanych z użytku z amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy),

Nowy MH-60R to zmodernizowane systemy misji i czujniki w porównaniu z SH-60B, przenosząc Armada Española do najwyższego poziomu zdolności zwalczania okrętów podwodnych i walki na powierzchniOczekujemy płynnego przejścia z SH-60B na MH-60R – czytamy z kolei w komunikacie prasowym strony hiszpańskiej.

Osiem nowych hiszpańskich śmigłowców MH-60R dołączy do globalnej floty składającej się z 330 egzemplarzy na całym świecie, służącej Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych, Australii (23 egzemplarze; jeden utracony + 12 zamówionych), Danii (9 egz.), Arabii Saudyjskiej (1 egzemplarz + 9 zamówionych) i Indii (5 egz. + 19 zamówionych). Dostawy śmigłowców do Grecji (7 zamówionych) i Korei Południowej (12 zamówionych) rozpoczną się w 2024. W maju br. US Navy ogłosiła, że globalna flota MH-60R przekroczyła 1 milion godzin nalotu. Do grona użytkowników ma dołączyć także Norwegia (6 planowanych) i Tajwan (12 zamówionych) (Pierwszy grecki MH-60R Seahawk, Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J, Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R, Produkcja Seahawków dla Korei, Tajwan bliżej MH-60R)

Zaufanie Hiszpanii do MH-60R jest potwierdzeniem naszego wspólnego zaangażowania w bezpieczeństwo narodowe i bezpieczeństwo naszych sojuszniczych państw  – powiedział kpt. William Hargreaves, kierownik programu śmigłowców wielozadaniowych H-60 w US Navy. Chcemy wspierać Hiszpanię na każdym etapie procesu, od przyznania zamówienia po dostawę, jednocześnie umacniając nasze globalne partnerstwo. Zwiększone możliwości i nowe technologie MH-60R Seahawk pozwolą hiszpańskiej marynarce wojennej pozostać gotową, zdolną i dobrze wyposażoną flotą.

MH-60R są też oferowane Polsce w ramach programu Kondor (Dziewięciu chętnych w programie Kondor).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X