Przejdź do serwisu tematycznego

Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii

Europejska spółka Airbus Defence and Space dołączyła do amerykańskiej Lockheed Martin i brazylijskiej Embraer jako oferent w indyjskim programie o kr. MTA na dostawy od 40 do 80 średnich samolotów transportowych dla wojsk lotniczych.

W niedzielę, 23 lipca br., indyjski dziennik The Hindu uzyskał potwierdzenie od dyrektora Airbus Defence and Space w Indiach, Venkata Katkuriego, że europejski producent złożył ofertę w indyjskim programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawy od 40 do 80 średnich samolotów transportowych dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā).

C-130J Super Hercules / Zdjęcie: Lockheed Martin

W ubiegłym roku dowództwo Bhartiya Vāyu Senā opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie o kr. MTA na średnie samoloty transportowe o ładowności od 18 do 30 ton. Początkowy termin składania wniosków o udział w nim przedłużono z grudnia 2022 do 31 marca 2023. Nowe samoloty zastąpią nawet 103 An-32 (w tym 40 zmodernizowane w Ukrainie An-32RE na podstawie umowy o wartości 400 mln USD z 2009). Oczekiwane jest rozpoczęcie dostaw pierwszych egzemplarzy w ciągu 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. We wniosku RFI zapytano oferentów o sporządzenie ofert do ewentualnego pozyskania 40, 60 lub 80 egzemplarzy.

Pierwszym oferentem była amerykańska spółka Lockheed Martin, która zaproponowała, już użytkowane w Indiach, samoloty C-130J Super Hercules. 13 lutego br. podczas otwarcia pięciodniowej 14. wystawy lotniczej Aero India 2023 w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru w stanie Karnataka, informowała, że zbuduje w Indiach trzecie na świecie i pierwsze w Azji centrum serwisowe tych samolotów. Wojska lotnicze Indii dysponują 12 samolotami w konfiguracji wydłużonej C-130J-30 (jeden uległ katastrofie 28 marca 2014) i są używane w połączonych operacjach specjalnych z wojskami lądowymi (Bhāratīyan Thalasēnā).

Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wspomniany wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m (Australia kupi 20 nowych Super Herculesów).

C-390 Millenium / Zdjęcie: Embraer

Drugim oferentem jest brazylijska Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) z samolotem C-390 Millenium. Dotąd trafił on do wojsk lotniczych BrazyliiPortugalii, a wkrótce także do WęgierKrólestwa Niderlandów. Obecnie jest też oferowany Włochom i Boliwii. Wcześniej był natomiast oferowany Grecji, Czechom, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce, a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

A400M-180 Atlas / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Ostatnim i najnowszym oferentem jest rzeczona Airbus Defence and Space z modelem A400M-180 Atlas, który jednak znacząco przewyższa parametrami, zarówno wymogi operacyjne, jak i konkurencyjne oferty. Samolot ma 45,1 m długości, 42,4 m rozpiętości skrzydeł i 14,7 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 141 t, z czego 37,5 t to ładunek użyteczny. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Europrop TP400-D6 o mocy 11 000 KM każdy, rozwija prędkość przelotową 781 km/h, osiąga pułap 12 200 m i zasięg do 8700 km (przy ładunku 20 t spada do 6400 km, 30 t – 4500 km, a przy maksymalnym obciążeniu do 3300 km).

Dotychczasowi użytkownicy tej platformy to Niemcy (38 odebranych + 15 zamówionych), Wielka Brytania (22 odebrane), Belgia (6+1), Francja (19+31), Hiszpania (13+14), Luksemburg (1), Malezja (4) i Turcja (10), a wkrótce także Indonezja (2 zamówione, 4 kolejne opcjonalnie) i Kazachstan (2 zamówione). Obecnie, samoloty te oferowane są Czechom, gdzie konkurują ze wspomnianym C-390.

Wcześniej, europejski producent zwyciężył w indyjskim przetargu na dostawę 56 lekkich samolotów transportowych (następców 57 Hawker Siddeley HS 748M) oferując model C295MW. Nowy samolot ma wypełnić bowiem lukę pomiędzy nimi a 11 ciężkimi C-17A Globemaster III i 17 Ił-76MD (rosyjskie samoloty zostaną prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości wycofane; równolegle poszukiwany jest dostawca nowego powietrznego tankowca w miejsce sześciu Ił-78MKI z zasobnikami Cobham 754 do tankowania jako system MARS/Mid Air Refuelling System).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X