11 kwietnia br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu protokołu ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z brazylijską spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) w sprawie pogłębienia współpracy między spółkami w kilku obszarach, związanych głównie z rozwojem biznesu i możliwościami inżynieryjnymi związanymi ze średnimi, odrzutowymi samolotami transportowymi C-390 Millenium. Do zawarcia porozumienia doszło podczas wystawy LAAD Defence & Security 2023 w Rio de Janeiro, zaplanowanej na 11-14 kwietnia.
Zdjęcie: Saab Defence and Security
Spółki będą współpracować w celu zaoferowania samolotu C-390 Millennium jako preferowanego rozwiązania spełniającego wymagania taktycznego transportu lotniczego szwedzkich wojsk lotniczych (Svenska flygvapnet), a także ocenią integrację sprzętu i systemów Saab z tymi samolotami. Rząd w Sztokholmie poszukuje bowiem następcy 5 średnich samolotów transportowych C-130H Hercules i 1 powietrznego tankowca KC-130H Hercules (zrezygnowano z zakupu używanych włoskich C-130J Super Hercules). Podczas LAAD Defence & Security 2023 zainteresowanie brazylijskich samolotem wyrażali też przedstawiciele Czech i Austrii obecni na miejscu.
Spółki będą również poszukiwać nowych możliwości biznesowych, w tym potencjalnych przyszłych klientów samolotów JAS 39E Gripen w Brazylii i Ameryce Łacińskiej, biorąc pod uwagę wykorzystanie Gripen Design and Development Network (GDDN), Gripen Flight Test Center (GFTC) i linii ostatecznego montażu linia w zakładach Embraer w Gavião Peixoto. W ten sposób Embraer i Saab będą współpracować w celu zwiększenia udziału Embraer w przyszłych umowach na samoloty Gripen (Pierwsze seryjne Gripen E).
Wreszcie, spółki będą współpracować w zakresie technicznych i technologicznych rozwiązań dla przyszłych badań nad samolotami bojowymi, konsolidując w ten sposób transfer technologii przeprowadzony przez Saaba dla brazylijskiego przemysłu obronnego w ramach obecnego projektu FX-2 dla wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB). Prace te mogą wspierać przyszły rozwój Gripen E/F do 2060 i inne przyszłe potrzeby sił zbrojnych w miarę ich pojawiania się.
FAB otrzymają łącznie 28 jednomiejscowych F-39E i 8 dwumiejscowych F-39F (lokalne oznaczenie JAS 39E i F). Pierwsze z nich rozpoczęły służbę operacyjną 19 grudnia 2022 w ramach Eskadry Jaguar 1. Grupy Obrony Powietrznej (1.° Grupo de Defesa Aérea), która stacjonuje w bazie lotniczej Anápolis im. Otávio Lage de Siqueira, leżącej w pobliżu Brasilii. Kontrakt zawiera opcję na kolejne 72 egzemplarze (w tym pokładowe Sea Gripen dla marynarki wojennej), a Ministerstwo Obrony Brazylii rekomendowało rozpoczęcie negocjacji na zakup 30 z nich (Pierwszy Brazylijczyk za sterami F-39E Gripen, Produkcja Gripen E/F w Brazylii).
Nasze dwie spółki współpracowały, aby zapewnić Brazylii wyjątkową zdolność, która będzie trwać przez dziesięciolecia. Ten protokół ustaleń jest ważnym i satysfakcjonującym krokiem w kierunku rozszerzenia współpracy na nowe obszary między Saabem a Embraerem, która wykracza poza Brazylię, jednocześnie maksymalizując nasze dotychczasowe osiągnięcia – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saaba.
Saab i Embraer są dwoma światowymi liderami w segmencie lotniczym, uznanymi za doskonałość ich inżynierii i produktów. Widzę ten protokół z ekstremalnym optymizmem, ponieważ jestem pewien, że obie spółki razem mogą dalej rozwijać swoją działalność na różnych rynkach na całym świecie – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor ds. obrony i bezpieczeństwa w Embraer.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m / Zdjęcie: Embaer
Jeśli chodzi o C-390 Millenium (wcześniej znanych jako KC-390), to 3 kwietnia br. Embraer ogłosiła osiągnięcie statusu pełnej gotowości operacyjnej (Full Operational Capability, FOC) floty brazylijskich samolotów tego typu i dostawie szóstego egzemplarza z 13 zamówionych. 4 kwietnia poinformowano z kolei o rozpoczęciu szkoleń w ramach Akademii Embraera na pilotów, loadmasterów i techników obsługi naziemnej samolotów C-390. Wcześniej takie szkolenia realizowały bowiem wojska lotnicze.
Jeśli chodzi o sukcesy eksportowe, to 16 października 2022 pierwszy z pięciu zamówionych 11 lipca 2019 egzemplarzy odebrała Portugalia (z opcją na szósty). Ponadto, 17 listopada 2020 dwa samoloty zamówiły Węgry (montaż pierwszego rozpoczęto 11 listopada 2021), natomiast 16 czerwca 2022 pięć egzemplarzy Królestwo Niderlandów. Poza tym zainteresowanie zakupem C-390 wyrażały Grecja, Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). W przeszłości rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Nowa Zelandia i Kanada.
Dotąd na rynkach zagranicznych C-390 był oferowany wspólnie z Boeingiem w ramach spółki joint venture Boeing Embraer – Defense. Samolot był też oferowany Polsce w ramach programu kr. Drop, ale ten został zamrożony. Embraer ocenia także, że rynek włoski i boliwijski może być zainteresowany C-390, a samolot obecnie oferowany jest Indiom. Na rynku cywilnym samolot był proponowany, ale bez sukcesów, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.