18 listopada br. służba prasowa brytyjskich królewskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF) poinformowała, że samolot transportowo-tankujący Airbus Voyager (A330-203 Multi Role Tanker Transport) jako pierwszy wojskowy statek powietrzny tej klasy wykonał lot na 100% mieszance paliwa zrównoważonego SAF (Sustainable Aviation Fuel, SAF), zwanego potocznie biopaliwem.
Brytyjski Airbus Voyager jako pierwszy wojskowy statek powietrzny tej klasy wykonał lot na 100% mieszance paliwa zrównoważonego SAF
Do historycznego lotu, jeden z 9 posiadanych rzez RAF samolotów Voyager KC.Mk 2/Mk.3 wzbił się w środę 16 listopada, z lotniska w bazie lotniczej RAF Brize Norton w angielskim hrabstwie Oxfordshire. 90-minutowy lot testowy, w trakcie którego wykonał serię przetłaczania paliwa w locie do innego samolotu, został zrealizowany w kooperacji RAF z agencją logistyczną DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony oraz przemysłem: spółkami Airbus Defence and Space (a także cywilnymi spółkami-córkami), AirTanker, Rolls-Royce i Air BP. Ta ostatnia dostarczyła specjalne biopaliwo. SAF to sprawdzone paliwo alternatywne, które może zmniejszyć emisje CO2 w cyklu eksploatacji statku powietrznego nawet o 80-85% w porównaniu z paliwem konwencjonalnym Jet-A1.
Paliwo zrównoważone SAF użyte do zasilania dwóch silników turbowentylatorowych Rolls-Royce Trent 772B to HEFA-SPK (Hydroprocessed Esters i Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosine), czyli mieszanka estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną. Jest uzyskiwane z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych, jest bezzapachowe i wolne od siarki. Według RAF, paliwo SAF zmniejszy to zależność od globalnych łańcuchów dostaw i poprawi odporność operacyjną.
Sekretarz stanu w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii, baronowa Annabel Goldie powiedziała:
Royal Air Force wykonały pierwszy w Wielkiej Brytanii wojskowy lot samolotu transportowego, wykorzystując w 100% zrównoważone paliwo lotnicze na jednym z operacyjnych samolotów Voyager. Powinni być słusznie dumni z tego osiągnięcia; jest to przełomowy moment dla RAF i ekscytujący rozwój resortu obrony. Dzięki pionierskiemu duchowi, wiedzy i partnerstwu RAF z brytyjskim przemysłem, brytyjska nauka i inżynieria przodują w poprawie odporności operacyjnej i rozwijaniu przyszłych zdolności operacyjnych w świecie ze zmieniającym się klimatem.
RAF próbuje różnych podejść w kwestii wyboru różnych platform i środowisk pracy. W związku z tym rozważa się szereg alternatywnych opcji paliwowych, aby zapewnić, że Wielka Brytania będzie w czołówce tej rozwijającej się technologii. Sukces ten nastąpił po locie małego brytyjskiego samolotu w listopadzie ubiegłego roku napędzanego 15 litrami benzyny syntetycznej, w rozwoju której RAF również przoduje. Paliwo syntetyczne jest wytwarzane z wody i dwutlenku węgla, które jest następnie poddawane ciśnieniu i przepływa przez nie prąd elektryczny.
Dowódca RAF, marszałek lotnictwa Sir Mike Wigston, dodał:
Zmiany klimatu to międzynarodowe wyzwanie, które zagraża naszej odporności, bezpieczeństwu i naszemu zbiorowemu dobrobytowi. Właśnie dlatego postawiłem RAF ambitne wyzwanie, aby stać się pierwszymi na świecie siłami powietrznymi o zerowej wartości netto [emisji CO2 – przyp. red.] do 2040. Sposób, w jaki zasilamy nasze samoloty, będzie kluczem do sprostania temu wyzwaniu, a RAF już myśli o tym, jak będziemy działać poza paliwami kopalnymi. Ten ekscytujący lot próbny Voyagera z RAF Brize Norton napędzanego w całości przez Sustainable Aviation Fuel jest ważnym kamieniem milowym w tej podróży i stanowi kolejne technologiczne pierwszeństwo RAF wraz z naszymi partnerami branżowymi.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, baronowa Charlotte Vere powiedziała:
Nasza strategia Jet Zero wyjaśnia, że zrównoważone paliwa lotnicze są kluczem do bardziej ekologicznych lotów zarówno dla lotnictwa wojskowego, jak i cywilnego. To zwycięstwo dla planety i świadectwo brytyjskiej pomysłowości. Uruchomiliśmy Fundusz Paliw Zaawansowanych o wartości 165 milionów GBP, aby pobudzić rodzimą branżę SAF, a także rzucić wyzwanie sektorowi, aby w przyszłym roku przeprowadzić pierwszy lot transatlantycki na biopaliwie.
Ten przełomowy lot testowy jest tylko jednym ze sposobów, w jaki RAF aktywnie działa na rzecz zmniejszenia emisji CO2 w cyklu życia wytwarzanych przez loty samolotowe. Inne innowacje obejmowały pierwszy na świecie, rekordowy lot ultralekkich samolotem z wykorzystaniem paliwa syntetycznego, samolotem elektrycznym z RAF Cranwell i opracowanie paliwa lotniczego z genetycznie zmodyfikowanych bakterii.
Kontynuując priorytetowe działania na rzecz obrony narodowej, zrównoważone paliwo lotnicze może oznaczać skokową zmianę w kierunku celu RAF, jakim jest Net Zero do 2040. Pracując nad rządowym celem Net Zero 2050 i strategią Jet Zero, RAF planuje również utworzenie swojej pierwszej bazy lotniczej obsługującej paliwa zrównoważone do 2025.
Oprócz wspierania wykorzystania paliwa zrównoważonego w lotnictwie wojskowym, król Karol III poparł również zwiększenie jego wdrażania w sektorze prywatnym poprzez Inicjatywę Zrównoważonych Rynków (Sustainable Markets Initiative, SMI). SMI to inicjatywa współpracy dyrektorów generalnych spółek ze wszystkich branż, współpracujących w celu przyspieszenia wizji zrównoważonej przyszłości. Częścią pracy SMI jest podnoszenie świadomości na temat SAF wśród społeczności biznesowej i zachęcanie do większego wykorzystania SAF w podróżach korporacyjnych, a także do zwiększonych umów zakupu, aby zachęcić do popytu ze strony sektora publicznego i prywatnego.
Przypomnijmy, że 27 października spółka Airbus Defence and Space (część Airbus Group) poinformowała o oblocie z lotniska przyzakładowego w hiszpańskiej Sewilli lekkiego samolotu transportowego C295, zasilanego w 29% paliwem zrównoważonym. Z kolei w lipcu zeszłego roku w Niemczech spółka rozpoczęła testy w locie z cięższym A400M-180 Atlas na 50-procentowej mieszance. Airbus Helicopters z kolei prowadzi prace nad wdrażaniem SAF do napędzania silników turbowałowych w śmigłowcach (testy zrealizowano dotąd na H225 Caracal i H145). Celem Airbusa również jest osiągnięcie pułapu 100% SAF (Airbus C295 na biopaliwie, Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie, Pierwszy lot H225 na 100% biopaliwie, Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo, Airbus Helicopters promuje biopaliwa lotnicze).
Na podstawie informacji prasowej
Wideo:
DE&S plays a vital role in the UK's first 100% sustainable fuel flight, with a @RoyalAirForce Voyager. ♻️
🍃 Reduces carbon emissions by up to 80%
🍃 Lessens reliance on global supply chains
🍃 Improves operational resilienceRead more ➡️ https://t.co/ACdUeGudrH pic.twitter.com/7a5GRaiL9o
— Defence Equipment & Support (@DefenceES) November 18, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.