Przejdź do serwisu tematycznego

Pełna gotowość brazylijskiej floty C-390 Millenium

Brazylijska spółka Embraer ogłosiła pełną gotowość operacyjną floty samolotów transportowych C-390 Millenium, należących do wojsk lotniczych Brazylii.

3 kwietnia br. brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o osiągnięciu statusu pełnej gotowości operacyjnej (Full Operational Capability, FOC) floty średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium (wcześniej znanych jako KC-390), należących do wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB).

Zdjęcie: Embraer

Jednocześnie poinformowano o zrealizowaniu dostawy 6 egzemplarza w konfiguracji FOC z 13 zamówionych (pięć wcześniej przekazanych samolotów zostanie zmodyfikowanych do tej konfiguracji). Wcześniej planowano bowiem zakup łącznie 27 samolotów, ale 27 maja 2021 Ministerstwo Obrony Brazylii ogłosiło redukcję zamówienia z przyczyn ekonomicznych. Pierwotnie dostawy miały zostać zrealizowane do 2027, więc przy obecnej puli zamówienia byłoby to po dwa samoloty rocznie.

Oba wydarzenia ogłoszono podczas uroczystości w zakładach Embraera, Gavião Peixoto w São Paulo, z udziałem przedstawicieli naczelnego dowództwa FAB, w tym dowódcy, gen. Marcela Kanitz Damasceno. Certyfikacja uznająca status FOB została wydana przez Instytut Rozwoju Przemysłu i Koordynacji (Instituto De Fomento E Coordenação Industrial, IFI) przy FAB. Jest to brazylijski organ odpowiedzialny za certyfikację statków powietrznych do celów wojskowych. Certyfikat FOC potwierdza, że projekt samolotu spełnia wszystkie wymagania określone przez FAB i że flota może wykonywać wszystkie misje dla których samolot został zaprojektowany.

Certyfikat ten pozycjonuje C-390 w wąskiej grupie typów samolotów na świecie, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny działu Embraer Defence and Security. To wyjątkowy moment w historii Embraera. C-390 na nowo definiuje rynek wojskowego transportu powietrznego i tankowania w powietrzu, rzucając wyzwanie sposobom myślenia stojącym za platformami obecnej i przyszłej generacji. Siły powietrzne na całym świecie koncentrują się na dopasowaniu swoich stale zmieniających się potrzeb operacyjnych do swoich budżetów, szukając platformy, która może wykonywać wiele misji, uznając, że dzisiejszy wybór wpłynie na ich zdolności operacyjne jutro.

4 kwietnia poinformowano z kolei o rozpoczęciu szkoleń w ramach Akademii Embraera na pilotów, loadmasterów i techników obsługi naziemnej samolotów C-390. Wcześniej takie szkolenia realizowały bowiem wojska lotnicze.

Od 2019 roku C-390 w FAB zakończyły cykl badawczo-doświadczalny, obejmujący około 3500 godzin w powietrzu i kolejnych 85 000 godzin na naziemnych stanowiskach próbnych. Jeśli chodzi o misje operacyjne, samoloty wylatały dotąd ponad 8000 godzin, a wskaźnik gotowości operacyjnej przekraczał 80%. Dzięki lepszym zdolnościom od użytkowanych dziesięciu C-130M Hercules, C-390 wzięły udział w kilku misjach operacyjnych, w tym w ramach wsparcia logistycznego w walce z pandemią COVID-19 w kraju.

Certyfikat FOC został również przyznany do samolotów, które trafiły na eksport. 16 października 2022 pierwszy z pięciu zamówionych 11 lipca 2019 egzemplarzy odebrała Portugalia (z opcją na szósty). Ponadto, 17 listopada 2020 dwa samoloty zamówiły Węgry (montaż pierwszego rozpoczęto 11 listopada 2021), natomiast 16 czerwca 2022 pięć egzemplarzy Królestwo Niderlandów.

Poza tym zainteresowanie zakupem C-390 wyrażały Grecja, Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). W przeszłości rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Nowa Zelandia i Kanada. Na rynkach zagranicznych jest oferowany wspólnie z Boeingiem w ramach spółki joint venture Boeing Embraer – Defense.

Samolot był też oferowany Polsce w ramach programu kr. Drop, ale ten został zamrożony. Embraer ocenia także, że rynek włoski i boliwijski może być zainteresowany C-390, a samolot obecnie oferowany jest Indiom. Na rynku cywilnym samolot był proponowany, ale bez sukcesów, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X